​Audi Q3, BMW X1, Mini Countryman - porównanie

Audi Q3, BMW X1 i Mini Countryman, w zgodzie z panującymi trendami, łączą cechy aut różnych klas. Która kompozycja ma najwięcej zalet? A może pogoń za oryginalnością zmusza jednak do pewnych wyrzeczeń?

Trzy małe SUV-y premium. Taki kierunek wyznaczyło BMW X1. Tym tropem poszło Mini i Audi.
Trzy małe SUV-y premium. Taki kierunek wyznaczyło BMW X1. Tym tropem poszło Mini i Audi.Motor

Pojęcie "auto niszowe" w coraz mniejszym stopniu przystaje do rzeczywistości. Jeszcze parę lat temu niszowe były minivany, później SUV-y czy crossovery. Dzisiaj takie auta tworzą trzon oferty niejednej firmy. Producenci wykazują się jednak sporą pomysłowością i regularnie dostarczają modele "jeszcze bardziej niszowe". Ktoś szuka kompaktowego auta prestiżowej marki, z napędem 4x4, wyglądającego jak połączenie SUV-a i hatchbacka? Nie ma sprawy, można nawet przebierać w propozycjach - kryteria te świetnie spełniają Audi Q3, BMW X1 i Mini Countryman. W którym przypadku taka mieszanka stylów i charakterów tworzy najbardziej udaną kompozycję?

Świetne osiągi Audi to w dużej mierze zasługa doskonałej dwusprzęgłowej skrzyni biegów, rywale wyposażeni są w klasyczne automaty.Motor

Kompaktowe, ale zróżnicowaneNa pewno nie ma problemów z rozpoznaniem marek poszczególnych aut. Wszystkie Audi, BMW i Mini mają jasno określony styl, w który Q3, X1 i Countryman doskonale się wpisują. Pomimo umiarkowanych wymiarów, auta zwracają na siebie uwagę, co w tej klasie jest dużą zaletą.

Choć cała trójka ogólnie mieści się w kategorii aut kompaktowych, to wyraźnie różni się gabarytami. Najkrótsze jest Mini - mierzy niewiele ponad 4,1 m. Najdłuższe BMW ma 4,45 m długości. X1 góruje nad rywalami także rozstawem osi - wynosi on 276 cm. W Audi i Mini jest on o 16 cm mniejszy. Skutki tego łatwo można przewidzieć - BMW ma najprzestronniejsze wnętrze. Inna sprawa, że przewaga nie jest aż tak znacząca, jak wskazywałyby różnice gabarytów. X1 skonstruowane jest bowiem w zgodzie z tradycjami marki, a to oznacza m.in. wzdłużnie umieszczony silnik. Zajmuje on przez to więcej miejsca, niż poprzecznie zamontowane jednostki napędowe Q3 i Countrymana.

Wnętrze Audi Q3 wygląda ekskluzywnie za sprawą świetnego wykończenia.Motor

Pod względem ilości miejsca w środku pozytywnie zaskakuje Mini. Zwłaszcza z tyłu. W kategorii "przestrzeń na nogi" nawet wygrywa (choć nieznacznie) rywalizację. Jednocześnie wnętrze Mini jest najwęższe. Firma poradziła sobie z tym w oryginalny sposób. Standardowo auto jest... czteroosobowe, trzyosobowa kanapa tylna jest bezpłatną opcją. Ale trzy osoby co najwyżej się wcisną, a nie zmieszczą. We dwójkę jest jednak wygodnie.

W Audi Q3 przeszkadza ograniczona ilość miejsca na nogi z tyłu. Jeśli pasażerowie przednich foteli mierzą około 190 cm wzrostu, za nimi wygodnie będą siedziały osoby o wzroście do mniej więcej 170 cm. Za to bagażnik w Audi jest największy. Z 460 litrami pojemności "bije" Mini aż o 110 litrów. Przewaga nad BMW wynosi 40 litrów. Auta są więc praktyczne, to alternatywa dla kombi podobnej wielkości.

Na desce rozdzielczej BMW X1 dominują proste linie, kierownica świetnie leży w rękach.Motor

Wewnętrzne podobieństwaWnętrza - równie łatwe do rozpoznania jak sylwetki. Znowu znajdziemy zapożyczenia z innych modeli poszczególnych marek. W Audi Q3 doszukać się można nawiązań do  najnowszych samochodów firmy, więcej tu podobieństw do A7 Sportback niż innych samochodów z rodziny "Q". Jest sporo zaokrągleń, deska wygląda lekko i nie przytłacza wnętrza. Q3 to najlepiej wykończone auto całej z trójki, także jego obsługa nie stwarza problemów.

Wnętrze Mini Countrymana utrzymane jest w stylu retro.Motor

Kokpit Mini - jak w innych autach firmy - stylowy, ale średnio ergonomiczny. Wzorcowym przykładem jest rekordowo wielki prędkościomierz umieszczony na centralnym miejscu deski rozdzielczej. Wygląda ciekawie, ale wskaźnik umieszczony jest z dala od od linii wzroku. Niewygodne jest też sterowanie elektrycznie podnoszonymi szybami, centralnym zamkiem i klimatyzacją - wszystko zgrupowane jest bardzo blisko siebie, w czasie jazdy trzeba szukać właściwego przycisku czy przełącznika. Trudno to pogodzić z patrzeniem na drogę.

Ascetyczny, minimalistyczny styl, w jakim utrzymano wnętrze BMW kiedyś budził zdziwienie. Teraz wydaje się zupełnie naturalny. Przyciski i pokrętła w dużym stopniu zostały zastąpione wielofunkcyjnym sterownikiem systemu iDrive, do którego można się szybko przyzwyczaić. Trudno jednak przywyknąć do umieszczenia przycisków sterowania szybami. Są zbyt mocno cofnięte, prawie pod łokieć kierowcy. Zmusza to nienaturalnego wyginania ręki. W sumie drobiazg, ale irytujący.

Dwa sposoby na 4x4Różnice między autami nie ograniczają się do wyglądu. Wspomniane już wzdłużne ustawienie silnika BMW niesie konsekwencje nie tylko dla odmiennych proporcji nadwozia. X1, przy braku poślizgu kół, jest autem tylnonapędowym, system xDrive pozwala na dołączenie napędu kół przednich. W Audi i Mini - na odwrót - przez większość czasu napędzane są tylko przednie koła, w razie potrzeby napęd kierowany jest także na tylne. To robi dużą różnicę. BMW zachowuje się najbardziej neutralnie, zakręty pokonuje zwinnie i szybko. Zarówno Audi, jak i Mini są bardziej podsterowne, mają wyczuwalną tendencję do poszerzania zakrętów. Także ich układy kierownicze nie są tak bezpośrednie, jak w BMW. Co więcej, dynamiczny charakter X1 nie został okupiony obniżonym komfortem jazdy. Auto dobrze radzi sobie na naszych drogach. Audi i Mini mają sztywniejsze zawieszenie, a to w polskich warunkach rzadko kiedy się sprawdza. Inna sprawa, że bardziej winić trzeba drogi, niż auta.

Sprawnie i szybkoSystemy napędu na cztery koła we wszystkich przypadkach działają na tyle szybko, że nawet podczas gwałtownego ruszania na śliskiej nawierzchni nie dochodzi do wyczuwalnego poślizgu kół. Biorąc pod uwagę możliwości silników, nie jest to takie oczywiste. Porównywany tercet napędzany jest dwulitrowymi turbodieslami. W Audi i Mini są to najmocniejsze obecnie silniki tego typu w gamie, rozwijające odpowiednio 177 i 143 KM. Silnik BMW też ma 177 KM, ale w ofercie znajduje się jeszcze wariant 204-konny. Pomiary osiągów jako zdecydowanego zwycięzcę wskazują na Audi. Czas rozpędzania do 100 km/h niewiele przekraczający 7 s to wynik godny auta sportowego. Duża w tym zasługa znakomitej, błyskawicznie działającej dwusprzęgłowej skrzyni biegów. Klasyczne automaty w BMW i Mini działają z wyczuwalnym opóźnieniem. Auta te oferowane są jednak także w odmianach z sześciobiegowymi skrzyniami manualnymi. W 177-konnej odmianie silnika TDI Audi, alternatywy dla automatu nie ma.

Cała trójka zadowala się za to minimalnymi ilościami paliwa. Wyniki w granicach 7 l/100 km, przy takich osiągach zasługują, na uznanie.

Rachunek za stylAle to jedna z niewielu dobrych wiadomości w dziedzinie "ekonomia". Najtańsze jest Mini, choć przy cenie ponad 125 000 zł nie sposób mówić o okazji. BMW jest droższe niemal o równowartość auta miejskiego. Do tego dochodzi koszt wyposażenia dodatkowego, zwykle pogrupowanego w pakiety warte wiele tysięcy złotych. Majątek, jak na było nie było, kompaktowe samochody.

​Audi Q3, BMW X1, Mini Countryman - porównanie

​Audi Q3, BMW X1, Mini Countryman - porównanie

Wnętrze jest obszerne, pasażerowie nie będą narzekać na ciasnotę.Motor
W BMW X1 siedzi się nisko, prawie jak w zwykłym aucie osobowym. Motor
X1 ma bagażnik o 40 l mniejszy niż Audi.Motor
Tylko w X1 silnik umieszczono wzdłużnie.Motor
System iDrive nie jest trudny w obsłudze.Motor
Na desce rozdzielczej dominują proste linie, kierownica świetnie leży w rękach.Motor
Trzyosobowa tylna kanapa jest (bezpłatną) alternatywą dla dwóch osobnych foteli.Motor
Wnętrze Mini jest zaskakująco przestronne, zwłaszcza z tyłu.Motor
W Mini bagażnik jest głęboki, ale krótki.Motor
Najmocniejszy diesel Mini ma moc 143 KM.Motor
Na rzecz stylu poświęcono łatwość obsługi m.in. klimatyzacji. W mini-przyciski niełatwo jest trafić.Motor
Wnętrze Mini utrzymane jest w stylu retro.Motor
...zwłaszcza na tylnej kanapie.Motor
Podwyższona pozycja za kierownicą poprawia widoczność wokół auta. Miejsca w środku auta nie ma jednak za dużo...Motor
Przycisk startera trafił na tunel środkowy.Motor
Wnętrze wygląda ekskluzywnie za sprawą świetnego wykończenia.Motor
Bagażnik Q3 ma regularne kształty.Motor
Zawieszenie Mini zestrojone jest najsztywniej.Motor
Q3 to wysokie auto i pomimo sztywnego zawieszenia przechyły nadwozia są spore.Motor
W czasie dynamicznej jazdy to BMW X1 daje najwięcej przyjemności.Motor
Świetne osiągi Audi to w dużej mierze zasługa doskonałej dwusprzęgłowej skrzyni biegów, rywale wyposażeni są w klasyczne automaty.Motor
Trzy małe SUV-y premium. Taki kierunek wyznaczyło BMW X1. Tym tropem poszło Mini i Audi.Motor
Silnik TDI: dobre osiągi i małe spalanie.Motor

PodsumowanieBMW X1 okazało się autem wszechstronnie utalentowanym. Wyróżnia się przestronnym wnętrzem oraz komfortem jazdy. To także samochód, którego prowadzeni dostarczy kierowcy najwięcej pozytywnych wrażeń. Nawet jeśli traci punkty w innych kategoriach... to niewiele. Audi Q3 jest autem ciaśniejszym i nawet pomimo lepszych osiągów jazda nim dostarcza nieco mniej przyjemności. Mini gra w trochę innej lidze - to duży (jak na zwyczaje marki) - ale ciągle gadżet. Walcząc na punkty - nie ma szans z rywalami. Ocena "za wrażenia" byłaby wyższa.

Dane techniczne
Audi Q3
BMW X1
Mini Countryman
Silnik
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1968 cm3
1995 cm3
1995 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
R4/16
Układ
poprzeczny
wzdłużny
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk common rail
wtrysk common rail
wtrysk common rail
Moc maksymalna
177 KM/4200
177 KM/4000
143 KM/4000
Maks. moment obrotowy
380 Nm/1750
350Nm/1750
305 Nm/1750
Napęd
4x4
4x4
4x4
Skrzynia biegów
aut./7-biegowa
aut./6-biegowa
aut./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./tarcz.
tarcz. went./tarcz.went
tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednie
McPherson
McPherson
McPherson
Zawieszenie tylne
wielowahaczowe
wielowahaczowe
wielowahaczowe
Masa/ładowność
1585/600 kg
1585/550 kg
1420/460 kg
Średnica zawracania
11,8 m
11,8 m
11,6 m
Pojemność bagażnika (min./maks.)
460/1365 l
420/1350 l
350/1170 l
Pojemność zbiornika paliwa
64 l (ON)
61 l (ON)
47 l (ON)
Wymiar (dł./szer./wys.)
439/183/159 cm
445/180/155 cm
411/179/156 cm
Rozstaw osi
260 cm
276 cm
260 cm
Opony
215/65 R16
225/50 R17
205/55 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
212 km/h
213 km/h
193 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,2 s
8,6 s
9,5 s
Zużycie paliwa
(miasto/trasa/średnie w l/100 km)
7,0/5,3/5,9
7,7/5,4/6,2
7,7/5,1/6,1
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,2 s
8,6 s
9,6 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
37,3 m
36,9 m
37,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
36,8 m
36,6 m
38,6 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
67,0 dB
63,9 dB
62,2 dB
Zużycie paliwa
(miasto/trasa w l/100 km)
7,6/6,2
7,4/6,0
7,9/5,7

Bartosz Zienkiewicz

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas