Motocykle 125 dla prawdziwych chłopów. Musisz mierzyć co najmniej 180 cm
Rynek motocykli o pojemności 125 cm3 rośnie w siłę. Klienci mogą wybierać z ofert niemalże wszystkich producentów, a także z najróżniejszych segmentów. Chociaż większość "stodwudziestekpiątek" nie grzeszy gabarytami, jest kilka modeli, które wyglądają znacznie bardziej "dorośle” i szczególnie spodobają się osobom mierzącym ponad 180 cm wzrostu.

Spis treści:
Sam zamysł zmiany przepisów z 2013 r., a także szerszego wykorzystania motocykli o pojemności 125 cm3, jest bardzo prosty - ten segment ma być łatwym i przyjemnym wprowadzeniem do świata motocykli. Od samego początku projektowane są dla osób początkujących, więc zarówno niewielkie, kompaktowe wymiary, jak i sama masa mają kluczowe znaczenie dla lekkości prowadzenia. Z drugiej jednak strony należy pamiętać, że gabaryty skutecznie ograniczają także zapisy mówiące o maksymalnej dozwolonej mocy silnika.
Przypomnijmy - osoby posiadające prawo jazdy kategorii B od co najmniej 3 lat lub kategorię A1 mogą poruszać się motocyklami o pojemności silnika nieprzekraczającej 125 cm3 i maksymalnej mocy wynoszącej 15 KM. Dodatkowo stosunek mocy do masy nie może przekraczać 0,1 kW/kg.
Motocykle 125 dla wysokich. Te modele wyglądają "dorośle"
Pod koniec lat 90. ubiegłego wieku inżynierowie nie musieli się kompletnie przejmować jakimikolwiek normami. Motocykle klasy 125 nie tylko były znacznie szybsze i mocniejsze (bo dwusuwowe jednostki generowały moc nawet 30 KM i pozwalały na rozpędzenie się do ponad 170 km/h), ale były także znacznie większych gabarytów. Ich stosunkowo niewielką pojemność zdradzała przede wszystkim pojedyncza tarcza hamulcowa z przodu oraz rozmiar kół.
Dziś restrykcyjne normy mocno wpłynęły na ten segment. Ograniczenie mocy silnika sprawiło, że producenci muszą skrupulatnie pracować nad gabarytami, z którymi musi poradzić sobie jednostka napędowa. Na szczęście na rynku jest kilka modeli, które wyglądają znacznie bardziej dojrzale.
Honda XL 125 Varadero - mniejsze "Wiaderko" dla wymagających fanów turystyki
Nazwa Varadero fanom dwóch kółek jest dobrze znana, za sprawą większego brata, który uwielbiany jest przez motocyklistów z całego świata. Model 125 to niemalże pełnoprawna kopia Varadero 1000, która została odpowiednio przygotowana do mniejszej jednostki napędowej, zachowując jednak charakterystyczne kształty, dzielność terenową, możliwości załadunkowe oraz wygodną pozycję za kierownicą. W ramie znajduje się silnik V2 chłodzony cieczą o mocy 15 KM, który słynie nie tylko z dobrej dynamiki, ale przede wszystkim z ekonomii oraz zaskakującej kultury pracy. Dodatkowo to piec, który pochodzi z Hondy Shadow 125, więc jest wyjątkowo prosty w konstrukcji i łatwy w naprawie. Masa Varadero 125 gotowego do jazdy to 165 kg.
Cena: od 8 do 15 tys. zł (egzemplarze używane, motocykl nie jest już produkowany)

Junak M15 - duży, ciężki i nie najmocniejszy w stawce
Mam wrażenie, że konstruktorzy Junaka dostali wolną rękę i mogli spełnić swoje wizje. Model M15 manifestuje swoje gabaryty na każdym kroku, a najlepiej odzwierciedla je masa - 188 kg w segmencie jednośladów 125 to naprawdę sporo. Jednakże w świecie cruiserów dynamiczne osiągi stawiane są na drugim miejscu. Tutaj liczą się kształty, które zostały żywcem ściągnięte z kultowych powercruiserów. Zresztą przyglądając się motocyklowi, ciężko uwierzyć, że za napęd odpowiedzialna jest dwucylindrowa jednostka generująca zaledwie 11 KM. Tylne koło ma rozmiar imponujących 190 mm, a M15 mierzy 239 cm długości, 80 cm szerokości i nieco ponad 112 cm wysokości.
Cena: 18 999 zł

Romet RCR 125 - wygląda tak, jakby napędzał go potężny silnik w układzie V
To zdecydowanie jeden z tych modeli, któremu przyglądając się, mamy poważne wątpliwości, czy jego sercem nie jest bulgocząca jednostka o pojemności przekraczającej 1000 cm3. Romet poprzeczkę postawił bardzo wysoko, bo zdecydował się w swoim cruiserze zamontować silnik w układzie V, który generuje moc 13 KM i stał się centralnym punktem motocykla. Współpracuje z 6-stopniową skrzynią biegów, dzięki czemu spalanie na 100 km nie przekracza 3 litrów. Motocykl jest pokaźny na każdym kroku, ale inżynierowie nie zapomnieli o prowadzeniu i komforcie - siedzisko jest nisko umiejscowione, a na pokładzie znajduje się przedni widelec typu upside-down oraz felgi o średnicy 16 cali z przodu oraz 15 cali z tyłu. Jest duży, ale przy tym zaprojektowany tak, aby jazda była czystą przyjemnością.
Cena: 16 999 zł

Barton GT 125 - najtańszy nowy Adventure na rynku
Nikogo nie powinien dziwić fakt, że prym w dużych motocyklach o pojemności 125 cm3 wiodą głównie modele reprezentujące segment adventure, cruiserów i chopperów. Dla tych, którzy chcieliby wejść w posiadanie nowego jednośladu o turystycznych zapędach, dobrym wyborem będzie Barton GT 125 idealny dla tych, którzy cenią sobie możliwość zjazdu z asfaltowych dróg i ponadprzeciętny komfort jazdy. GT to skrót od Grand Tourer, co zdradza jego charakter. Za napęd odpowiedzialna jest jednostka o mocy 10,5 KM, która dobrze radzi sobie z dużymi gabarytami i niewielką masą motocykla na poziomie 120 kg. Wyższy prześwit, wysoka szyba i wyprostowana pozycja sprawiają, że GT 125 jest najczęściej wybierany przez osoby mierzące ponad 180 cm wzrostu.
Cena: 11 499 zł

Kymco Downtown 125i - miejski skuter 125 dla wysokich
Aby zestawienie było kompletne, musiał się w nim znaleźć mieszczuch z krwi i kości. Również w segmencie 125 nie brakuje maxiskuterów, wśród których bryluje Kymco Downtown 125i, które wyposażony jest w silnik generujący maksymalną moc dla tej kategorii. Do dyspozycji mamy 15 KM, komfortowe siedzisko, wysoką szybę i agresywne kształty. Prędkość maksymalna wynosi nawet 110 km/h, a miejsca za kierownicą jest tyle, że dobrze odnajdą się na nim również osoby wyższe i docenią fantastyczną ochronę przed wiatrem. Dobra propozycja nie tylko do miasta, ale także do weekendowych wycieczek.
Cena: 19 990 zł
