Volvo otworzyło biuro i tajny garaż w Krakowie. Zajrzeliśmy do Tech Hub
Volvo inwestuje w Polsce. Szwedzka marka uruchomiła Tech Hub, czyli biuro technologiczne w Krakowie i poszukuje ponad 350 inżynierów oprogramowania. Będą pracować nad najnowocześniejszymi technologiami w branży motoryzacyjnej.
Volvo Tech Hub rozpoczęło oficjalnie działalność 5 września 2024 roku. Szwedzi postawili na Polskę, a konkretnie Kraków. Wybór nie był przypadkowy. W tym mieście znajdują się 23 uczelnie wyższe, na których studiuje 140 tys. osób. Między innymi w gronie absolwentów wyższych uczelni Volvo szuka swoich nowych pracowników, którzy będą tworzyć najnowsze technologie stosowane w branży motoryzacyjnej.
Placówka już zatrudnia ponad 160 inżynierów, a docelowo Volvo Tech Hub będzie liczyć 600 osób. W krakowskim Brain Park przy ul. Fabrycznej na czterech piętrach, a także w tajnym garażu pracuje bardzo zróżnicowany zespół. Ponad połowa obecnych pracowników to osoby w wieku 25-35 lat, 30 proc. stanowią specjaliści między 36 a 45 rokiem życia, 14 proc. to młodzi profesjonaliści poniżej 25 lat, a 2 proc. to eksperci powyżej 45 roku życia. W zespole znajdują się specjaliści z Polski, Ukrainy, Turcji, Tunezji, Indii, Stanów Zjednoczonych, Brazylii i innych krajów.
Volvo Tech Hub będzie się systematycznie rozwijał i zrekrutuje w najbliższych latach ponad 350 inżynierów. W 2023 roku, kiedy zainicjowano działalność placówki, Kraków dołączył do grupy prestiżowych lokalizacji centrów technologicznych Volvo, które mają siedziby w Szwecji (Göteborg, Sztokholm, Lund) oraz w Indiach i Chinach.
Nasz kraj jest coraz częściej postrzegany jest jako cenne źródło pracowników o wysokich kompetencjach. W związku z inflacją oraz rosnącymi kosztami zatrudnienia Polska traci na atrakcyjności jako optymalnie dla Europy miejsce produkcji, ale coraz mocniej zaznacza swoją obecność w dziedzinie R&D (badania i rozwój).
Tech Hub w Krakowie to ważny krok dla Volvo w kierunku zwiększenia tempa rozwoju i wdrażania innowacji. Dotyczą one zarówno systemów aktywnego bezpieczeństwa, cyberbezpieczeństwa, oprogramowania odpowiadającego za autonomiczną jazdę, jak również funkcji związanych z łącznością nowej generacji. Dziś samochody są coraz częściej definiowane przez oprogramowanie.
Dla Volvo rok 2023 był rekordowy. Firma sprzedała ponad 708 tys. aut, a sprzedaż samochodów wzrosła o 15 proc. i wypracowano 43-procentowy zysk. Europa odgrywa w tym rachunku kluczową rolę z udziałem w sprzedaży na poziomie 42 proc.
Szwedzi spodziewają się, że 2024 rok zakończy się jeszcze korzystniej. Bardzo dobre wyniki to duża zasługa modelu EX30, który obecnie jest drugim najchętniej kupowanym modelem elektrycznym w Europie i uplasował się tuż za Teslą Y.
Volvo znajduje się w portfolio chińskiego giganta branży motoryzacyjnej Geely, który rocznie sprzedaje prawie 3 miliony samochodów, a w swojej ofercie ma takie marki jak Geely, Lotus, czy choćby Zeekr, na którego platformie ma bazować Izera.