Kontrolka z wykrzyknikiem - co oznacza i jak ją usunąć?
Nagłe pojawienie się świecącego symbolu w zestawie wskaźników to moment, który potrafi zaniepokoić nawet doświadczonego kierowcę. Szczególnie, gdy mowa o trójkącie z wykrzyknikiem - sygnale, który w języku technicznym samochodu oznacza zazwyczaj: "zwróć na mnie uwagę, coś jest nie w porządku". Co więc oznacza kontrolka z wykrzyknikiem w aucie i czy można kontynuować jazdę, gdy się zapali?

Spis treści:
Czerwona kontrolka z wykrzyknikiem to lampka, której nie wolno ignorować - oznacza potencjalne zagrożenie bezpieczeństwa i wymaga natychmiastowej reakcji. Żółta lub pomarańczowa wskazuje na usterkę wymagającą uwagi, ale niekoniecznie zagrażającą bezpieczeństwu jazdy w danym momencie.
Czerwona kontrolka z wykrzyknikiem - co oznacza?
Najczęstszą przyczyną pojawienia się czerwonej kontrolki z wykrzyknikiem, zwykle umieszczonej w okręgu, jest prozaiczna sytuacja - kierowca próbuje ruszyć z miejsca przy zaciągniętym hamulcu ręcznym. W takim przypadku rozwiązanie jest banalnie proste - wystarczy zwolnić hamulec, a kontrolka natychmiast zgaśnie. Jest to swoisty mechanizm zabezpieczający przed nieświadomym ruszeniem z zablokowanymi kołami.
Gdy jednak hamulec ręczny jest zwolniony, a czerwony wykrzyknik nadal świeci, sytuacja może być poważniejsza. Często wskazuje na zbyt niski poziom płynu hamulcowego w zbiorniku wyrównawczym. Taki stan rzadko jest wynikiem naturalnego zużycia - znacznie częściej świadczy o nieszczelności układu. Wycieki z uszkodzonych przewodów hamulcowych, usterki pompy hamulcowej, zacisku, cylinderka czy wysprzęglika to potencjalne przyczyny. W takich okolicznościach kierowca zazwyczaj odczuwa także wyraźny spadek skuteczności hamowania.
Żółty trójkąt z wykrzyknikiem - co oznacza?
To zwykle sygnał ostrzegawczy związany z systemami ABS lub ESP. Ten pierwszy zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania, natomiast drugi utrzymuje stabilność toru jazdy. Kontrolka może się zaświecić zarówno wtedy, gdy układy te nie działają prawidłowo, jak i w sytuacji, gdy czujniki wykryją zaawansowane zużycie klocków hamulcowych.
Przepalona żarówka świateł stop to kolejna, stosunkowo prosta przyczyna aktywacji żółtej kontrolki.
Wahania napięcia w instalacji elektrycznej również mogą prowadzić do zapalenia się kontrolki ostrzegawczej. Objawami towarzyszącymi są przygasanie świateł, spadki mocy silnika czy problemy z pozostałym oświetleniem w samochodzie. Najczęstszą przyczyną takich objawów jest uszkodzenie regulatora napięcia w alternatorze.
W nowszych pojazdach kontrolka może sygnalizować również usterki zaawansowanych systemów wspomagających kierowcę, takich jak asystent utrzymywania odległości, aktywny tempomat czy czujniki parkowania. W okresie zimowym częstą przyczyną są zabrudzenia czujników.
Nieprawidłowe działanie czujników ciśnienia w oponach (TPMS) to kolejny potencjalny powód zapalenia się kontrolki ostrzegawcze z wykrzyknikiem. Problem ten nasila się zwykle przy gwałtownych spadkach temperatury. Jeśli kontrolka nie gaśnie pomimo sprawdzenia ciśnienia w oponach, warto zlecić ponowną kalibrację czujników.
Co zrobić, gdy zapali się kontrolka z wykrzyknikiem?
W przypadku czerwonego sygnału alarmowego zaleca się zaprzestanie dalszej jazdy do momentu zdiagnozowania i usunięcia przyczyny. Żółta kontrolka pozwala na kontynuowanie podróży, jednak z zachowaniem szczególnej ostrożności, najlepiej sięgnąć wtedy do instrukcji obsługi lub udać się do mechanika.