Test wideo Renault Symbioz: Ten napęd hybrydowy to mistrzostwo
Renault wprowadziło do gamy nowego SUV-a, z napędem hybrydowym opartym o czterocylindrowy silnik 1.6. Sprawdzamy, jak ten napęd sprawdza się w mieście i w trasie. I na ile praktyczna jest opcja powiększania bagażnika.

Renault Symbioz: test wideo
Napęd Renault Symbioz
Hybrydowy napęd oparty na wolnossącym silniku benzynowym 1.6 (94 KM) wspomaganym jednostką elektryczną (50 KM) sprawdza się przede wszystkim w mieście, gdzie samochód porusza się płynnie i oszczędnie, zużywając około 5 litrów paliwa na 100 km. Podczas spokojnej jazdy w trasie spalanie również pozostaje na rozsądnym poziomie. 14-stopniowa skrzynia biegów (łącząca dwa przełożenia dla silnika elektrycznego i cztery dla spalinowego) czasami zaskakuje nerwowymi redukcjami przy stałej prędkości, co objawia się chwilowym wzrostem obrotów i hałasu.
Jak jeździ Renault Symbioz
Właśnie komfort akustyczny to jeden z mocnych punktów Symbioza. Wnętrze jest dobrze wyciszone, a zawieszenie – choć zestrojone z naciskiem na wygodę – nie powoduje bujania nadwozia w zakrętach. Do tego dochodzi precyzyjny układ kierowniczy, który zapewnia pewność prowadzenia. Asystenci kierowcy, w tym aktywny tempomat, system rozpoznawania znaków i automatyczne światła drogowe, działają bez zarzutu.
Ergonomia wnętrza
Kabinę zaprojektowano nowocześnie, ale z dbałością o ergonomię. System multimedialny oparty na usługach Google to jeden z najlepszych na rynku – integracja z Mapami Google i możliwością instalowania aplikacji działa intuicyjnie, choć nie zabrakło też fizycznych przycisków do podstawowych funkcji. Do codziennych udogodnień warto zaliczyć podgrzewaną przednią szybę, dużą liczbę schowków oraz funkcjonalną dźwignię zmiany biegów, która pozwala łatwo przełączać się między standardowym trybem jazdy a intensywnym odzyskiem energii. Dużą zaletą jest możliwość powiększenia pojemności bagażnika z 492 do przeszło 600 litrów dzięki przesunięciu kanapy.
Nie obyło się jednak bez kilku niedociągnięć. Kamera cofania ma przeciętną jakość obrazu i zdarzało się, że system "zawieszał się" przy wrzuceniu biegu wstecznego. Brakuje też regulacji podparcia lędźwiowego w fotelach, choć same siedziska są wygodne.
Ceny i wersje Renault Symbioz
Renault Symbioz sprzedawane jest w jednej wersji napędowej, za to w czterech wersjach wyposażenia:
- Evolution za 128 900 zł
- Techno za 135 900 zł
- Esprit Alpine za 144 900 zł
- Iconic za 151 900 zł
Już w podstawowej wersji wyposażenia otrzymujemy automatyczną klimatyzację, 10,4-calowy zestaw multimedialny openR link, kierownicę pokrytą ekologiczna skórą, elektrycznie sterowane lusterka z podgrzewaniem, czujnik deszczu, kamerę cofania, czujniki parkowania i długą listę systemów bezpieczeństwa.
Wersja Techno wydłuża listę wyposażenia m.in. o większy ekran za kierownicą (10,25 zamiast 7 cali), ładowarkę indykcyjną do smartfona, 18-calowe obręcze zamiast 17-calowych, przesuwaną kanapę czy aktywny tempomat.
sprit Alpine pojawiają się 19-calowe obręcze, podgrzewana kierownica i specjalne elementy wykończenia nadwozia i wnętrza.
Topowa odmiana Iconic zyskuje elektryczne sterowanie foteli i podgrzewanie, elektrycznie unoszoną pokrywę bagażnika, inteligentny regulator prędkości, zestaw kamer 360 stopni i kontrolę martwego pola. 19-calowe obręcze zyskują inny wzór niż w wersji esprit Alpine.
Renault Symbioz to udany, wszechstronny SUV, który łączy niskie spalanie, komfort podróżowania i praktyczne rozwiązania z nowoczesną technologią. Pewne drobne mankamenty, jak kapryśna skrzynia czy niedoskonała kamera, nie przesłaniają jego licznych zalet, które czynią go bardzo dobrym wyborem do codziennej eksploatacji – szczególnie w mieście.