Lotus

Wtorek, 9 stycznia 2024 (19:38) Aktualizacja Piątek, 12 stycznia 2024 (11:10)
Koncern samochodowy Lotus z pewnością dobrze zna każdy wielbiciel szybkich i lekkich aut. Firma powstała w 1952 roku i od początku działalności zajmuje się wytwarzaniem zwinnych i dynamicznych, a przy tym także stosunkowo dobrze wycenionych pojazdów. Obecnie wchodzi ona w skład chińskiego koncernu Geely, w efekcie czego ma dostęp do najnowocześniejszego know-how i praktycznie nieograniczonych funduszy.
Lotus - najważniejsze informacje
Firma Lotus powstała w 1952 roku i od początku działalności zajmuje się wytwarzaniem zwinnych i dynamicznych samochodów /Getty Images

Lotus - najważniejsze informacje

  • Data powstania:

    1952

  • Kraj:

    Wielka Brytania

Lotus. Co to za marka motoryzacyjna?

Firma Lotus Cars, założona przez Colina Chapmana oraz Colina Dare’a, od początku miała jasny cel – stać się dużym przedsiębiorstwem produkującym auta wyłącznie sportowe. Tak też się stało, a spółka szybko zyskała status legendarnej.

Na przestrzeni ponad 50 lat projektanci i inżynierowie Lotusa starali się wykorzystywać zupełnie nowe technologie. W celu zmniejszenia masy aut szeroko sięgano włókno szklane, a silniki zawsze pochodziły od sprawdzonych producentów, np. od amerykańskiego Forda.

Dla firmy Lotus bardzo istotna była kwestia sportów samochodowych. Sami jej właściciele namawiali klientów do wykorzystywania aut Lotus na torach wyścigowych. Koncern przeznaczał ogromne fundusze na rozwój drużyn, co samo w sobie stanowiło dla niej duże, lecz niezbędne obciążenie. 

Firma Lotus wniosła duży wkład między innymi do wyścigów F1. Po raz pierwszy wprowadziła nowe rozwiązania konstrukcyjne zmierzające do zwiększenia siły docisku. Samochody zespołu Lotus były konkurencyjne nawet dla osławionej już wówczas firmy Ferrari.

Historia marki Lotus

Historia Lotusa rozpoczyna się w 1952 roku, kiedy to dwóch przedsiębiorców i inżynierów – Colin Chapman oraz Colin Dare – zdecydowało o rozpoczęciu produkcji aut sportowych pod własną marką. To była jednak kwestia wyłącznie formalności, gdyż pierwszy samochód Colin Chapman opracował w garażu 4 lata wcześniej.

Na początku firma sprzedawała auta wyłącznie sportowcom i testerom, później także klientom indywidualnym, w formie kompletu do samodzielnego złożenia. 

Pierwszym samochodem był Lotus Mark I, lecz to nie on spowodował nagły wzrost zainteresowania nowym przedsiębiorstwem. Przełomem był model Lotus 7 – niewielki samochód sportowy, produkowany obecnie przez firmę Caterham. Ten model jest przez wiele osób nazywany motocyklem na czterech kołach.

W kolejnych latach firma pokazała model Lotus Elan – pierwszy samochód homologowany do jazdy po publicznych drogach i sprzedawany „w całości”. Auto miało nadwozie wykonane z włókna szklanego i cechowało się znakomitym prowadzeniem. 

Do połowy lat 70. XX wieku firma Lotus produkowała wyłącznie surowe auta sportowe, lecz zmieniło się to wraz z prezentacją modeli Elite oraz Eclat. Oba były bardziej prestiżowe, wyposażone w klimatyzację, automatyczne skrzynie biegów i mocne silniki. 

Niestety firma wpadła w tarapaty finansowe w latach 80. XX wieku. Produkcja spadła do niespełna 400 sztuk rocznie, co w stosunku do wcześniejszych 1200 sztuk była zatrważająco małą liczbą. W tej kwestii nie zanosiło się na żadną zmianę. Chapman, chcąc ratować przedsiębiorstwo, przeprowadził owocne rozmowy z przedstawicielem koncernu Toyota. W wyniku porozumienia projektanci Lotus pomogli w zaprojektowaniu Toyoty Supry 2 generacji, a Toyota udostępniła Chapmanowi układy napędowe do modelu Excel.

Niestety i to nie okazało się zbyt pomocne – w 1983 roku prezesem Lotusa został David Wickins, zastępując zmarłego rok wcześniej Colina Chapmana. Już w 1986 roku podjęto trudną decyzję na temat sprzedaży Grupy Lotus koncernowi General Motors. W 1993 roku GM sprzedał firmę spółce ACBN Holdings SA, a później, w 1996 roku, Lotus trafił do firmy Proton. W połowie 2017 roku został przejęty przez chiński koncern Geely.

Samochody Lotus w Polsce

Oferta Lotus nie jest obecnie dostępna w Polsce, co wynika bezpośrednio z decyzji firmy. Nie zawsze jednak tak było. Do niedawna oficjalną dystrybucją aut Lotus zajmowała się spółka Lotus Warszawa, która niestety z uwagi na nikłe zainteresowanie dość szybko zniknęła z rynku.

Oferta obejmowała wyłącznie samochody dopuszczone do Europy – Elise oraz Evora w kilku odsłonach. Tym samym na rynku wtórnym można znaleźć egzemplarz Lotus z tego krótkiego okresu i nabyć go w stosunkowo dobrej cenie z uwagi na niszowy charakter.

Popularne modele samochodów Lotus

Firma Lotus miała w ofercie wiele interesujących aut różniących się wyglądem oraz prowadzeniem i rodzajem zastosowanego silnika. 

Wszystko zaczęło się od Lotus Seven – klasycznego samochodu sportowego, który pojawił się po raz pierwszy w 1957 roku. Model ten jest kwintesencją filozofii i dziedzictwa Lotusa, skupiającym się na lekkości i doskonałym prowadzeniu. Nie bez powodu nazywa się go motocyklem na czterech kołach. 

Kolejnym kultowym autem jest Lotus Elise. Ten model zadebiutował w 1996 roku jako samochód na nowo definiujący ówczesne standardy w dziedzinie lekkości i zwinności. Jest niewielki i zapewnia niezrównane doświadczenia z jazdy dzięki niskiej masie i precyzyjnemu prowadzeniu. Elise jest często uważany za jeden z najbardziej rewolucyjnych modeli Lotusa, dlatego zapisał się w kartach historii motoryzacji.

Aktualnie firma Lotus stawia na elektryfikację. Widać to między innymi po modelu Evija, który jest zasilany czterema jednostkami elektrycznymi – po około 500 KM na każde koło. To daje łącznie 2040 KM mocy! 

Kolejnym autem, który nie bez powodu wywołał ogromną burzę wśród wielbicieli firmy Lotus, jest model Eletre – w nadwoziu typu SUV, zasilane silnikiem elektrycznym o mocy 905 KM. 

Ostatnim pojazdem spalinowym jest produkowana obecnie Emira.

Lotus – ciekawostki na temat firmy

Ciekawostką interesującą z biznesowego punktu widzenia jest historia z 1983 roku. Wtedy na jaw wyszły malwersacje finansowe grupy Lotus i firmy DeLorean. Brytyjski fiskus na czas dokładnej analizy wpływów i wydatków obu firm zablokował aktywa w wysokości 84 milionów funtów. Po kilku latach na temat tej sytuacji wypowiedział się jeden z księgowych firmy Lotus. Stwierdził on, że gdyby Chapman żył w chwili rozprawy, otrzymałby karę bezwzględnego więzienia na minimum 10 lat.

Wiele aut powstało na bazie nadwozi i podwozi aut Lotus. To między innymi: supersamochód Hennessey Venom GT oparty na modelu Exige oraz Elise, Infiniti Emerg-E na Evorze, a także Tesla Roadster, zaprojektowana na podwoziu Elise.

Temat Lotus znajdziesz również w serwisie:

Lotus - Wiadomości