Tych aut używanych lepiej unikać. Najgorsze samochody według TUV
Niemieccy analitycy podsumowali wyniki przeszło 10 mln przeglądów okresowych wykonanych za Odrą. Najnowszy raport usterkowości pojazdów TUV 2024 stawia sprawę jasno. Przedstawiono w nim modele, które należy szczególnie bacznie skontrolować przed zakupem. Na liście jest kilka niespodzianek.
Spis treści:
Raport awaryjności TUV 2024. Na jakie auta uważać?
Które pojazdy wymagają szczególnej ostrożności? Najnowsze opracowanie dotyczące usterek, oparte na analizie około 10,2 miliona obowiązkowych przeglądów technicznych przeprowadzonych w Niemczech na 221 różnych modelach w okresie od lipca 2022 do czerwca 2023 roku, nie pozostawia złudzeń. Sytuacja jest gorsza, niż można było przypuszczać, gdyż co piąty skontrolowany pojazd (20,3%) nie uzyskał pozytywnego wyniku badania. Co więcej, w związku z rosnącym średnim wiekiem niemieckich samochodów (około 10 lat), po raz pierwszy wprowadzono nową kategorię wiekową – dla pojazdów w wieku od 12 do 13 lat.
Nowy raport TUV. Uwaga na Dacię
Jaki jest najlepszy samochód używany? Eksperci TUV wyróżnili Volkswagena Golfa Sportsvana. Uwagi meli do mniej niż 2 proc. tych aut. Model zdobywa regularnie bardzo wysokie noty w kategoriach samochodów 2- i 3-letnich oraz 4- i 5-letnich. Na drugim końcu skali ląduje Dacia Logan: blisko 40 proc. egzemplarzy z przedziału wiekowego od 12 do 13 lat nie przeszło badania z uwagi na wykrycie istotnej usterki. Niemal tak samo źle wypadło Renault Twingo oraz Nissan Qashqai.
Tesla przegrywa z 13-letnim Audi
Co zaskakujące, w kategorii najmłodszych pojazdów najgorzej wypadła Tesla Model 3. Amerykański bestseller osiągnął wskaźnik awaryjności na poziomie prawie 15 proc. wyprzedzając Dacię Logan i Seata Alhambrę. I to w sytuacji, gdy średnia dla tej kategorii wiekowej (bez względu na rodzaj napędu) wynosi 5,7 proc. Wniosek nasuwa się sam - prawie nowa Tesla Model 3 sprawia trzykrotnie więcej problemów, niż statystyczny samochód w tym wieku. W ujęciu procentowym, świeża Tesla tak samo awaryjna, jak 11-letni Mercedes klasy B czy 13-letnie Audi TT.
Najbardziej awaryjne samochody według TUV 2024
Wiek | Model | Usterki |
---|---|---|
od 2 do 3 lat | Tesla Model 3 | Dacia Logan | Seat Alhambra | 14,7%| 11,4%| 10,3% |
od 4 do 5 lat | BMW X5/X6 | VW Sharan| BMW 2 Active/Gran Tourer | 17,9%| 17,7%| 17,6% |
od 6 do 7 lat | Dacia Dokker | BMW 5er/6er | Dacia Duster | 25,9%| 24,8%| 24,6% |
od 8 do 9 lat | Dacia Dooker | Fiat Punto | Dacia Logan | 32,2%| 29,7%| 29,1% |
od 10 do 11 lat | Renault Twingo | Dacia Logan | Renault Clio | 36,2%| 35,5%| 34,6% |
od 12 do 13 lat | Dacia Logan | Renault Twingo | Nissan Qashqai | 40,9%| 39,9%| 38,8% |
Awaryjność samochodów elektrycznych. Wyniki raportu TUV
W przeciwieństwie do Tesli, w najnowszym badaniu świetnie poradził sobie elektryczny Volkswagen e-Golf. Wśród 111 sklasyfikowanych w nowym raporcie TUV 2024 aut w wieku od 2 do 3 lat, e-Golf uplasował się na wysokiej 4. pozycji (2,6 proc. aut z poważnymi usterkami). Z kolei gdzieś w środku stawki (49. pozycja na 111 sklasyfikowanych) uplasowało się elektryczne Renault ZOE (5,6 proc. aut z usterkami rzutującymi na pozytywny wynik przeglądu).
Najczęstsze awarie samochodów elektrycznych
W przypadku samochodów elektrycznych, poza układami hamulcowymi i zawieszeniem, częstym problemem jest niskonapięciowa instalacja elektryczna. Układ hamulcowy może doświadczać problemów z powodu rzadszego wykorzystywania elementów ciernych ze względu na zastosowane systemy rekuperacji energii. W rezultacie na klockach ,tarczach i pozostałych elementach układu pojawia się brud i korozja, co może prowadzić do awarii - na przykład do zapieczenia prowadnic hamulcowych. Co do zawieszenia, częstym problemem jest zwiększona masa pojazdu wynikająca z ciężkich baterii, co może wpływać na zużycie elementów zawieszenia.