Nowe drogi. W Lubelskiem budują 250 km tras szybkiego ruchu

Województwo Lubelskie przeżywa prawdziwą rewolucję infrastrukturalną. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zrealizowała i kontynuuje budowę blisko 1620 km nowych dróg na terenie całego kraju, z czego 250 km przypada na Lubelskie. W regionie trwają intensywne prace nad trasami szybkiego ruchu, które mają na celu zwiększenie dostępności komunikacyjnej i poprawę bezpieczeństwa podróży.

Najważniejsze inwestycje drogowe w Lubelskim. Pogram 100 obwodnic

Rozwój infrastruktury drogowej w województwie lubelskim nabiera tempa. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) intensywnie pracuje nad rozbudową sieci dróg szybkiego ruchu, która ma przyczynić się do poprawy komunikacji w regionie oraz całym kraju. W ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, na terenie województwa lubelskiego zaplanowano siedem kluczowych inwestycji drogowych.

Pięć z nich obejmie drogę krajową nr 74, w tym obwodnice Janowa Lubelskiego, Dzwoli, Gorajca, Szczebrzeszyna i Zamościa, które łącznie mają ponad 40 km długości. Realizacja tych projektów usprawni komunikację między drogą ekspresową S19 w Janowie Lubelskim a granicą z Ukrainą w Zosinie. Dodatkowo, powstaną obwodnice Łęcznej (wzdłuż DK82) i Łukowa (DK63/76).

Reklama

Obecnie trwają intensywne prace nad obwodnicą Dzwoli, która jest częścią większej modernizacji drogi DK74 na odcinku Janów Lubelski-Frampol. W przypadku obwodnicy Gorajca, finalizowana jest procedura uzyskania decyzji ZRID, która umożliwi rozpoczęcie budowy. Pozostałe projekty znajdują się w fazie przygotowawczej - powstaje Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe oraz elementy koncepcji programowej. W lipcu 2024 wydano decyzję środowiskową dla obwodnicy Janowa Lubelskiego, przybliżające rozpoczęcie prac na tym odcinku.

Lubelskie. Trwa rozbudowa dróg ekspresowych

Wśród najważniejszych projektów infrastrukturalnych realizowanych obecnie w województwie lubelskim można wymienić:

  • drogę ekspresową S19 - strategiczny element Via Carpatia, czyli międzynarodowego korytarza transportowego łączącego północ i południe Europy. Trasa S19 umożliwia lepsze połączenie Polski z krajami bałtyckimi oraz Bałkanami. Dwujezdniowa droga ekspresowa połączy granicę województw lubelskiego i mazowieckiego z Lublinem. Jej budowa została podzielona na sześć odcinków o łącznej długości około 100 km. Rozpoczęto już prace przy budowie drugiej jezdni obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej;

  • drogę ekspresową S12 - trasa prowadząca od Piasków w województwie lubelskim aż do granicy z Ukrainą. Jej rozbudowa stanowi ważny element zwiększenia dostępności dla przewozów towarowych oraz ruchu turystycznego w kierunku wschodnim. W realizacji znajduje się prawie 70 km tej drogi, a dodatkowe 5,7 km jest w fazie przygotowawczej;

  • drogę ekspresową nr 17: łącząca Piaski z Hrebennem, trasa S17 obejmuje około 125 km. Na etapie przygotowań są dwa odcinki: 9 km pomiędzy Łopiennikiem a Krasnymstawem oraz 12 km od Zamościa Sitaniec do Zamościa Wschód. Dodatkowo, planowany jest 2-kilometrowy odcinek prowadzący do terminala odpraw samochodów ciężarowych w Hrebennem;

  • autostradę A2: przez województwo lubelskie przebiegać będzie około 60 km autostrady A2. Aktualnie prowadzone są prace na dwóch odcinkach od Łukowiska do Białej Podlaskiej. Planowane są również przetargi na realizację robót na dalszych odcinkach, w zależności od uzyskania decyzji ZRID.

Realizacja tych inwestycji przyniesie szereg korzyści dla regionu Lubelskiego. Drogi szybkiego ruchu przewóz towarów, przyspieszą transport pomiędzy regionami oraz umożliwią szybsze dotarcie do kluczowych węzłów komunikacyjnych, takich jak autostrady czy porty lotnicze.

Dzięki budowie nowoczesnych tras wzrośnie także komfort życia mieszkańców. Mniejszy ruch w miastach, wynikający z budowy obwodnic, zmniejszy poziom hałasu i zanieczyszczeń powietrza. Inwestycje w nowe drogi skrócą również czas podróży do pracy oraz poprawią dostępność do centrów edukacyjnych i medycznych.

Przyszłe plany rozbudowy dróg w Lubelskim

Wiele odcinków nowych dróg jest w fazie zaawansowanych prac budowlanych, a niektóre zostały już oddane do użytku. Władze regionalne oraz GDDKiA zapowiadają jednak, że na tym się nie skończy.

Planowane są kolejne etapy rozbudowy sieci dróg, które będą odpowiadać na rosnące zapotrzebowanie na nowoczesne rozwiązania komunikacyjne. Budowa kolejnych obwodnic oraz kontynuacja prac nad drogą ekspresową S17 to jedne z priorytetów na najbliższe lata.

Przeczytaj również:

Rząd zmienia przepisy. Miejsc parkingowych będzie mniej?

Działa nowy odcinkowy pomiar prędkości. Mandaty nawet 5 tys. zł

To będzie mocny wzrost cen samochodów. Nowe przepisy CAFE już od stycznia

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy