Chińskie marki z rekordowym wynikiem w Europie. To ostatni taki miesiąc

Chińskie marki zanotowały dwucyfrowy udział w europejskim rynku pojazdów elektrycznych, osiągając rekordową liczbę rejestracji w czerwcu tego roku. Największy skok sprzedaży nastąpił we Włoszech, gdzie w porównaniu z rokiem ubiegłym liczba rejestracji uległa podwojeniu.

Chińskie marki z rekordowym wynikiem. Powodem europejska cła
Chińskie marki z rekordowym wynikiem. Powodem europejska cła materiały prasowe

Chińskie samochody elektryczne cieszą się w Europie coraz większym zainteresowaniem. Jak wynika z najnowszego raportu firmy analitycznej Dataforce, w czerwcu 2024 roku producenci z Państwa Środka osiągnęli 11-procentowy udział w sprzedaży, notując jednocześnie rekordową liczbę rejestracji. Eksperci podkreślają jednak, że wynik ten jest w dużej mierze efektem ucieczki przed cłami narzuconymi przez Unię Europejską. Pojazdy zarejestrowane przed 5 lipca mogły być bowiem sprzedawane bez dodatkowych opłat obowiązujących przy imporcie pojazdów elektrycznych. To z kolei skutkowało faktem, że dealerzy dokonywali tzw. "samorejestracji", co umożliwiło im na sprzedaż samochodu po "starych cenach".

W czerwcu chińskie samochody elektryczne pobiły rekord

Łącznie chińskie marki zarejestrowały w tym miesiącu ponad 23 tys. pojazdów elektrycznych. Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów był to trzeci najlepszy miesiąc pod względem wolumenu sprzedaży na Starym Kontynencie. Lepsze wyniki dotychczas notowane były jedynie w grudniu 2022 roku i marcu 2023 roku.

Zdecydowanie najwięcej samochodów sprzedał chiński koncern SAIC, do którego należy m.in. coraz bardziej popularna w Polsce marka MG. Tylko w czerwcu przedsiębiorstwo dostarczyło do klientów ponad 13 tys. modeli MG 4. Na drugim miejscu uplasował się chiński gigant motoryzacyjny BYD, który dostarczył niespełna 4 tys. nowych samochodów. Zdaniem analityków to właśnie ta marka poczyniła największy postęp wśród producentów aut elektrycznych, do czego bez wątpienia przyczynił się marketing związany z Mistrzostwami Europy w piłce nożnej. Na dalszych miejscach sprzedaży znalazły się marki Great Wall, Xpeng, Hongqi oraz Nio.

Na drugim miejscu uplasował się chiński gigant motoryzacyjny BYD. Michał DomańskiINTERIA.PL

Włosi kupują najwięcej elektryków. Niemcy w nieustannym kryzysie

Spośród poszczególnych krajów największy skok nastąpił we Włoszech, gdzie sprzedaż podwoiła się w porównaniu z rokiem ubiegłym. Pomogły w tym dotacje na nowe samochody elektryczne w wysokości 200 mln euro, które - jak podają włoskie media - rozeszły się w ciągu niecałych dziewięciu godzin. Z kolei spadek sprzedaży po raz kolejny dotknął naszych zachodnich sąsiadów. W czerwcu 2024 roku zainteresowanie autami elektrycznymi w Niemczech spadło o ponad 18 proc. w ujęciu rok do roku.

Eksperci zaznaczają, że chociaż chińskie auta elektryczne trafiają do coraz większej liczby klientów, trudno przewidzieć, czy trend ten utrzyma się w kolejnych miesiącach. Kluczowym momentem dla rynku była wspomniana data 5 lipca 2024, kiedy to Unia Europejska rozpoczęła naliczanie tymczasowych karnych ceł na chińskie samochody elektryczne. Przypomnijmy, że wysokość dodatkowych opłat zróżnicowano w zależności od producenta. Przykładowo dla koncernu SAIC wysokość cła oszacowano na 38,1 proc.

"Wydarzenia": Skrzyżowanie grozy. Mieszkańcy żądają zmianPolsat NewsPolsat News
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas