Najchętniej kupowane samochody w Europie. Tak zmieniły się gusta kierowców

SUV-y i crossovery od dłuższego czasu zyskują na popularności. Dzięki połączeniu cech pojazdów osobowych i terenowych przyciągają coraz większą liczbę kierowców. Potwierdzają to najnowsze statystyki sprzedaży, które wskazują, że tego typu samochody dominują w większości segmentów rynkowych.

Jakie samochody najchętniej kupują kierowcy w Europie?
Jakie samochody najchętniej kupują kierowcy w Europie?Karol TynkaINTERIA.PL

Nie ma już wątpliwości, że to SUV-y i crossovery są główną siłą napędową sprzedaży nowych aut w Europie. Z najnowszych danych firmy badawczej Dataforce wynika, że to właśnie te pojazdy odnotowały największy wzrost sprzedaży w minionym roku, przyczyniając się do ożywienia popytu w okresie ogólnego spadku sprzedaży samochodów. Jak w poprzednich latach, największy spadek udziału w rynku odnotowały sedany.

Małe SUV-y i crossovery liderem sprzedaży w Europie

W 2024 roku najczęściej wybieranymi samochodami w Europie były małe crossovery, których sprzedaż wzrosła o 2,5 proc. do ponad 2,2 miliona sztuk rocznie. Liderem tego segmentu była Toyota Yaris Cross, która osiągnęła wynik 194 871 sprzedanych egzemplarzy, co oznacza wzrost o 10 proc. w porównaniu do 2023 roku. Wyprzedziła tym samym zeszłorocznego lidera, Volkswagena T-Roca, którego sprzedaż spadła o 1 proc. do 193 056 sztuk.

Drugi największy segment rynku w Europie przejęły z kolei kompaktowe SUV-y notując wzrost sprzedaży o 2,1 proc. do około 2,1 miliona egzemplarzy. Niezmiennym liderem tej grupy pozostał Volkswagen Tiguan, który cieszy się dużą popularnością również w Polsce.

Volkswagen Tiguan liderem sprzedaży w segmencie kompaktowych SUV-ów.Szczepan MroczekINTERIA.PL

Dopiero na trzecim miejscu uplasowały się małe samochody, z Dacią Sandero na czołowej pozycji, która utrzymała tytuł europejskiego bestsellera. Pierwszą czwórkę zamknęły auta kompaktowe z Volkswagenem Golfem na szczycie tego segmentu.

Coraz częściej wybieramy samochody segmentu premium

Eksperci z Dataforce zwracają także uwagę na sprzedaż kompaktowych SUV-ów klasy premium wzrosła o 9 procent do 785 870 egzemplarzy. W tym wypadku na czele stawki uplasowało się BMW X1. Równie dobrze poradził sobie segment dużych SUV-ów premium, którego sprzedaż wzrosła o 18 proc. względem ubiegłego roku, do 363 475 egzemplarzy.

SUV-y przejmują rynek samochodów elektrycznych

A jak sobie radzą SUV-y w kategorii aut elektrycznych? Najnowsze dane pokazują, że wprowadzenie nowych modeli elektrycznych na rynek w 2024 roku przyczyniło się do niewielkiego wzrostu sprzedaży bezemisyjnych pojazdów. Podobnie jak w innych segmentach, także tutaj dominowały najdroższe modele – aż sześć z siedmiu segmentów, które odnotowały największy wzrost procentowy, to samochody premium.

Także w segmencie mniejszych aut elektrycznych na czoło stawki wysunęły się SUV-y. W tym przypadku sprzedaż była napędzana głównie przez Volvo EX30, które stało się trzecim najlepiej sprzedającym się elektrycznym pojazdem w Europie, osiągając wynik 77 864 sprzedanych egzemplarzy. Model ten ustąpił jedynie Tesli Model Y oraz Modelowi 3.

interiaPolicja