Straż miejska założyła blokadę na koło. Co teraz?
Powrót do samochodu i odkrycie żółtej blokady na kole to sytuacja, która nie należy do przyjemnych, szczególnie, jeśli byliśmy nieświadomi tego, że parkujemy w miejscu niedozwolonym. To wykroczenie może kosztować nie tylko mandat, ale także godziny oczekiwania na patrol straży miejskiej. Jak postępować w takiej sytuacji i czy można samemu zdjąć blokadę?

Spis treści:
Kiedy straż miejska może założyć blokadę na koło?
Straż miejska nie może dowolnie unieruchamiać pojazdów. Przepisy są w tej kwestii jasne - blokada może być założona tylko w ściśle określonych sytuacjach. Zgodnie z przepisami ruchu drogowego, urządzenie blokujące można zastosować jedynie wtedy, gdy samochód zaparkowany jest w miejscu niedozwolonym, ale jednocześnie nie utrudnia ruchu innych pojazdów ani nie zagraża bezpieczeństwu.
W praktyce oznacza to, że jeśli samochód stoi na chodniku, ale nie blokuje przejścia dla pieszych, może zostać unieruchomiony blokadą. Jeśli natomiast pojazd blokuje wyjazd z parkingu lub stoi na przejściu dla pieszych, zostanie odholowany jako zagrażający bezpieczeństwu i utrudniający ruch.
Blokada na koło czy odholowanie - jaka jest różnica?
Wielu kierowców nie rozumie, dlaczego czasem auto zostaje odholowane, a czasem tylko zablokowane. Odholowanie następuje, gdy samochód:
- Blokuje ruch innych pojazdów.
- Stoi zbyt blisko przejścia dla pieszych.
- Zasłania znaki drogowe lub światła.
- Zagraża bezpieczeństwu ruchu.
Blokada to "łagodniejsza" forma kary, stosowana gdy auto stoi w niedozwolonym miejscu, ale nie paraliżuje ruchu. Paradoksalnie, dla kierowcy blokada może być bardziej uciążliwa niż odholowanie - musi czekać na patrol, podczas gdy odholowany samochód można odebrać z parkingu w dowolnym momencie.
Jak zdjąć blokadę z koła?
Po odkryciu blokady na kole pierwsze, co musisz zrobić, to znaleźć kartę informacyjną. Powinna znajdować się za wycieraczką lub na bocznej szybie. Zawiera ona numer telefonu do patrolu, który założył blokadę. Potem trzeba wykonać następujące czynności:
- Zadzwoń na podany numer i podaj dokładną lokalizację pojazdu.
- Przekaż markę, model i numer rejestracyjny samochodu.
- Zapytaj o przewidywany czas oczekiwania na patrol.
- Pozostań przy samochodzie do czasu przybycia funkcjonariuszy.
Pamiętaj, że czas oczekiwania może wynosić od kilkudziesięciu minut do kilku godzin, w zależności od dostępności patrolu i liczby zgłoszeń.
Ile kosztuje zdjęcie blokady z koła?
Sama procedura zdjęcia blokady jest bezpłatna. Jednak funkcjonariusz wystawi mandat za wykroczenie drogowe, które było przyczyną założenia blokady. Wysokość mandatu zależy od rodzaju wykroczenia i może wynosić od 100 do nawet 500 złotych.
Ważne jest, że nie trzeba przyjmować mandatu na miejscu. Jeśli nie zgadzamy się z zarzutami, można odmówić jego przyjęcia. Funkcjonariusz wystawi wtedy wniosek o ukaranie do sądu, który rozstrzygnie sprawę podczas rozprawy.
Czy można samemu zdjąć blokadę z koła?
Teoretycznie żaden przepis nie zabrania samodzielnego zdjęcia blokady z koła. Jednak w praktyce jest to bardzo ryzykowne. Jeśli podczas zdejmowania blokady dojdzie do jej uszkodzenia, możesz zostać oskarżony o zniszczenie mienia. Kara za takie wykroczenie może wynosić nawet kilka tysięcy złotych - czyli znacznie więcej niż pierwotny mandat.
Jeśli uda się zdjąć blokadę bez uszkodzenia i zwrócić ją straży miejskiej, teoretycznie grozi nam mandat tylko za nieprawidłowe parkowanie. Jednak nikt nie gwarantuje, że funkcjonariusze nie będą próbowali przypisać dodatkowych wykroczeń.
Gdzie blokada na koło nie może być założona?
Straż miejska ma prawo zakładać blokady tylko na drogach publicznych. Na parkingach prywatnych, na osiedlach mieszkaniowych czy na terenach należących do spółdzielni mieszkaniowych blokady nie mogą być stosowane przez służby miejskie.
Jeśli widzisz na takim parkingu znaki ostrzegające o możliwości założenia blokady, to najczęściej są to środki odstraszające bez pokrycia prawnego. Zarządcy takich miejsc mogą co najwyżej wezwać lawetę na koszt właściciela pojazdu, ale nie mogą sami unieruchamiać aut.