Prawo jazdy to "luksus dla bogatych”. Absurdalne ceny kursów
Kiedyś prawo jazdy było obowiązkowym etapem wiążącym się z wkroczeniem w dorosłość, a dziś staje się luksusem dla najbogatszych. W ubiegłym roku wydano 278 514 dokumentów uprawniających do jazdy i liczba ta z każdym rokiem maleje. Głównym powodem spadku zainteresowania są rosnące ceny kursu.

W skrócie
- Ceny kursów na prawo jazdy w Polsce znacząco wzrosły w ostatnich latach, co przekłada się na spadające zainteresowanie posiadaniem prawa jazdy wśród młodzieży.
- Najwyższe koszty kursu odnotowuje się w dużych miastach, takich jak Wrocław, Warszawa i Gdańsk.
- Zmiany społeczne oraz coraz szerszy wybór alternatywnych środków transportu również wpływają na malejącą liczbę wydawanych praw jazdy.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Trendy systematycznie się zmieniają i dziś młodzież znacznie słabiej zainteresowana jest zrobieniem prawa jazdy. Wynika to przede wszystkim z bardzo wysokiego kosztu związanego z rozpoczęciem kursu w szkole nauki jazdy. Z opublikowanych cenników warszawskich szkół jazdy wynika, że kurs kategorii B kosztuje co najmniej 4,3 tys. zł, a w niektórych ośrodkach nawet 5 tys. zł. Generalna zasada jest taka, że im mniejsze miasto, to płacimy mniej, ale na cenę niższą niż 3 tys. zł właściwie nie ma co liczyć. Koszt kursu na prawo jazdy kategorii B w stolicy w ciągu 10 lat wzrósł o około 165 proc.
Cena kursu na prawo jazdy wzrosła dwukrotnie
Kurs na prawo jazdy jest droższy, ale znacznie wzrosła również płaca minimalna, która w 2015 r. wynosiła 1750 zł, a aktualnie ustalona jest na 4666 zł brutto. Najwięcej za kurs na prawo jazdy kategorii B płacą aktualnie kursanci we Wrocławiu (4,3-4,9 tys. zł), nieco taniej jest w Warszawie (4,3-5 tys. zł) czy Gdańsku (3,4-3,6 tys. zł). Dla porównania, 10 lat wcześniej średnia cena kursu w stolicy wynosiła około 1,7 tys. zł.
W latach 2015-2019 cena kursu kategorii B wzrosła średnio o 26 proc., czyli o około 450 zł. Największe podwyżki nastąpiły jednak w ostatnich pięciu latach, a kursy zdrożały o kolejne 2 tys. zł. Porównując obecne ceny z tymi sprzed dekady, okazuje się, że kurs w Warszawie kosztuje dziś o 2,6 tys. zł więcej.
Głównym powodem wzrostu cen kursów była wysoka inflacja, która radykalnie wzrosła po zakończeniu pandemii i dotknęła praktycznie każdą gałąź gospodarki. Według danych GUS w 2020 r. inflacja wynosiła 3,4 proc., w 2021 r. wzrosła do 5,1 proc., a w 2022 r. osiągnęła rekordowy poziom 14,4 proc. Dopiero w ubiegłym roku spadła do poziomu 3,6 proc.

Kursanci płacą za kurs na prawo jazdy ponad 4 tys. zł. Najwyższe ceny są w Warszawie
Podwyżka na przestrzeni 10 lat jest dosadna, jednakże prezes Polskiej Federacji Stowarzyszeń Szkół Kierowców Grzegorz Łapeta zaznacza, że głównym wyznacznikiem ceny kursu jest płaca minimalna. W 2015 r. średnia cena kursu wynosiła około 76 proc. płacy minimalnej, w 2020 r. około 77 proc., a w bieżącym roku stanowi 78 proc. Właściciele szkół nauki jazdy podkreślają, że na cenę realny wpływ mają również koszty najmu placów manewrowych, zakupu oraz utrzymania pojazdów czy zatrudnienia pracowników.
Kurs na prawo jazdy to nie koniec wydatków. Ile kosztuje wyrobienie prawa jazdy w 2025 r.?
Na koszt w największej mierze składa się kurs na prawo jazdy, za który - w zależności od miasta - należy zapłacić od 3 do nawet 4,5 tys. zł. Kurs dzieli się na dwie główne części - 30 godzin lekcji teoretycznych oraz 30 godzin zajęć praktycznych. Jeszcze przed zapisaniem się niezbędna jest wizyta u fotografa, która wiąże się z wydatkiem rzędu około 30 zł, a także przejście badań lekarskich, za które należy zapłacić 200 zł. Po zakończeniu kursu należy uiścić opłatę w wysokości 55 zł za egzamin teoretyczny oraz 222 zł za test praktyczny. Ostatnim wydatkiem jest złożenie wniosku o wydanie prawa jazdy oraz opłata ewidencyjna w wysokości 100,50 zł.

Rosnąca cena kursu na prawo jazdy to jednak nie jedyny powód spadającego zainteresowania. Drastycznie zmienił się styl życia młodego pokolenia, które coraz częściej - szczególnie w dużych miastach - decyduje się na korzystanie z transportu zbiorowego, hulajnóg elektrycznych i rowerów, a także z aplikacji do przewozu. W 2022 r. wydano 340 040 praw jazdy, rok później liczba ta wyniosła 330 281, a w 2024 r. spadła do poziomu 278 514.