Wiemy, co zastąpi silnik Diesla. 1 minuta na stacji to 75 km zasięgu
Toyota nie składa broni w walce o rozpowszechnienie w Europie napędu wodorowego. Japończycy podpisali właśnie porozumienie o współpracy z Hydrogen Refueling Solutions i ENGIE. Cel to wdrożenie ”szybkiej, wszechstronnej i ekonomicznej infrastruktury” do tankowania wodoru w UE. Tym razem chodzi głównie o – uzależniony od silników Diesla – drogowy transport ciężki.
Spis treści:
W drogowym transporcie ciężkim bezapelacyjnie rządzi obecnie silnik Diesla. Z najnowszego raportu ACEA dotyczącego pojazdów poruszających się po europejskich drogach wynika, że aż 96,4 proc. z blisko 6 mln zarejestrowanych w UE pojazdów ciężarowych zasilanych jest olejem napędowym, a zaledwie 0,1 proc. pochwalić się może napędem zeroemisyjnym.
Wodór zastąpi silnik Diesla. Będą nowe stacje szybkiego tankowania ciężarówek
Porozumienie Toyoty, Hydrogen Refueling Solutions i ENGIE ma przyspieszyć pracę nad rozbudową infrastruktury do szybkiego tankowania dużych ilości wodoru przez samochody ciężarowe. To jeden z celów wyznaczonych przez Unię Europejską w rozporządzeniu w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR). Zakłada ono, że do 2030 roku w sieci drogowej TEN-T publicznie dostępne stacje tankowania wodoru będą rozmieszczone co maksymalnie 200 km.
Pierwsze efekty współpracy poznamy już w czwartym kwartale bieżącego roku. W ramach zawartego porozumienia Toyota dostarczy partnerom stanowisko testowe oraz ciężarówkę wyposażoną w opatentowaną przez Japończyków technologię Twin Mid Flow. Firmy Hydrogen Refueling Solutions i ENGIE opracować mają stację tankowania wodoru kompatybilną z innowacyjnym rozwiązaniem,
900 km zasięgu w 12 minut. Wodór zastąpi silnik Diesla w Europie
Opracowana przez Toyotę Twin Mid Flow może się okazać punktem zwrotnym na drodze do zastąpienia w ciężarówkach silników diesla przez układy napędowe bazujące na silnikach elektrycznych i ogniwach paliwowych. Japońskim inżynierom udało się zaprojektować specjalną podwójną dyszę o zwiększonym przepływie, która zdecydowanie skraca czas uzupełniania paliwa w ciężarówkach. Przedstawiciele Toyoty twierdzą, że dużych ciężarówek zbiornik wodoru można wypełnić w 10 minut, a czas tankowania samochodów dostawczych skrócić nawet do 5 minut.
Żeby przyczynić się do rozwoju ekosystemu wodorowego, Toyota współpracuje z partnerami biznesowymi, którzy pracują nad innowacyjnym zastosowaniem naszych zestawów zaawansowanych ogniw paliwowych na jak najszerszą skalę. Rozwój technologii Twin Mid Flow to kolejny krok na drodze do upowszechnienia technologii wodorowych. Cieszymy się, że jesteśmy częścią tego partnerstwa
Według szacunków 40-tonowa ciężarówka będzie mogła uzupełnić w 8 minut paliwo, które pozwoli jej pokonać nawet 600 km. 12-minutowe tankowanie przełoży się na 900 km zasięgu.
Diesel niezastąpiony? Sprzedaż nowych ciężarówek w UE w 2024 roku
Dane dotyczące rejestracji nowych samochodów ciężarowych nie pozostawiają złudzeń, co do absolutnej dominacji aut z silnikami wysokoprężnymi w transporcie ciężkim. W ubiegłym roku na terenie UE zarejestrowano blisko 268 tys. ciężkich pojazdów (tzw. ”tiry). Aż 258,4 tys. z nich napędzanych było silnikami Diesla. Udział pozostałych rodzajów napędu prezentuje się następująco:
- 5 rejestracji – ciężarówki z silnikiem benzynowym,
- 53 rejestracje – ciężarówki hybrydowe,
- 3328 rejestracji - elektryczne ciężarówki bateryjne,
- 7196 – pozostałe ciężarówki z napędem alternatywnym.
W tej ostatniej grupie znajdziemy ciężarówki wodorowe wyposażone w napęd elektryczny i ogniwa paliwowe. Doskonale widać, że w przypadku transportu ciężkiego mamy do czynienia ze zjawiskiem odwrotnym do tego, jakie zachodzi właśnie na rynku samochodów osobowych. W 2024 roku zarejestrowano w UE aż 1 447 934 elektrycznych aut bateryjnych i jedynie 326 146 osobowych samochodów z innymi alternatywnymi układami napędowymi (w tej grupie znajdziemy auta wodorowe).
Z danych ACEA wynika więc, że o ile transport osobowy wyraźnie skłania się w stronę aut bateryjnych, o tyle transport ciężki stawia raczej na pojazdy wodorowe.