W 2024 r. Europa pokochała ten model. Topowy wariant poniżej 90 tys. zł

Tesla Model Y nie jest już najpopularniejszym samochodem w Europie. W 2024 roku ten elektryczny model musiał ustąpić miejsca taniemu pojazdowi o napędzie spalinowym - Dacii Sandero.

Tesla Model Y nie obroniła tytułu najpopularniejszego auta w roku. Zdobyło go inne auto.
Tesla Model Y nie obroniła tytułu najpopularniejszego auta w roku. Zdobyło go inne auto. materiały prasowe

Sprzedaż samochodów w Europie. Tesla Model Y liderem w grudniu

Tesla Model Y była najchętniej kupowanym samochodem w grudniu 2024 roku – wynika ze wstępnych danych (98 proc. całkowitej sprzedaży) firmy Dataforce obejmujących Unię Europejską, rynki państw EFTA oraz Wielką Brytanię. Europejscy klienci kupili w minionym miesiącu 28 426 egzemplarzy amerykańskiego SUV-a. Tym samym jest to o 15 proc. lepszy wynik w porównaniu z grudniem 2023 roku. Tesla Model Y awansowała na pozycję lidera z trzeciego miejsca, które zajęła w listopadzie 2024 r.

Silna pozycja Modelu Y jest efektem działań Tesli. Amerykański producent zaoferował europejskim klientom, którzy kupili auto przed 31 grudnia, rok darmowego ładowania w sieci Supercharger.

Tesla Model Y była najpopularniejszym autem w Europie w grudniu 2024 roku.Jan Guss-GasińskiINTERIA.PL

Tym samym elektryczny SUV zepchnął z pozycji lidera najpopularniejsze auto w listopadzie 2024 r., czyli Dacię Sandero. W grudniu zdecydowało się na nią 22 025 klientów – o 20,3 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2023 r. Podium zamyka inny model z grupy Renault – Clio. Sprzedano 20 160 sztuk francuskiego auta, a to oznacza wynik gorszy o 4,5 proc. w porównaniu z grudniem roku poprzedniego.

Tesla Model Y nie obroni tytułu z 2023 roku. Nowe auto na szczycie

Ci, którzy zastanawiają się, dlaczego Tesla tak bardzo chciała zwiększyć sprzedaż Modelu Y, powinni pamiętać, że auto broniło tytułu najlepiej sprzedającego się modelu w roku 2023.

Mimo grudniowego wzrostu sprzedaży celu nie udało się osiągnąć. Najpopularniejszym samochodem w minionych 12 miesiącach została więc Dacia Sandero. W 2024 roku do klientów trafiło 270 111 egzemplarzy (wzrost o 14,3 proc. rok do roku). W sumie ten model przez osiem miesięcy w roku notował pierwsze miejsce na listach sprzedaży.

Dacia Sandero nie wygrała w grudniu, ale osiem miesięcy na pozycji lidera zapewniły jej pierwsze miejsce w całym 2024 roku.materiały prasowe

Na kolejnych miejscach podium znalazły się Renault Clio (216 569 sprzedanych samochodów, wzrost o 6,5 proc.) i Volkswagen Golf (216 549 aut, wzrost o 17,5 proc.). Warto zaznaczyć, że drugą i trzecią lokatę dzieli zaledwie 20 samochodów, a więc sytuacja może jeszcze ulec zmianie.

Zeszłoroczny lider zestawienia, Tesla Model Y, uplasował się dopiero na czwartym miejscu. Auto kupiło 210 484 klientów. Względem roku 2023 oznacza to spadek o 17,5 proc. Stanowi to potwierdzenie odwrócenia się europejskich kierowców od aut na prąd.

Lista najchętniej kupowanych modeli w Europie w 2024 roku wygląda więc tak:

  1. Dacia Sandero - 270 111 szt.
  2. Renault Clio - 216 569 szt.
  3. Volkswagen Golf - 216 549 szt.
  4. Tesla Model Y - 210 484 szt.

Ile kosztuje Dacia Sandero?

Tym, co napędzało ostatnio sprzedaż Tesli były atrakcyjne benefity związane z użytkowaniem samochodu. W przypadku Dacii Sandero atutem jest niski koszt zakupu.

W naszym kraju cena tego pojazu, nawet w topowej wersji, nie przekracza bariery 90 tys. złotych. W podstawowej wersji wyposażenia, Essential, z litrowym silnikiem benzynowym generującym 90 KM egzemplarze z roku modelowego 2024 kosztują obecnie 60 300 zł.

W przypadku takiego auta z rocznika 2025 koszt zakupu wynosi 61 300 zł. W topowej wersji, Expression, z litrowym silnikiem benzynowym współpracującym z fabryczną instalacją LPG o mocy 100 KM cena dla rocznika 2024 to 65 600 zł, a dla rocznika 2025 - 66 600 zł.

Jeśli jednak ktoś potrzebuje „uterenowionego Sandero”, może zdecydować się na wersję Stepway. Jej ceny zaczynają się od odmiany Stepway Essential z litrowym benzyniakiem o mocy 90 KM. Egzemplarze z rocznika 2024 kosztują 68 tys. zł (katalogowo: 69 tys. zł), a w przypadku rocznika 2025 to 69 tys. zł.

Najwięcej kosztuje obecnie Sandero Stepway w odmianie Extreme z litrowym silnikiem benzynowym o mocy 90 KM i skrzynią CVT. Samochody z rocznika 2024 objęte są promocją, wobec czego kosztują 88 tys. zł. Za egzemplarze z 2025 zapłacić trzeba 89 tys. zł.

Test wideo Renault Rafale. Duży SUV, a pali mniej niż 5 l/100 kmAdam MajcherekINTERIA.PL