Hongqi

Poniedziałek, 18 grudnia 2023 (17:16) Aktualizacja Środa, 10 stycznia 2024 (16:16)
Marki Hongqi nie trzeba przedstawiać jedynie pasjonatom motoryzacji – jest stosunkowo nieznana w Europie, lecz doskonale rozpoznawalna w Azji. Firma pochodzi z Chin i powstała w 1958 roku. Zajmuje się wyłącznie produkcją samochodów osobowych i wchodzi w portfolio wielkiego koncernu FAW Car Company (FAW Group).
Hongqi - najważniejsze informacje
W portfolio marki Hongqi znajduje się wiele kluczowych modeli, które reprezentują połączenie luksusu, innowacji i chińskiej tradycji. /Getty Images

Hongqi - najważniejsze informacje

Hongqi. Historia chińskiej marki motoryzacyjnej

Marka Hongqi, powołana pod koniec lat 50. XX wieku, była jednym z najważniejszych producentów aut dla chińskich dygnitarzy. Koncern specjalizuje się w produkcji luksusowych samochodów, które stanowią połączenie nowoczesnej technologii z chińską tradycją. Ponadto stanowią formę odizolowania się od zagranicznych producentów. 

Jej asortyment obejmuje limuzyny oraz SUV-y, które cechują się wysokim standardem wykonania i innowacyjnymi rozwiązaniami. Hongqi to również symbol prestiżu i reprezentacyjności, będący pierwszym wyborem dla elity politycznej w Chinach.

Historia Hongqi

Historia Hongqi sięga lat 50. ubiegłego wieku, która to splata się z kluczowymi momentami w rozwoju Chińskiej Republiki Ludowej. W roku 1958, decyzją ówczesnego przewodniczącego Mao Zedonga, rozpoczęto projekt stworzenia chińskiego samochodu reprezentacyjnego. Auto miało stać się wyrazem suwerenności ówczesnych władz, która chciała udowodnić niezależność od producentów z zagranicy.

Pierwszym modelem była reprezentacyjna limuzyna Hongqi CA72, oparta na amerykańskim Chryslerze. Auto było prestiżowe i wygodne, a przy tym zwracało mnóstwo uwagi. W kolejnych dekadach marka Hongqi ewoluowała, prezentując kolejne modele, które zdobyły uznanie zarówno na rynku krajowym, jak i po części także na zagranicznym. Szczególnie wartym uwagi osiągnięciem było wprowadzenie w latach 1963 roku limuzyny CA770 (do 1980 roku), która stała się pojazdem wyboru dla chińskiej elity politycznej. 

W 1981 roku marka Hongqi zaprzestała produkcji na 10 lat – rozpoczęła ją ponownie w 1991 roku, oferując po raz pierwszy auta również dla konsumentów. 

Firma zaczęła eksplorować nowe obszary rozwoju. Jej oferta w latach 90. obejmowała głównie tanie samochody, przystępne i łatwe w naprawie, które świetnie sprawdzały się jako taksówki. W 1995 roku doszło do sporej zmiany. Marka Honqgi, wykupując prawa do kilku aut europejskich (np. Audi 100), sprzedawała je na rodzimym rynku pod swoim logotypem. 

Hongqi w Polsce

Do niedawna firma Hongqi oferowała swoje modele jedynie w Chinach, lecz pewne zmiany ustrojowe oraz chęć rozwoju sprawiły, że marka dotarła także do innych krajów. Obecnie auta Hongqi są sprzedawane drogą oficjalną w wielu państwach. Jej zasięg obejmuje: Zjednoczone Emiraty Arabskie, Azerbejdżan, Kuwejt, Katar, Arabię Saudyjską, Kambodżę, Norwegię, Japonię, Szwecję, Danię oraz Bahrajn. 

Ta międzynarodowa obecność potwierdza globalny zasięg marki Hongqi oraz jej zdolność do zaspokajania różnorodnych potrzeb rynków motoryzacyjnych na całym świecie, a od niedawna także Polski. Oficjalnym Importerem Honqgi Polska stała się rodzima marka Polmotor, a pierwszym pojazdem możliwym do zakupu – długi na ponad 5 metrów SUV E-HS9.

Hongqi – popularne modele

W portfolio marki Hongqi znajduje się wiele kluczowych modeli, które reprezentują połączenie luksusu, innowacji i chińskiej tradycji. Są przy tym także interesujące wizualnie i przez wielu uznawane za konkurencję dla marki Rolls Royce.

Warto wyróżnić spośród nich między innymi flagowy model L5, który stanowi symbol wyrafinowanego przepychu, oferując niezrównane doznania komfortu i elegancji. Kolejnym kluczowym modelem jest limuzyna H9. Pojazd cechuje się nowatorskim designem oraz zaawansowanymi technologiami, które podkreślają nowoczesność zarówno marki, jak i samego auta. Nie można pominąć także SUV-ów, takich jak HS5, HS7 i e-HS9. Wszystkie podkreślają odważne podejście marki do segmentu samochodów terenowych, oferując nie tylko wyrafinowany design, lecz także imponujące osiągi i zaawansowane systemy bezpieczeństwa.

Hongqi w The Grand Tour

Działalność marki Honqgi obejmuje wyłącznie motoryzację, dlatego też jest uznawana za jedną z najbardziej skonkretyzowanych na chińskim rynku. Samochody tego koncernu są coraz bardziej znane nawet za granicą. Model L5 był testowany przez samego Jeremy’ego Clarksona w ramach odcinka specjalnego The Grand Tour. Główny prezenter wybrał go w celu udowodnienia tezy, że chińskie auta są lepiej wykonane niż ich europejskie odpowiedniki.

Hongqi - Wiadomości

  • Te chińskie samochody kupisz już w polskich salonach

    Te chińskie samochody kupisz już w polskich salonach

    Poniedziałek, 15 stycznia (06:00)
    Producenci z Państwa Środka w końcu stwierdzili, że są gotowi do podboju Europy. W ubiegłym roku w Polsce pojawiło się kilku ważnych graczy, a kolejni już zapowiedzieli debiut swoich...