Najlepsze chińskie auto w Polsce. Czym zdenerwowała mnie Omoda 5?
Omoda 5 kosztuje od 115 500 zł i – moim skromnym zdaniem – to obecnie najlepszy chiński SUV segmentu C oferowany polskim klientom. Auto przekonuje do siebie nie tylko ceną, ale też świetnym wyposażeniem i zaskakująco wysoką jakością montażu. A wady? Na pewno nie spodoba się osobom szukającym dużego bagażnika i aksamitnego "połykania nierówności". Co trzeba o nim wiedzieć? Do kogo należy i skąd w ogóle wzięła się w Polsce marka Omoda?

W skrócie
- Omoda 5 to chiński SUV segmentu C, oferowany od 115 500 zł, który zachwyca dobrą ceną i wysoką jakością montażu.
- Marka Omoda, należąca do chińskiego koncernu Chery, pojawiła się w 2022 roku i planuje zdominować europejski rynek motoryzacyjny do 2030 roku.
- Omoda 5 zdobywa popularność w Polsce, co stanowi wyzwanie dla konkurencji jak MG i innych długo obecnych producentów.
- Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Interii
Jeżeli nazwa Omoda nic wam nie mówi, nie macie się czego wstydzić. Markę powołano do życia w 2022 roku, więc jej historia liczy sobie zaledwie cztery lata. To nawet całkiem zabawne, zwłaszcza w kontekście oferowanej przez Omodę siedmioletniej gwarancji. Ewentualni nabywcy nie mają się jednak czego obawiać, bo właścicielem Omody jest chiński koncern Chery. A o nim zapewne już gdzieś słyszeliście, bo chociaż liczy sobie niespełna 30 lat (powstał w 1997 roku), od 22 lat nieprzerwanie utrzymuje pozycję największego eksportera chińskich aut na świecie.
Omoda i Jaecoo w Europie. Na celowniku Hyundai i Toyota
Pojawienie się Omody 5 w Polsce nie jest przypadkowe. Marka Omoda i sam model 5 w tym samym czasie (połowa 2024 roku) zadebiutowała aż na siedmiu rynkach Starego Kontynentu. Wraz z nią na europejskich drogach pojawiły się też auta marki Jaecoo, która również należy do Chery. Jakby tego było mało sama marka Chery głosiła, że za kilka tygodni rozpocznie oficjalną sprzedaż swoich samochodów w Polsce.
Skąd wzięła się ta chińska ofensywa? Przedstawiciele Chery nie ukrywają, że do 2030 roku chcą być poważnym graczem na europejskim rynku motoryzacyjnym i "liderem wśród marek azjatyckich". Oznacza to, że firma szykuje się na twardą walkę nie tylko z chińską konkurencją, ale też markami o tak ugruntowanej pozycji, jak koreański Hyundai czy nawet Toyota.
Polacy już polubili Omodę 5. Dealerzy MG mają problem
Najnowsze dane z polskich salonów sugerują, że koncern Chery rzeczywiście ma szansę mocno nadszarpnąć pozycję dominującego w rankingach popularności chińskich aut w Polsce MG i - w dłuższej perspektywie - odebrać klientów producentom ze zdecydowanie większym stażem.
W pierwszym kwartale 2025 roku na polskie drogi trafiło w sumie 2 395 nowych Omod i Jaecoo. Imponujący wynik, jeśli wziąć pod uwagę, że żadna z tych marek nie istniała w statystykach jeszcze w połowie ubiegłego roku, a już w kwietniu ich łączna miesięczna sprzedaż przekroczyła tysiąc egzemplarzy.

Co warto wiedzieć o Omodzie 5 zanim wybierzecie się do salonu? Na pewno to, że nie jest to samochód pokroju nowego MG HS. Oba auta chodzą w zupełnie innej kategorii wagowej, chociaż - istotnie - stykają się ze sobą cennikowo.
Propozycja MG to duży, rodzinny SUV ze wszelkimi tego konsekwencjami (dużo miejsca wewnątrz, spore zużycie paliwa). Omoda 5 to z kolei SUV segmentu C, który dużo lepiej niż w trasie na drugi koniec Europy, czuje się w mieście i jako towarzysz codziennych dojazdów do szkoły czy pracy.
Czy Omoda 5 jest ocynkowana?
Wszystkiego, co musicie wiedzieć o Omodzie 5 dowiecie się z naszego filmu. Sprawdziliśmy nie tylko cenniki, wrażenia z jazdy i osiągi, ale nawet to, jak wygląda zabezpieczenie antykorozyjne. Wiemy też, czy Omoda 5 jest ocynkowana.
Miłego oglądania!