Potęga jest tylko jedna. Chińczycy zalewają świat samochodami

Chiny umocniły swoje znaczenie na rynku motoryzacyjnym, utrzymując pozycję największego eksportera pojazdów na świecie. W pierwszej połowie 2024 roku koncerny z Państwa Środka wysłały za granicę ponad 2,79 mln pojazdów, co stanowi wzrost o 31 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.

Pozycja Chin na rynku motoryzacyjnym od lat niezmiennie rośnie, a rozwijające się chińskie koncerny od dłuższego czasu nadają ton rozwoju niemal całej światowej motoryzacji. Idealnym tego dowodem są dane ujawnione przez Chińskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów. Wynika z nich, że w pierwszej połowie 2024 roku koncerny z Państwa Środka umocniły swoją pozycję największego eksportera pojazdów na świecie, wyraźnie zwiększając przewagę nad wieloletnim liderem - Japonią.

Reklama

Eksport japońskich aut spada. Chiny umacniają pozycję

Raport jasno wskazuje, że w ciągu pierwszych sześciu miesięcy eksport pojazdów z Japonii spadł o 0,3 proc. i obecnie kształtuje się na poziomie 2,02 mln modeli. Liczba ta obejmuje 1,83 mln pojazdów osobowych i około 187 tys. pojazdów użytkowych. Jednocześnie producenci samochodów z Chin wysłali za granicę 2,79 mln pojazdów w tym samym okresie, co stanowi wzrost o 31 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. W tym przypadku mowa o 2,34 mln pojazdów osobowych i około 454 tys. pojazdów użytkowych. 

Rekordowe wzrosty eksportu samochodów spalinowych

Wśród najchętniej eksportowanych modeli znalazły się samochody spalinowe. Ich liczba zbliżyła się do 2,19 mln egzemplarzy, co oznacz wzrost o niemal 36 proc. względem roku ubiegłego. Eksport pojazdów zelektryfikowanych również wzrósł, jednak zaledwie o 14 proc. i zamknął się w liczbie 605 tys. samochodów.  W ciągu pierwszych sześciu miesięcy największą piątką eksporterów pojazdów wśród chińskich producentów były Chery Automobile, SAIC Motor, Changan Automobile, Geely Automobile i BYD.

W Europie chińskie elektryki biją kolejne rekordy

Przy okazji warto wspomnieć, że w czerwcu tego roku chińskie marki zanotowały 11 proc. udziału w europejskim rynku pojazdów elektrycznych, osiągając rekordową liczbę rejestracji. Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów był to trzeci najlepszy miesiąc pod względem wolumenu sprzedaży dla koncernów z Państwa Środka. Lepsze wyniki dotychczas notowane były jedynie w grudniu 2022 roku i marcu 2023 roku.

Zdecydowanie najwięcej samochodów sprzedał chiński koncern SAIC, do którego należy m.in. marka MG. Na drugim miejscu uplasował się chiński gigant motoryzacyjny BYD, a trzeci wynik przypadł producentowi Great Wall.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: BYD | Geely | MG | chińskie samochody | eksport
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy