BMW X1

BMW X1 to odpowiedź bawarskiego producenta na modę na kompaktowe crossovery. Wypełniają one lukę między seriami BMW X3 i BMW serii 1. Mniejsze, wygodniejsze i bardziej praktyczne. Tym cechują się produkowane od 2009 roku BMW X1.
BMW X1 - najważniejsze informacje
BMW X1 jest na rynku od 2009 roku. Obecnie już trzecia generacja. /materiały prasowe

BMW X1 - najważniejsze informacje

  • Marka:

  • Rozpoczęcie produkcji:

    2009

BMW X1 to odpowiedź bawarskiego producenta na modę na kompaktowe crossovery. Wypełniają one lukę między seriami BMW X3 i BMW serii 1. Mniejsze, wygodniejsze i bardziej praktyczne. Tym cechują się produkowane od 2009 roku BMW X1.

Historia BMW X1

Seria X1 powstała pod wpływem dwóch czynników. Na początku XXI wieku doszło do zmiany w designie nowych pojazdów bawarskiej marki. BMW stworzyło wtedy serię 1, do której należały kompakty klasy premium. Zyskały one ogromną popularność.

W tym samym czasie coraz większym zainteresowaniem zaczęły się też cieszyć SUV-y. Na tę modę BMW odpowiedziało seriami X5 i X3. Jednak konkurencja tworzyła coraz mniejsze modele (nazwane później crossoverami). Niemiecki producent odpowiedział tym samym, podnosząc model serii 1 i wypełniając lukę między wspomnianymi modelami.

Tak powstała seria X1, czyli samochody łączące sportowy charakter z wyposażeniem aut klasy premium.

BMW X1 – generacje

Na rynku są obecnie dostępne 3 generacje BMW X1: 
  • E84 (2009–2015), 
  • F48 (od 2015) 
  • U11 (od 2022). 

Oprócz tego w 2022 roku na rynek trafiło w pełni elektryczne BMW iX1 oraz hybryda plug-in, czyli BMW XM.

BMW X1 – dane techniczne

Wszystkie modele z serii X1 to kompaktowe crossovery, zauważalnie mniejsze niż samochody z serii X3 i X5.

W tych pojazdach montuje się silniki benzynowe sDrive i xDrive oraz wysokoprężne diesle o stosunkowo niewielkiej pojemności (2.0 l i 3.0 l), ale dobrej mocy (od 1 15 do 258 KM). Część z nich jest turbodoładowana.

Pierwsze modele miały napęd na 4 koła. Druga generacja wprowadziła napęd na tylną oś. Zrezygnowano jednak z niego dość szybko i późniejsze pojazdy wychodziły już z przednim napędem.

BMW X1 – opinie kierowców

Większość kierowców BMW X1 od samego początku chwali bogate wyposażenie i eleganckie wnętrze pojazdu, nawet w podstawowej wersji. Niestety wiąże się to z bardzo wysoką ceną nowych modeli (od 160 tysięcy zł). Użytkownicy zauważają jednak, że ten samochód robi mniejsze wrażenie niż jego więksi bracia z serii X3 i X5.

Jest za to zdecydowanie bardziej kompaktowy. Przez to dobrze sprawdza się jako uniwersalny samochód na każde warunki. Nie ma problemu, by zaparkować nim nawet w zatłoczonym mieście. Dzięki stosunkowo dużej mocy radzi sobie na autostradzie. Można nim też wyjechać na nieutwardzoną nawierzchnię – nie jest to jednak samochód terenowy.

Dla kompaktowości poświęcono jednak miejsce dla kierowcy i pasażerów. Szczególnie odczują to osoby siedzące na tylnej kanapie.

Najczęściej pojawiająca się skarga dotyczy kosztów serwisowania. Podczas produkcji okazało się, że konstrukcja ma problem z napinaczami i wyciągającymi się łańcuchami rozrządu. Przez to odnotowano wyższą awaryjność pierwszych egzemplarzy, które wyjechały z fabryki przed 2010 rokiem.

Rozrząd jest napędzany łańcuchem (co należy uznać za duży plus), jednak jego wymiana jest bardzo kosztowna (ponad 3000 zł). Wynika to ze specyficznej konstrukcji samochodu, która sprawia, że do przeprowadzenia tej operacji konieczne jest wyciągnięcie całego silnika.

Koszty zakupu rekompensuje za to stosunkowo niskie spalanie. Niewielkie silniki są według użytkowników bardzo ekonomiczne. Silniki benzynowe palą 9–10 l/100 km w cyklu mieszanym, z kolei silniki Diesla – od 5 do 10 l w zależności od jednostki napędowej.

Szczególnie chwalone są egzemplarze z napędem na 4 koła. Nie generują większego spalania, za to zapewniają dużą przyczepność i stabilność w trakcie jazdy. Pojazd przyjemnie prowadzi się cały rok, ale zdecydowanie najbardziej wyróżnia się zimą.

BMW X1 - Wiadomości

BMW X1 - Zdjęcia

BMW X1 - Wideo