Czy bez kodu 95 w prawie jazdy można prowadzić ciężarówkę?
Wygasające uprawnienia zawodowych kierowców to regularnie spotykany problem na polskich drogach. Co pięć lat, każdy z nich musi podjąć rygorystyczne kroki, aby odnowić swoje kwalifikacje. Złożone procedury, dodatkowe koszty i ryzyko mandatów stanowią wyjątkowe wyzwania dla pracowników branży transportowej. Z tego artykułu dowiemy się, czy bez kodu 95 w prawie jazdy można prowadzić ciężarówkę. Poznamy też kroki, które muszą podjąć zawodowi kierowcy, aby pozostać na drogach i uniknąć kosztownych konsekwencji.
Zgodnie z aktualnymi przepisami Ustawy o transporcie drogowym, każde prawo jazdy zawodowego kierowcy powinno zawierać specjalny wpis, oznaczony kodem 95. Ten kod stanowi formalne potwierdzenie posiadania przez kierowcę niezbędnych kwalifikacji. Format wpisu, "95.DD.MM.RRRR", wskazuje na datę ważności tych kwalifikacji, gdzie "DD.MM.RRRR" to konkretna data ich wygaśnięcia.
Aby uzyskać świadectwo kwalifikacji zawodowej, kandydaci muszą przedstawić w odpowiednim wydziale komunikacji szereg dokumentów. Do tych dokumentów należą: prawo jazdy kategorii C, CE, D, DE, Świadectwo Kwalifikacji Zawodowej oraz orzeczenia psychologiczne i lekarskie, wydane zgodnie z art. 39k i 39j ustawy o transporcie drogowym. Podczas składania wniosku możemy wykorzystać kserokopie, jednak procedura wymaga również okazania oryginałów tych dokumentów. Dodatkowo wnioskodawcy powinni dołączyć do swojego wniosku uzupełniony formularz oraz jedno zdjęcie paszportowe o wymiarach 3,5 x 4,5 cm.
Posiadanie aktualnych kwalifikacji zawodowych w prawie jazdy lub na karcie kwalifikacji kierowcy stanowi niezbędny warunek do legalnego wykonywania zawodu na terenie całej Unii Europejskiej. Ten kluczowy element dokumentacji pozwala organom kontrolnym na weryfikację, czy kierowca posiada wymagane uprawnienia do prowadzenia pojazdu w ramach branży transportowej.
Wobec tego wszyscy zawodowi kierowcy, bez względu na rodzaj przewożonych ładunków czy pasażerów, od tych z kategoriami D1, D1+E, D, D+E do tych obsługujących transport towarowy z kategoriami C1, C1+E, C, C+E, muszą obecnie posiadać obowiązkowy kod 95, wpisany w swoim dokumencie prawa jazdy.
Przeczytaj też: Prędkościomierz w każdym samochodzie przekłamuje odczyt. Jest ważny powód
Proces zdobycia świadectwa kwalifikacji zawodowej dla kierowców w Polsce różni się w zależności od daty uzyskania prawa jazdy oraz rodzaju posiadanej kategorii. Dlatego warto dokładnie sprawdzić, kiedy otrzymaliśmy nasze uprawnienia. Możemy wyodrębnić trzy główne grupy kierowców, uwzględniając następującą chronologię:
- Pierwsza grupa skupia kierowców, którzy zdobyli uprawnienia do prowadzenia pojazdów kategorii D1, D1 + E, D lub D + E przed 10 września 2008 roku, a także tych, którzy uzyskali prawa jazdy kategorii C1, C1 + E, C lub C + E przed 10 września 2009 roku.
- Kierowcy z drugiej grupy zdobyli prawa jazdy kategorii D1, D1 + E, D lub D + E przed 10 września 2008 roku, ale uzyskali uprawnienia do prowadzenia pojazdów kategorii C1, C1 + E, C lub C + E po 10 września 2009 roku.
- Trzecia grupa obejmuje kierowców, którzy obecnie starają się o profesjonalne prawo jazdy w wyżej wymienionych kategoriach.
Od członków pierwszej grupy wymaga się uzyskania świadectwa kwalifikacji zawodowej, które obejmuje ukończenie szkolenia okresowego oraz przeprowadzenie niezbędnych badań lekarskich. Szkolenie to trwa 35 godzin i nie podlega egzaminowi państwowemu. Grupa druga musi sprostać bardziej szczegółowym wymaganiom. Kierowcy w tej kategorii mają do wyboru kurs kwalifikacji wstępnej uzupełniającej lub przyspieszoną wersję tego kursu. Kurs kwalifikacji wstępnej przyspieszonej trwa 35 godzin i obejmuje zarówno zajęcia teoretyczne, jak i praktyczne.
Dla członków grupy trzeciej, którzy aspirują do uzyskania prawa jazdy kategorii C1, C1 + E, C lub C + E, dostępny jest kurs kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, trwający 140 godzin. Alternatywnie, dla początkujących kierowców, istnieje kurs kwalifikacji wstępnej o długości 280 godzin. Ukończenie tego kursu uprawnia do przystąpienia do egzaminu państwowego.
Orientacyjne ceny różnych rodzajów szkoleń dla kierowców zawodowych w Polsce przedstawiają się następująco:
- Szkolenie okresowe: cena za odnowienie kursu wynosi zazwyczaj od 350 do 600 złotych.
- Kwalifikacja wstępna uzupełniająca przyspieszona: cena tego kursu waha się od około 750 do 1500 złotych.
- Kwalifikacja wstępna uzupełniająca: szkolenie to jest dostępne w przedziale cenowym od około 2 do 3 tysięcy złotych.
- Kwalifikacja wstępna przyspieszona: koszt tego kursu wynosi mniej więcej od 2 do 5 tysięcy złotych.
- Kwalifikacja wstępna: to najbardziej rozszerzony kurs, którego cena może wynosić od 3 do 7 tysięcy złotych.
Różnice między typami szkoleń odzwierciedlają się przede wszystkim w liczbie godzin zajęć teoretycznych i praktycznych, co wpływa na koszty. Ponadto, cena może się różnić w zależności od konkretnego ośrodka szkoleniowego. Z uwagi na to przed podjęciem ostatecznej decyzji warto sprawdzić co najmniej kilka ofert.
Przeczytaj też: Zasada 50=50 to na zachodzie norma. Dlaczego jeszcze nie ma jej w Polsce?
Wymiana prawa jazdy z kodem 95 to kwestia, która może być niezbędna z różnych powodów, takich jak utrata dokumentu, jego zniszczenie lub konieczność dostosowania się do nowych przepisów. Podstawowym wymogiem tego procesu jest uzyskanie Profilu Kierowcy Zawodowego (PKZ). Proces ten rozpoczyna się od wypełnienia wniosku, który następnie powinien być wydrukowany dwustronnie na kartce formatu A4 w układzie poziomym i złożony we właściwym miejscowo Starostwie Powiatowym lub Urzędzie Miasta (dla miast na prawach powiatu).
Profil Kierowcy Zawodowego, czyli PKZ, to unikalny numer identyfikacyjny, nadawany każdemu zawodowemu kierowcy. Posiadanie PKZ umożliwia rozpoczęcie szkolenia w ramach kwalifikacji wstępnej, przyspieszonej kwalifikacji wstępnej, uzupełniającej kwalifikacji wstępnej, przyspieszonej kwalifikacji uzupełniającej oraz szkolenia okresowego. Daje również możliwość przystąpienia do egzaminu w celu uzyskania kodu 95.
Każdy kierowca, który z wynikiem pozytywnym przeszedł wybrane szkolenie, musi uzupełnić swoje dotychczasowe prawo jazdy o kod 95. Od momentu wpisania świadectwa kwalifikacji wymiana dokumentu na nowy przebiega w standardowy sposób. Należy przy tym pamiętać o aktualizacji daty kodu, co wymaga każdorazowo wyrobienia nowego dokumentu. Opłata za wydanie prawa jazdy to obecnie 100 zł.
Przeczytaj też: Jak udekorować auto na święta i nie zapłacić mandatu?
Prowadzenie ciężarówki bez kodu 95 w prawie jazdy w krajach Unii Europejskiej jest niezgodne z prawem. Ten przepis został wprowadzony w celu zapewnienia wyższego poziomu kwalifikacji kierowców zawodowych. Każdy kierowca zawodowy, którego odpowiedzialność obejmuje przewóz osób lub towarów, jest zobowiązany do cyklicznej odnowy swoich uprawnień co pięć lat.
Proces ten obejmuje ukończenie ponownego szkolenia oraz zdanie egzaminu. Jednak dla kierowców, którzy osiągnęli wiek 60 lat, okres ten jest skrócony do 30 miesięcy. Należy pamiętać, że nielegalne prowadzenie pojazdu z nieaktualnym prawem jazdy niesie ze sobą ryzyko otrzymania mandatu.
Inspekcja Transportu Drogowego podczas kontroli sprawdza, czy kierowcy ciężarówek mają wpisany kod 95 w prawo jazdy. Zgodnie z ustawą o transporcie drogowym, kary dla kierowców bez kodu wynoszą 800 złotych i zakaz dalszego wykonywania przewozu, natomiast firmy transportowe mogą ponieść jeszcze wyższe kary, wynoszące 1000 złotych.
Przeczytaj też:
Ekonomiczna jazda samochodem. Kiedy silnik pali najmniej?
Nowe obowiązkowe wyposażenie samochodów. Kierowcy będą inwigilowani
Od stycznia nowe kary dla kierowców. Nawet 80 tys. zł za drobne spóźnienie