Znak drogowy nie jest ważny. Czy to chroni przed mandatem?

Andrzej Zasadni

Oprac.: Andrzej Zasadni

Znaki drogowe nie zawsze są ważne. Dyskwalifikuje je nieprawidłowe umiejscowienie, niespełnienie standardów certyfikatu CE czy zła widoczność, która uniemożliwia odczytanie znaku. Szczególnie często na drogach gminnych czy powiatowych dochodzi do wielu tego typu zaniedbań. Czy to chroni przed otrzymaniem mandatu? Aby tak się stało, odpowiedzialność za wyjaśnienie musi wziąć na siebie kierowca. Tłumaczymy więc kiedy znak drogowy nie jest ważny oraz czy trzeba w takich sytuacjach przyjąć mandat.

Kiedy znak drogowy nie jest ważny? Sytuacje jak na zdjęciach mogą być podstawą do nie przyjmowania mandatu.
Kiedy znak drogowy nie jest ważny? Sytuacje jak na zdjęciach mogą być podstawą do nie przyjmowania mandatu. Stanisław Bielski/Marek MaliszewskiEast News

Znaki drogowe nie zawsze są czytelne. Często zasłonięte lub wyblakłe nie informują w zgodny z przepisami sposób o tym, jak należy zachować się na drodze. Choć w przypadku zatrzymania przez policję warto postawić na swoim, zalecamy szczególną ostrożność. Zdarza się bowiem, że nieczytelne znaki STOP znajdują się na przykład przed przejazdem kolejowym. Jeżeli nie mamy pewności, o czym informuje znak, warto zwolnić lub zatrzymać się w bezpiecznym miejscu. A ewentualne nieprawidłowości zgłosić do zarządcy drogi.

Kiedy znak drogowy nie jest ważny?

Znaki drogowe w Polsce są ważne oraz legalne pod pewnymi warunkami, które regulują Przepisy ruchu drogowego. I tak na przykład obowiązuje zasada, że znaki muszą mieć wysokość co najmniej dwóch metrów oraz znajdować się w odległości od 0,5 do 2 metrów od krawędzi jezdni. Równie istotna jest odległość pomiędzy poszczególnymi znakami. Dlatego na drogach o dopuszczalnej prędkości powyżej 90 km/h jest to 50 metrów. Z kolei przy ograniczeniu 60 km/h jest to 20 metrów, a na pozostałych drogach odległość między znakami to 10 metrów.

Znak drogowy jest legalny, jeśli posiada certyfikat CE dla wyrobów budowlanych. Na tym powinna znajdować się odpowiednia naklejka informująca o numerze normy, producencie czy zamierzonym zastosowaniu. Znak drogowy musi również spełniać szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych co do rozmiaru oznakowania, zastosowanej folii odblaskowej, grubości blachy czy nawet symboliki znaku i liternictwa. Liczy się również kąt  ustawienia tarcza znaku względem osi jezdni. Na prostym odcinku powinna być ona odchylona od kąta prostego o 5 stopni w kierunku środka drogi, na zakręcie w prawo w przedziale od 0 do 5 stopni, a na zakręcie w lewo od 5 do 10 stopni.

Kiedy znak drogowy nie jest ważny? Rozporządzenie Ministra Infrastruktury jasno wskazuje, że może być zamocowany na konstrukcjach wsporczych. Dlatego, jeśli zauważymy znak drogowy na słupie betonowym, to znak, że nie jest postawiony legalnie. Najczęściej jednak na drogach znaki są zbyt blisko siebie. Błędne rozmieszczenie to mniejsza czytelność i zwyczajnie większe niebezpieczeństwo. Znak drogowy nie jest ważny, kiedy został zamalowany. Mowa o "dziełach" wandali, którzy na przykład z trójki robią ósemkę wprowadzając w błąd kierujących.

Znak drogowy nie jest ważny, kiedy został zasłonięty. Czasami są owinięte przez służby drogowe czarną folią, gdy zmiana organizacji ruchu ma nastąpić za kilka dni. W Polsce często znaki drogowe są zasłonięte przez liście drzew. Z założenia przepisy wymagają, żeby znak drogowy był widoczny z dostatecznej odległości, bez tego traci on swoją podstawową funkcję. Podobnie jest w przypadku, kiedy znak drogowy jest zaśnieżony lub wyblakły. Jeżeli jest nieczytelny, nie sposób wymagać, by kierowca odgadywał jego treść lub zatrzymywał samochód. Kiedy znak drogowy nie jest ważny? Nie liczy się również przekręcona tarcza znaku do tyłu, a co również jest spotykane na polskich drogach.

Problem ze znakiem drogowym. Czy trzeba przyjąć mandat?

Znaki drogowe muszą być czytelne i zrozumiałe. Jeżeli nie są, to w przypadku zatrzymania przez policję jest to podstawa do nieprzyjmowania mandatu. Załóżmy dla przykładu, że wjeżdżamy z prędkością 80 km/h w teren zabudowany, gdzie ograniczenie to 50 km/h, niestety znak D-42 był niewidoczny przez zarośla. W takiej sytuacji nie należy przyjmować mandatu. Można wykorzystać nagranie z kamery samochodowej lub na miejscu podczas zatrzymania poprosić policjanta, aby sprawdził widoczność znaku. Jeżeli jesteśmy pewni, że znak jest zasłonięty, był nieczytelny lub nieprawidłowo zamontowany, nie trzeba przyjmować mandatu. Jeżeli go przyjmiemy, konieczne będzie anulowanie mandatu. Lepiej więc go nie przyjmować i ewentualne wątpliwości rozstrzygnąć przed sądem.

Jeżeli mamy problem ze znakiem drogowym, warto przede wszystkim zebrać materiał dowodowy. Można przejechać odcinek drogi raz jeszcze i poprosić pasażera o nagranie zasłoniętego czy nieczytelnego znaku. Przydać mogą się również zdjęcia. Mandatu również nie należy przyjmować, gdy znak został źle zamontowany, na przykład, kiedy jego tarcza jest ustawiona pod złym kątem, co sprawia, że ten na zakręcie jest niewidoczny.

Przeczytaj również:

Wyprzedzanie na drodze ekspresowejPolicja
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas