Francuski SUV z napędem jak z bolidu. Sekret Rafale to jego skrzynia biegów

Renault Rafale w wersji plug-in dysponuje napędem na 4 koła i mocą 300 KM
Renault Rafale w wersji plug-in dysponuje napędem na 4 koła i mocą 300 KMAdam MajcherekINTERIA.PL
Stacja paliw z nowoczesnym dystrybutorem, na pierwszym planie niebieski samochód ładowany przez stojącego przy nim mężczyznę, w tle budynek mieszkalny oraz zachmurzone niebo.
Dzięki hybrydowemu napędowi i dużej baterii Rafale PHEV nie było częstym gościem stacji paliwAdam MajcherekINTERIA.PL

Skrzynia bez sprzęgła i synchronizatorów?

Niebieski SUV marki MG4 Electric zaparkowany na poboczu drogi leśnej, w tle drzewa iglaste i osoby siedzące przy stole piknikowym.
Satynowy lakier i dużo elementów z fortepianowej czerni sprawiały, że każda drobina kurzu była widoczna z dalekaAdam MajcherekINTERIA.PL

Sześć biegów, piętnaście przełożeń. Tak działa E-Tech

  • dwa przełożenia elektryczne i jedno neutralne dla silnika elektrycznego E-MOT,
  • cztery przełożenia spalinowe i jedno neutralne dla silnika 1.2 TCe,
  • współpracę z trzecim silnikiem elektrycznym - prądnicą HSG - która odpowiada za synchronizację i rozruch.
Widok wnętrza samochodu marki Renault podczas jazdy autostradą, wyświetlacz pokazujący informacje o prędkości oraz trybie jazdy, mapa na ekranie po prawej stronie, dłonie na kierownicy, przednia szyba z wyświetlaczem head-up, widok na drogę i auta prze...
Kierowca na ekranie otrzymuje nawet informacje i położeniu auta na pasie ruchuAdam MajcherekINTERIA.PL

Zmiana przełożeń: EV1 ➝ EV2 i HYB21 ➝ HYB22

  • EV1 - pierwszy bieg dla E-MOT - napędza przednie koła.
  • Wysokonapięciowa prądnica HSG zaczyna synchronizować prędkości obrotowe wałów, które mają zostać połączone.
  • EV1 zostaje rozłączony, ale moment obrotowy nie zanika - jest kompensowany przez HSG.
  • System tymczasowo załącza bieg ICE2 (spalinowy), bez uruchamiania silnika, jedynie w celu podparcia mechanicznego układu.
  • EV2 zostaje załączony, a E-MOT przejmuje napęd na wyższym przełożeniu. EV1 i ICE2 są wyłączone.
  • rozłączenie EV1 z kompensacją momentu przez HSG,
  • synchronizacja wałów przez E-MOT,
  • załączenie EV2,
  • ICE2 pozostaje aktywny, zapewniając ciągłość napędu.
Niebieski samochód elektryczny ładowany przy drewnianym budynku, w tle widoczne drzewa oraz górski krajobraz.
Wersja plug-in może korzystać ze zwykłego gniazdka 230V oraz z ładowarek AC, ładując z mocą do 22 kWAdam MajcherekINTERIA.PL

Wrażenia z jazdy i codziennego użytkowania

Renault Rafale E-Tech 300 – test wideo SUV-a plug-in z napędem 4x4Interia plINTERIA.PL