Nowa Tesla najgorszym autem w historii? Sprzedaż Cybertrucka szoruje po dnie
Nie tak wyobrażał sobie rynkową karierę Tesli Cybertuck Elon Musk, gdy w październiku 2023 roku ruszyły dostawy nowego elektrycznego pickupa amerykańskiej marki. Zgodnie z planami Muska firma chciała dostarczać nabywcom nawet pół miliona Cybertrucków rocznie. W rzeczywistości, w całym 2024 roku, do klientów trafiło skromne 38 965 egzemplarzy.

Spis treści:
Na tym nie kończą się jednak problemy nowego modelu. W poprawie wyniku sprzedażowego nie pomoże mu na pewno opinia ”najbardziej awaryjnej Tesli w historii”.
Tesla Cybertruck to klapa – napisał w swojej analizie rynkowej czołowy analityk JATO Dynamic – Felipe Munoz.
Podobnego zdania są eksperci cytowani przez amerykański magazyn Forbes, którzy określają Cybertruka mianem "największej wpadki amerykańskiej motoryzacji".
Odnosząc się do wyników sprzedaży, dziennikarze Forbsa zauważyli, że Cybertruck jest nawet większą "porażką" niż takie czarne owce amerykańskiej motoryzacji, jak Ford Pinto, który stawał w ogniu przy najdrobniejszej nawet kolizji czy marka Edsel, która miała konkurować z Cadillakiem, a zniknęła z rynku zaledwie dwa lata po powstaniu.
Nowa Tesla najgorszym autem w historii? Sprzedaż Cybertrucka szoruje po dnie
Eksperci zwracają uwagę, że Cybertruck to "pupil Muska", stworzony bez jakichkolwiek badań rynkowych. Efektem jest szorująca po dnie sprzedaż, która drastycznie rozmija się z planami produkcyjnymi. W listopadzie 2023 roku ekscentryczny szef Tesli mówił o "popycie nie do opisania" i twierdził, że "samochód zarezerwowało ponad milion osób". Życie szybko zweryfikowały słowa człowieka, o którym dziś mówi się, że wybrał sobie prezydenta USA.
Pierwszy pełny rok sprzedaży Cybertrucka zamknął się wynikiem 38 965 egzemplarzy, które opuściły salony. To śmiesznie mało, jeśli wziąć pod uwagę, że w tym samym czasie Ford dostarczył amerykańskim nabywcom ponad 732 tys. pickupów serii F. Owszem, Tesla Cybertruck jest najlepiej sprzedającym się elektrycznym pickupem w Stanach, ale nie o takie liczby chodziło Muskowi.
Od uruchomienia produkcji do końca marca bieżącego roku na drogi trafiło w sumie 46 096 sztuk Cybertrucka.
Cybertruck największą klapą wszech czasów? Osiem kampanii serwisowych w 1,5 roku
W promocji modelu nie pomaga fakt, że o liczbie wyprodukowanych egzemplarzy dowiedzieliśmy się przy okazji ogłoszenia kampanii serwisowej, która objęła wszystkie auta wyprodukowane do końca lutego 2025 roku. Producent wezwał Cybertrucki do serwisu, gdy okazało się, że w czasie jazdy od samochodu odpaść mogą nieprawidłowo zamontowane elementy poszycia ze stali nierdzewnej. Dość powiedzieć, że to już ósma kampania serwisowa w historii produkowanego od listopada 2023 roku modelu.
Forbes porównuje sprzedażową klapę Cybertrucka do wyników utworzonej niegdyś przez Forda marki Edsel, która powszechnie uznawana jest za największą wpadkę w historii amerykańskiej motoryzacji. W momencie debiutu pierwszego modelu w 1957 plany sprzedażowe Forda zakładały popyt w wysokości 200 tys. egzemplarzy rocznie. W sumie, w pierwszym roku udało się sprzedaż zaledwie 63 tys. egzemplarzy, a po kolejnych dwóch marka została zlikwidowana.
Tesla wciąż jest potęgą. To największy producent elektryków na świecie
Krytyka Cybertrucka wpisuje się w trwającą w Stanach krytykę działań Elona Muska i przepychankę między zwolennikami i przeciwnikami nowej administracji Donalda Trumpa.
Wciąż ubiegłoroczny wynik Tesli jako marki uznać można za całkiem dobry. Z danych JATO Dynamic wynika, że firma dostarczyła 1 789 226 samochodów (-1 proc. r./r.) co czyni go największym producentem elektrycznych aut na świecie. Drugi w zestawieniu BYDsprzedał w tym czasie 1 765 992 samochody elektryczne (+12 proc. r./r.). Trzecie miejsce zajmuje koncern Geelyz wynikiem 832 568 aut.
W kontekście Cybertrucka rzeczywiście mówić jednak można o słabym przyjęciu rynkowym. Warto przypomnieć, że właśnie z myślą o produkcji nowego modelu, producent zmodernizował niedawno Gigafabrykę Austin w Teksasie, by produkować mogła nawet 250 tys. egzemplarzy rocznie. Obecne moce produkcyjne szacowane są na około 120 tys. Cybertrucków.
W przeciwieństwie np. do Tesli Model Y, która w 2023 roku była najlepiej sprzedającym się samochodem na świecie (!), w globalnej ekspansji Cybertucka przeszkadza np. nietypowa stylistyka i wymiary pojazdu. Z tego względu (regulacje dotyczące bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu) Cybertruck nie jest np. oferowany na Starym Kontynencie, gdzie w ubiegłym roku zarejestrowano około 325 tys. aut amerykańskiej marki.