Toyota Prius będzie uczyć się stylu jazdy kierowcy. Cel: być bardziej eko
Toyota Prius od zawsze kojarzona jest z napędami hybrydowymi. Teraz auto zostało wyposażone w nową technologię, dzięki której hybryda plug-in będzie jeszcze bardziej wydajna.
Spis treści:
Toyota Prius to bez wątpienia jeden z kultowych modeli w gamie japońskiego producenta. Samochód został zaprezentowany już blisko trzy dekady temu – w 1997 roku. Był pierwszym masowo produkowanym autem z tzw. pełnym napędem hybrydowym. W sumie sprzedano niemal 5 mln Priusów czterech generacji.
Jaki napęd ma Toyota Prius?
Piąta generacja Priusa, która w europejskich salonach pojawiła się w 2023 roku posiada wyłącznie napęd hybrydowy typu plug-in. Bazą układu jest dwulitrowy silnik benzynowy generujący 151 KM i 190 Nm. Wspomaga go silnik elektryczny (160 KM i 208 Nm). Moc systemowa wynosi 223 KM. Ten zestaw pozwala Priusowi rozpędzić się od 0 do 100 km/h w 6,8 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi natomiast 177 km/h.
Akumulator o pojemności 13,6 kWh pozwala na pokonanie do 86 km w cyklu mieszanym (według norm WLTP) oraz do 110 km w cyklu miejskim. W efekcie średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 0,5 litra na 100 km. Teraz napęd będzie mógł być jeszcze bardziej efektywny. To za sprawą nowości, którą japoński producent wprowadził do egzemplarzy na rok modelowy 2025.
Toyota Prius z nową funkcją. Jak działa?
Toyota Prius wyposażona jest teraz w system geofencingu, który analizuje trasę oraz ruch drogowy wykorzystując nawigację w chmurze. Ponadto system zbiera dane na temat najczęściej pokonywanych tras oraz stylu jazdy kierowcy. Następnie układ dostosowuje pracę napędu (w trybie elektrycznym lub hybrydowym) w zależności od warunków trasy, uwzględniając również m.in. poziom naładowania akumulatora.
Przykładowo, jeśli trasa prowadzi przez obszar strefy niskoemisyjnej, układ zadba o to, by poziom naładowania akumulatora wystarczył do pokonania tego odcinka na samym prądzie, bez konieczności uruchamiania jednostki benzynowej. Stosowanie systemu geofencingu przekładać się ma na zwiększenie wydajności hybrydy plug-in, a zarazem zoptymalizowanie zużycia paliwa.
Warto dodać, że Prius jest drugim modelem Toyoty, w którym oferowana jest ta funkcja. Jako pierwszy wyposażony został w nią C-HR drugiej generacji z hybrydą plug-in.
Nowości w ofercie Toyoty Prius. Co się zmieniło?
To jednak nie koniec zmian. Na rok modelowy 2025 wprowadzono również więcej zmian do oferty – i tak każda wersja wyposażenia jest teraz w standardzie wyposażona w indukcyjną ładowarkę.
Z kolei topowa odmiana Executive dostępna jest teraz z dachem panoramicznym. Ponadto w tej wersji opcjonalnie można zamówić dach z panelami fotowoltaicznymi. Producent przekonuje, że pozwala on zyskać nawet 8,7 km zasięgu dziennie. W topowej odmianie opcjonalnie można zamówić dach z panelami fotowoltaicznymi. Toyotę Prius na rok modelowy 2025 można już zamawiać u dealerów marki. Ceny startują od 193 300 zł.