Litery X i Y na tablicach rejestracyjnych. Mają je tylko wybrani
Na europejskich drogach, głównie w Niemczech, możemy spotkać tablice rejestracyjne z nietypowymi literami, które od razu przyciągają uwagę. Chodzi o te rejestracje, które wykorzystują rzadko używane litery X i Y. Są one zarezerwowane dla instytucji, nad którymi unosi się aura tajemnicy. Nasza podpowiedź - widząc auto z takimi literami lepiej nie robić mu zdjęć.

Gdy w 1955 roku powstawała Bundeswehra, niemieccy urzędnicy stanęli przed problemem wyboru odpowiedniego oznaczenia dla pojazdów wojskowych. Wszystkie popularne kombinacje liter, takie jak BW, oraz większość alfabetu były już zajęte przez inne instytucje. Pozostały tylko dwie możliwości: X i Y. Decyzja zapadła szybko - ponieważ żadne większe niemieckie miasto nie zaczyna się od litery Y, wybór był oczywisty.
System przetrwał do dziś. Tablice wojskowe miały być proste i jednoznaczne, z jedną literą identyfikującą przynależność do sił zbrojnych.
Tablice z literą Y dla Bundeswehry
Tablice z literą Y różnią się od standardowych oznaczeń cywilnych. Po lewej stronie znajduje się niemiecka flaga, obok której widnieje litera Y z myślnikiem. Numer rozpoznawczy może składać się z maksymalnie sześciu cyfr, które są przydzielane centralnie przez wojskową stację rejestracyjną, niezależnie od rodzaju pojazdu czy jednostki wojskowej.
System numeracji ma swoją hierarchię. Trójcyfrowe numery otrzymują pojazdy kupowane w Stanach Zjednoczonych, natomiast jednocyfrowe oznaczenia są zarezerwowane dla najwyższych rangą oficerów. Przykładowo, tablica Y-1 przynależy do Generalnego Inspektora Bundeswehry, najwyższego rangą oficera niemieckich sił zbrojnych.
Fizycznie tablice wojskowe wykonane są w innej technologii niż cywilne - nie mają właściwości odblaskowych i używają odmiennej czcionki. Ich plakietki kontrolne pochodzą bezpośrednio z wojskowej stacji rejestracyjnej w Mönchengladbach-Rheindahlen, która zarządza flotą około 90 tysięcy pojazdów służbowych.
Specjalne tablice dla wojska
Wojskowy system rejestracyjny przewiduje także specjalne warianty. Czerwone tablice Y są przeznaczone dla pojazdów testowych i prototypów, natomiast oznaczenia kończące się literą E dotyczą pojazdów elektrycznych. Rocznie produkuje się około 9 tysięcy kompletów tablic, z czego większość powstaje we własnym zakresie jako zamienniki dla zniszczonych lub dostosowania do nietypowych formatów.
Tablice X dla NATO
Jeszcze rzadziej można spotkać tablice z literą X, które są zarezerwowane dla międzynarodowych kwater głównych NATO z siedzibą w Niemczech. Te oznaczenia składają się z litery X i czterocyfrowego numeru rozpoznawczego. Ich produkcja również odbywa się w wojskowym centrum, ale liczba takich tablic jest znacznie mniejsza - na niemieckich drogach jeździ maksymalnie kilkaset pojazdów z oznaczeniem X.
Wszystkie pojazdy wojskowe, włączając w to czołgi i sprzęt specjalistyczny, muszą być certyfikowane zgodnie z przepisami ruchu drogowego. Regularne przeglądy techniczne odbywają się wewnątrz wojska, choć pojazdy cywilnego typu mogą także trafiać na zewnętrzne stacje diagnostyczne jak TÜV czy DEKRA.