BYD z lepszymi wynikami niż Volkswagen i BMW. Nowa seria testów Euro NCAP
Niezależna organizacja Euro NCAP poddała testom zderzeniowym kolejne modele. Okazało się, że... Chińczycy trzymają się mocno!
W poprzednich seriach testów Euro NCAP sprawdziło dwa chińskie pojazdy - Wey Coffee 01 i Ora Funky Cat. Pierwszy to potężny SUV, który jest hybrydą plug-in, a drugi to nieduży samochód elektryczny. Oba modele dopiero zaczynają rynkową karierę w Europie, a test Euro NCAP wykazał, że w niczym nie ustępują konkurencyjnym markom europejskim, przynajmniej pod względem bezpieczeństwa - oceniono je na 5 gwiazdek.
Testy Euro NCAP. Bardzo dobry wynik chińskiego BYD Atto 3
Dlatego nie jest większą niespodzianką, że podobną ocenę dostał oceniony w najnowszej serii testów BYD Atto 3 (w Chinach sprzedawany jako Yuan Plus). BYD (nazwa jest skrótem od słów "Build Your Dreams") od ponad dekady sprzedaje w Europie autobusy, jednak dopiero teraz wchodzi na rynek samochodów osobowych. Atto 3 to kompaktowy crossover o napędzie elektrycznym, który w teście Euro NCAP otrzymał ocenę 5 gwiazdek. Co ciekawe, ochronę kierowcy i pasażera oceniono na odpowiedno 91 i 89 proc., czyli lepiej niż np. w BMW 2 Active Tourer (88 i 81 proc.) czy w Volkswagenie Golfie (88 i 87 proc.).
Testy Euro NCAP. Dwie oceny czterogwiazdkowe
Egzaminowi Euro NCAP poddano jeszcze dwa samochody chińskie..., tzn. produkowane w Chinach: Citroena C5 X (produkowany przez spółkę joint-venture Dongfeng Peugeot-Citroen Automobile) i elektrycznego sedana Mobilize Limo (marka samochodów elektrycznych należąca do Renault; samochód produkuje spółka Renault-Jiangling). Oba modele otrzymały ocenę czterech gwiazdek. O takim wyniku zadecydowały pewne braki w testach zderzeniowych oraz w wyposażeniu w systemy asystujące kierowcy (ADAS).
Testy Euro NCAP. Rekordowa ocena Mercedesa EQE
Na przeciwległym biegunie znalazł się elektryczny Mercedes EQE. Podobnie jak inne, elektryczne modele z gamy EQ otrzymał on pięć gwiazdek. Euro ENCAP doskonale ocenił opcjonalny system aktywnego kierowania Distronic. To pierwszy system oceniany przez organizację, który potrafi po zasłabnięciu kierowcy bezpiecznie sprowadzić samochód z lewego pasa autostrady na pobocze, a następnie go zatrzymać. To dzięki temu EQE uzyskał rekordową ocenę za systemy ADAS.
Pięć gwiazdek otrzymały również Seaty Ibiza i Arona. Oba modele nie są nowymi konstrukcjami, jedynie przeszły niedawno lifting. Testujący dopatrzyli się braku centralnych poduszek powietrznych, ale nie zaważyło to na ocenie końcowej.
Na pięć gwizdek oceniono również dwa modele BMW: X1 i 2 Active Tourer oraz Mazda CX-60. Modele ten zebrały dobre oceny we wszystkich testach, nie znaleziono słabych stron.
Ostatnim modelem poddanych testom był Golf 8. Samochód ten po raz pierwszy testowano po wprowadzeniu na rynek w 2019 roku. Ponowny test wynikał z poddania go modernizacji, wprowadzono m.in. centralną poduszkę powietrzną, asystenta jazdy po skrzyżowaniach czy system wykrywania zmęczenia. W tej sytuacji, mimo zaostrzonych niedawno kryteriów Euro NCAP, ocena nie mogła być inna niż pięciogwiazdkowa.
***