Toyota cenniejsza od Disneya i Coca-Coli. Jest warta 65 mld dolarów
Brand Finance, brytyjska firma konsultingowa zajmująca się wyceną marek i strategii, sporządziła listę 500 najcenniejszych firm na świecie, uwzględniając nie tylko kwestie finansowe, ale również choćby opinie konsumentów. Najcenniejsza marka samochodowa w zestawieniu wyprzedza m.in. takie firmy jak Disney czy Coca-Cola.
Spis treści:
Jaka jest najcenniejsza marka świata?
Brand Finance Global 500 to powstające co roku zestawienie 500 najcenniejszych marek świata. Przy jego tworzeniu pod uwagę brane są nie tylko kwestie finansowe, ale również rozpoznawalność marki i opinie konsumentów na temat jej produktów. Można wręcz powiedzieć, że ranking jest próbą wyceny wartości znaku towarowego danej firmy.
Z najnowszego zestawienia wynika, że najwięcej wartą marką jest Apple. Brand Finance wyceniło amerykańskiego giganta technologicznego na 574,5 mld dolarów. Tym samym firma z Cupertino utrzymała swoją pozycję z zeszłorocznego zestawienia. Podobnie jak pozostałe firmy, które uplasowały się na podium.
Miano wicelidera ponownie przypadło Microsoftowi. Wartość marki, której współzałożycielem był Bill Gates, została wyliczone na 461 mld dolarów. Trzecie miejsce natomiast należy do Google, którego wartość została oszacowana na 412,9 mld dolarów.
Która marka samochodów jest najcenniejsza?
Jeśli poszukujemy najcenniejszej firmy z branży motoryzacyjnej, musimy przenieść się z pierwszej dziesiątki do drugiej. Na 18. miejscu w zestawieniu uplasowała się Toyota (czyli najpopularniejsza marka w naszym kraju pod kątem sprzedaży) i to właśnie ona jest jednocześnie najdroższą marką z branży motoryzacyjnej.
Według wyliczeń Brand Finance wartość Toyoty wynosi 64,7 mld dolarów. W porównaniu z zestawieniem z poprzedniego roku japoński producent awansował w rankingu z 21. miejsca. Warto zwrócić uwagę, że za Toyotą uplasowały się choćby tak znane firmy jak Coca-Cola (28. miejsce) czy Disney (32. lokata).
Kolejna marka motoryzacyjna, która znalazła się w zestawieniu, uplasowała się na 23. miejscu. Mercedes, bo o nim mowa, został wyceniony na 53 mld dolarów. Tym samym spadł z 17. miejsca, które zanotował w zeszłorocznym rankingu.
Podium najcenniejszych marek motoryzacyjnych zamyka Tesla. Z wyceną sięgającą niespełna 43 mld dolarów uplasowała się ona na 36. miejscu spadając z 18 lokaty.
Warto dodać, że na 29. miejscu uplasowała się Hyundai Group. Nie należy jednak utożsamiać jej z wchodzącą do sieci Hyundai firmą Hyundai Motor Group. Obie są częściami wydzielonymi z południowokoreańskiego konglomeratu. Zajmuje się ona szeroko pojętym rynkiem nieruchomości.
Najpopularniejsza marka w internecie. Ogromna przewaga
Toyota może pochwalić się nie tylko tym, że jest najcenniejszą marką motoryzacyjną na świecie, ale także swoją popularnością w internecie. Z rankingu sporządzonego przez portal CompareTheMarket.com.au wynika, że Toyota była najczęściej wyszukiwaną marką samochodową przez użytkowników przeglądarki Google w największej liczbie krajów – 64. To dokładnie taki sam wynik, jak w 2023 roku.
Drugim najpopularniejszym producentem samochodów w tym rankingu była Tesla. Firma Elona Muska była najczęściej wyszukiwana w 34 krajach.