Koniec fabryki Lotusa w Norfolk? Brytyjska legenda znika z ojczyzny
To będzie koniec pewnej epoki. Legendarny Lotus, marka kojarzona z brytyjską finezją i sportowym DNA, może na dobre opuścić swoją ojczyznę. W tle decyzji – chiński właściciel, amerykańskie cła, koszty produkcji i międzynarodowa walka o przetrwanie.

Lotus wstrzymał produkcję w swojej głównej fabryce w Hethel, w hrabstwie Norfolk. To właśnie tam od 60 lat powstawały samochody, które zachwycały nie tylko fanów motoryzacji, ale i świat wyścigów. Teraz miejsce to może na stałe zniknąć z mapy przemysłu motoryzacyjnego Wielkiej Brytanii.
W grze jest utrata nawet 1300 miejsc pracy. Choć oficjalnie decyzja o zamknięciu nie zapadła, zakład został już przygotowany do wygaszenia działalności.
Dlaczego Lotus chce opuścić Wielką Brytanię?
Powód jest prozaiczny: koszty. Po wprowadzeniu wysokich ceł na elektryczne auta z Chin przez administrację USA oraz cła importowe na towary z Europy, eksport modeli marki Lotus do Stanów spadł niemal o połowę. Tymczasem amerykański rynek jest dziś kluczowy dla przetrwania marki.
Lotus należy obecnie do chińskiego koncernu Geely, który posiada również takie marki jak Volvo czy Polestar. Właściciel naciska na optymalizację kosztów i przesunięcie produkcji bliżej głównych rynków zbytu. Nowa fabryka miałaby powstać w Karolinie Południowej, przy zakładach Volvo.
Symboliczny cios dla Brytyjczyków
Lotus to nie tylko producent samochodów. To element brytyjskiego dziedzictwa, marka, która przez dekady reprezentowała to, co w angielskiej motoryzacji najlepsze: lekkość, precyzję i sportowy charakter. Jej modele, takie jak Elise, Esprit czy Exige, zyskały miano ikon.
Dla wielu Brytyjczyków zamknięcie fabryki to coś więcej niż zmiana adresu - to symboliczny koniec lokalnej dumy.
- To prawdziwy szok dla regionu - powiedział w rozmowie z "The Times" lokalny radny. - Lotus był sercem tej społeczności przez dekady.
Rząd interweniuje, ale może być za późno
Brytyjski minister ds. biznesu Jonathan Reynolds już rozpoczął rozmowy z przedstawicielami Geely, próbując zatrzymać decyzję o zamknięciu fabryki. Pojawiły się sugestie dodatkowego wsparcia finansowego ze strony rządu. Jednak według informacji "Financial Times", Geely już poleciło przygotowanie zakładu do wygaszenia produkcji.
Lotus - marka z wielką historią
Lotus powstał w 1948 roku. Jego założyciel, inżynier Colin Chapman, stworzył firmę, która przez dekady była obecna na torach wyścigowych - także w Formule 1, gdzie rywalizowała z Ferrari, McLarenem czy Williamsem.
Choć dziś marka produkuje przede wszystkim sportowe auta elektryczne, duch innowacji pozostał. Niestety, współczesna motoryzacja to już nie tylko pasja, ale i twarda ekonomia.
Co dalej z marką Lotus?
Na razie nie zapadła ostateczna decyzja. Lotus zapewnia, że "rozważa różne scenariusze", a fabryka w Hethel "pozostaje częścią długofalowej strategii". Jednak przygotowania do przeprowadzki są bardzo zaawansowane, a przyszłość zakładu wydaje się niepewna.
Jeśli decyzja zostanie podjęta, Wielka Brytania straci kolejną motoryzacyjną ikonę. Tym razem bezpowrotnie.