Jeżdżą za 25 zł na 100 km i śmieją się z elektryków. Wraca moda na LPG
W Polsce rośnie zainteresowanie nowymi samochodami z instalacjami gazowymi. W pierwszym półroczu 2025 roku na nasze drogi wyjechało ponad 9,2 tys. takich aut, czyli o przeszło tysiąc (12,5 proc.) więcej niż przed rokiem. W rzeczywistości wynik jest dużo lepszy, bo pewna liczba nowych samochodów wraca na montaż gazu do autoryzowanego dealera już po rejestracji, w kilka tygodni od zakupu.

Spis treści:
Jak poinformowała Interię Monika Gembicka z Ministerstwa Cyfryzacji, resortu sprawującego nadzór nad Centralna Bazą Pojazdów i Kierowców, od początku stycznia do końca czerwca bieżącego roku na polskie drogi wyjechało 9 254 samochodów osobowych z "fabryczną" instalacją gazową. Dla porównania, w analogicznym okresie ubiegłego roku było to 8220 rejestracji, czyli o ponad 12,5 proc. mniej.
W rzeczywistości dane są jeszcze lepsze, bo "fabryczne" instalacje gazowe - montowane na etapie budowy auta w fabryce - oferuje dziś wyłącznie Grupa Renault. Pozostałe auta ujęte w CEP mają dedykowane zestawy LPG montowane w Polsce, na etapie importerów lub dealerów. W drugim przypadku często zdarza się, że auto wraca na montaż takiego zestawu w kilka tygodni od wyjechania z salonu i w momencie pierwszej rejestracji w dowodzie nie ma jeszcze wpisu o zasilaniu gazem.
Tankują po 3,17 zł/l i nie martwią się o zasięg. Polacy znów kupują nowe auta z LPG
Aktualnym wynikom daleko do rejestracyjnych rekordów z czasów, gdy w statystykach rejestracji królowały Daewoo Lanosy i Ople Astra z "fabrycznymi" instalacjami gazowymi, ale wzrost zainteresowania nowymi samochodami zasilanymi LPG pokazuje, że gaz w samochodzie wciąż stanowi dla wielu rodaków trudną do przecenienia zaletę.
Przypomnijmy - według najnowszego zestawienia kosztów przejechania 100 km samochodami z różnymi źródłami zasilania opracowanego przez Ministerstwo Przemysłu, w pierwszym kwartale bieżącego roku pokonanie 100 km statystycznym suvem segmentu C na LPG kosztowało około 25,19 zł (przy średniej kwartalnej cenie 3,23 zł/l).
W przypadku pozostałych paliw kopalnych było to odpowiednio:
- 41,34 zł dla benzyny,
- 37,11 zł dla oleju napędowego,
- 41,42 zł dla CNG.
Dla porównania, korzystanie z samochodu elektrycznego i publicznych ładowarek to w przeliczeniu na 100 km koszt 40,32 zł (przy średniej cenie 2,37 zł/kWh).
Jakie marki królują dziś w statystyce sprzedaży nowych aut z LPG i do jakich modeli kupić można w Polsce "fabryczną" instalację gazową?
Najpopularniejsze nowe auta z LPG w Polsce w 2025 roku
Lista marek, która oferuje dziś instalacje gazowe do fabrycznie nowych aut nie jest długa. Absolutnym numerem jeden pozostaje Dacia z wynikiem 5954 rejestracji (+5 proc. r./r.). Drugie miejsce zajmuje siostrzane Renault. Rezultat 2461 rejestracji jest aż o 45 lepszy niż w pierwszej połowie ubiegłego roku.
W pierwszej piątce znajdziemy jeszcze Hyundaia (193 rejestracje) i KGM (dawniej SsangYong) z wynikiem 181 rejestracji. Dalej są jeszcze:
- Skoda (147 rejestracji),
- Baic (144 rejestracje),
- SsangYong (55 rejestracji),
- Mitsubishi (36 rejestracji),
- Toyota (25 rejestracji),
- Piaggio (19 rejestracji).
Jakie nowe auta z gazem w Polsce? Lista modeli z 2025 roku
W przypadku Dacii LPG oferowane jest w zasadzie w całej gamie modelowej (za wyjątkiem elektrycznego Springa). W Renault w instalację gazową można doposażyć Clio i Captur. Na LPG może też jeździć brat bliźniak Captura spod znaku Mitsubishi - model Colt.
Dealerzy Hyundaia oferują montaż instalacji gazowych do modeli i10, i20, i30 i Byron. W przypadku KGM z LPG dostępne są wszystkie oferowane przez importera modele.
Klienci chętni na Skodę z instalacją gazową wybierać mogą spośród modeli: Fabia, Scala i Kamiq. W salonach BAIC instalacje gazowe w promocyjnych cenach (np. za 1 zł) oferowane są do całej gamy modelowej.
W przypadku Toyoty pojedynczy dealerzy oferują możliwość montażu LPG z zachowaniem gwarancji np. dla klientów flotowych. W przypadku Piaggio z LPG oferowane są użytkowe modele Porter NP6.