SUV-y zostaną zakazane w Europie? Chodzi o bezpieczeństwo i ekologię
Europejscy aktywiści wzywają do wprowadzenia reform, które w przyszłości mogłyby ograniczyć sprzedaż dużych SUV-ów i pickupów na terenie Unii Europejskiej. Z ostatnich raportów wynika, że rosnąca popularność tego typu pojazdów nie tylko utrudnia mobilność w miastach, lecz także negatywnie wpływa na bezpieczeństwo pieszych.

W skrócie
- Europejscy aktywiści postulują ograniczenie sprzedaży dużych SUV-ów i pickupów na terenie UE.
- Rosnąca popularność tych pojazdów wpływa negatywnie na bezpieczeństwo pieszych oraz zwiększa zanieczyszczenie środowiska.
- Parlament Europejski i niektóre kraje już podejmują działania mające na celu ograniczenie liczby dużych aut w miastach.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
W Europie od dłuższego czasu rośnie popularność SUV-ów oraz pickupów - pojazdów, które dotąd kojarzone były głównie z amerykańskimi drogami. Imponują rozmiarami, oferują dużą przestrzeń ładunkową i dają kierowcom poczucie komfortu oraz bezpieczeństwa. Jednak - jak alarmuje organizacja Transport & Environment - mimo tych zalet, duże samochody niosą ze sobą również poważne zagrożenia, zwłaszcza dla bezpieczeństwa publicznego.
SUV-y niczym małe autobusy. Ich wielkość to spory problem
Potwierdzeniem tych obaw ma być niedawny raport, z którego wynika, że średnia szerokość nowych samochodów sprzedawanych w Europie rośnie o jeden centymetr co dwa lata. Obecnie wynosi ona od 170 do 180 cm, czyli ponad 11 centymetrów więcej niż w 2001 roku. Aktywiści ostrzegają, że jeśli europejskie państwa nie zajmą się problemem nadmiernych gabarytów aut, wkrótce po miejskich ulicach będą poruszać się wyłącznie "małe autobusy".

SUV-y i to zagrożenie dla pieszych i więcej zanieczyszczeń
To jednak nie koniec niepokojących wniosków. Jak podkreślono w raporcie, pozostawienie obecnych przepisów bez zmian oznacza świadome narażanie obywateli Unii Europejskiej na niebezpieczeństwo. Większe pojazdy, takie jak SUV-y, stanowią zdecydowanie większe zagrożenie dla pieszych - co potwierdzają ubiegłoroczne badania Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu. Ekspertyzy wykazały, że przy prędkości powyżej 64 km/h śmiertelność wśród pieszych potrąconych przez standardowy samochód osobowy wynosiła 53 proc., natomiast w przypadku SUV-a - aż 100 proc.
Eksperci jednocześnie podkreślają, że SUV-y zużywają nieproporcjonalnie więcej paliwa niż tradycyjne samochody osobowe, emitując przy tym większe ilości zanieczyszczeń. Dodatkowo ich rozmiary sprawiają, że są trudniejsze w prowadzeniu i mniej przewidywalne na drodze, co potęguje ryzyko w ruchu miejskim.
O przyszłości SUV-ów zdecyduje Unia Europejska
Parlament Europejski zapowiedział już reakcję na alarmujące sygnały płynące od ekspertów i zadeklarował podjęcie działań zmierzających do ograniczenia liczby SUV-ów na europejskich drogach. Jak donoszą zachodnie media, pierwsze kroki w tym kierunku podjęły już Francja, Holandia i Belgia. Paryż i Bruksela rozważają wprowadzenie dodatkowych opłat parkingowych dla większych i cięższych pojazdów, natomiast w Amsterdamie od pewnego czasu obowiązuje zakaz wjazdu SUV-ów do centralnych rejonów miasta.