Czy bateria w hybrydzie szybko się zużywa? Sprawdź koszty wymiany i regeneracji
Samochody hybrydowe na rynku spotkały się z dużo większym zainteresowaniem niż elektryki. Nic dziwnego, gdy w hybrydzie skończy się prąd, wciąż mamy do dyspozycji silnik spalinowy, a często system nie pozwala na całkowite rozładowanie się baterii. Duże obawy jednak budzą baterie w samochodach hybrydowych, a konkretnie ich wytrzymałość i koszty wymiany. Ile kosztuje wymiana baterii trakcyjnej? Czy można ją regenerować? Jak sprawdzić stan baterii w hybrydzie? Spróbujmy odpowiedzieć na te pytania.

Spis treści:
Jeszcze nie tak dawno samochód hybrydowy był traktowany z przymrużeniem oka. Pomimo dużej popularności Toyoty Prius, która jest traktowana przez wielu jako pierwowzór auta hybrydowego, klienci aut używanych wciąż z dużym dystansem podchodzili do hybryd. Teraz sytuacja powoli się zmienia wraz z rozwojem technologii i sytuacji na rynku.
Auta hybrydowe z drugiej ręki są chętniej wybierane, ale wraz ze wzrostem zainteresowania, rosną też obawy. Głównie co do trwałości baterii oraz kosztów ich ewentualnej regeneracji lub wymiany.
Na ile wystarcza bateria w hybrydzie?
Dokładna trwałość zależy od kilku czynników, takich jak model auta, sposób jazdy, czy warunki eksploatacji. W ciągu lat bateria w samochodzie hybrydowym traci część swojej pojemności, ale nadal może pracować w trybie hybrydowym, czyli wykorzystywać silnik spalinowy i elektryczny w zależności od potrzeb.
W przypadku hybryd plug-in, gdzie można ładować baterię z gniazdka, jej żywotność może być nieco krótsza, zwłaszcza jeśli jest często ładowana i rozładowywana w pełni. Zazwyczaj mówi się, że żywotność baterii w hybrydach wynosi 8-10 lat. Wielu producentów oferuje długoterminowe gwarancje na akumulatory, często na 8 lat lub 160 000 km.

Jak sprawdzić stan baterii w hybrydzie?
Można to zrobić na kilka sposobów. Najpewniejszym sposobem jest oczywiście diagnostyka komputerowa w autoryzowanym serwisie, gdzie specjaliści odczytają ewentualne błędy oraz sprawdzą parametry baterii takie jak napięcie ogniw, stan naładowania i pojemność.
Istnieją też prostsze metody, z których możemy skorzystać sami. W niektórych modelach, na wyświetlaczu pojazdu można znaleźć informacje o kondycji baterii. Możemy także obserwować jak szybko spada poziom naładowania, jeśli “procenty uciekają” zbyt szybko, może to być informacja o zużytej baterii.
Kolejnym symptomem może być wyższe zużycie paliwa, jeśli układ częściej niż zwykle przełącza się na silnik spalinowy, może to wskazywać na problemy z baterią. Można też zmierzyć napięcie na terminalach akumulatora za pomocą multimetru, ale trzeba mieć odpowiednią wiedzę techniczną, aby prawidłowo dokonać pomiaru.
Ile kosztuje wymiana baterii w samochodzie hybrydowym?
Tutaj nie da się jednoznacznie oszacować kosztów takiej operacji, bo to zależy od modelu auta i rodzaju baterii. Przybliżone koszty wymiany baterii trakcyjnej mogą wynosić od 8 000 do 20 000 zł. W przypadku samochodów hybrydowych marek premium takich jak Volvo czy BMW, cena może przekroczyć 30 000 zł.
Warto dodać, że koszt wymiany to nie tylko cena samej baterii, w grę wchodzą także koszty diagnostyki, robocizny, sterowników, przekaźników, wewnętrznej instalacji i oprogramowania.
Zobacz również:
- Zużywa 3,7 l/100 km i potaniała o 30 tys. zł. Toyota ostro tnie ceny
- Nowe przepisy weszły w życie. Uderzają w hybrydy plug-in
- Citroen C3 Aircross to najtańszy 7-miejscowy SUV na rynku. Hybryda pali 5,6 l/100 km
- Toyota Prius będzie uczyć się stylu jazdy kierowcy. Cel: być bardziej eko
- Masz hybrydową Toyotę? Nowy cel złodziei
- Mitsubishi Colt z LPG już w Polsce. Nawet 1,2 tys. km zasięgu
Czy można regenerować baterie w hybrydzie?
W przypadku samochodów hybrydowych istnieje możliwość regeneracji baterii, ale nie zawsze przynosi oczekiwane rezultaty, a jego opłacalność zależy od stopnia zużycia baterii.
Regeneracja baterii w hybrydzie zazwyczaj polega na:
- Wymianie uszkodzonych ogniw w baterii trakcyjnej na nowe lub sprawne, co może poprawić jej wydajność.
- Rekalibracji i balansowaniu ogniw w celu zoptymalizowania ich pracy i wydłużenia żywotności.
- Wyczyszczeniu i konserwacji połączeń elektrycznych, które mogą wpływać na wydajność baterii.
Jeśli baterie nie są całkowicie uszkodzone, regeneracja może pomóc poprawić ich wydajność i odzyskać część mocy. W niektórych przypadkach regeneracja może być o połowę tańsza niż wymiana baterii, dlatego warto bliżej przyjrzeć się tematowi. Najlepiej zgłosić się do specjalistów od napędów hybrydowych, którzy będą w stanie doradzić czy w przypadku danego modelu bardziej opłacalna jest regeneracja czy wymiana na nową baterię. Koszt regeneracji może wahać się już od 1500 do 9000 zł.
Jeśli bateria jest bardzo zużyta i ma już poważne uszkodzenia, regeneracja może nie przynieść pożądanych efektów i w takim przypadku wymiana będzie bardziej opłacalna.