Coraz większy ruch na polskich drogach. GDDKiA ujawnia najnowsze dane
Autostrady, ekspresówki i sezonowe szczyty. Tak wygląda ruch na polskich drogach według najnowszych danych GDDKiA. Kiedy jeździmy najwięcej? I które trasy wybieramy najczęściej? Odpowiedzi kryją się w szczegółowych pomiarach.

Spis treści:
Istnieją dwa sposoby, którymi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad pozyskuje dane na temat natężenia ruchu na drogach krajowych. Pierwszy z nich to Generalne Pomiary Ruchu (GPR), które wykonuje się co 5 lat na całej sieci dróg krajowych. Drugi polega na bieżącym monitorowaniu wybranych odcinków sieci drogowej za pomocą kilkuset automatycznych czujników, czyli tzw. Stacji Ciągłych Pomiarów Ruchu (SCPR).
Automatyczne pomiary ruchu. Historia i znaczenie
Historia automatycznych pomiarów ruchu sięga lat 70. ubiegłego wieku. Dane pochodzą zarówno z detektorów zbudowanych z pętli indukcyjnych zainstalowanych w nawierzchni dróg, jak również z urządzeń rozpoznawających sylwetkach pojazdów, technologii radarowych, od operatorów autostrad koncesyjnych i z Krajowej Administracji Skarbowej.
W zebranych danych można dostrzec różne tendencje dotyczące ruchu drogowego w naszym kraju. Widać, jak zmienia się sposób poruszania się po Polsce i które drogi zyskują na znaczeniu. Co więcej, wnioski z ostatnich analiz dają wiele do myślenia nie tylko w kontekście infrastruktury, lecz także w kontekście nawyków kierowców. GDDKiA kładzie duży nacisk na jakość pozyskiwanych danych, dlatego dwa razy w roku urządzenia SCPR są poddawane pomiarom sprawdzającym. Ponadto wszystkie dane poddawane są kompleksowej weryfikacji w wieloetapowym procesie ich przetwarzania.
Jak zmieniał się ruch w 2024 roku na polskich drogach
W zebranych danych widać wyraźny wzrost popularności dróg w Polsce. W 2024 roku zarejestrowano średnio 2,29 proc. wzrost natężenia ruchu na drogach krajowych w porównaniu z rokiem 2023. Na znaczeniu zyskały również drogi o wysokim standardzie, jak autostrady i drogi ekspresowe. Tutaj porównując dane z 2024 roku z danymi zebranymi w roku 2023, natężenie ruchu wzrosło o blisko 2,7 proc..
Obrazuje to decyzje kierowców, którzy coraz częściej wybierają autostrady i drogi ekspresowe. Jest to zapewne spowodowane nie tylko potrzebą poczucia komfortu podczas podróży, ale także rozbudowaną siecią dróg szybkiego ruchu. Drogi krajowe stają się coraz częściej zaledwie łącznikiem pomiędzy szczegółowymi lokalizacjami.
Sezonowe wahania ruchu. W których miesiącach jeździ najwięcej aut
Analizowane dane zawierają także mnóstwo cennej wiedzy o zmienności ruchu w ciągu roku, a także w ciągu konkretnych dni tygodnia. GDDKiA wskazuje na zauważalne wahania natężenia ruchu drogowego, które różni się w zależności od charakteru drogi. W zebranych danych osobnej ocenie poddano ruch na drogach przenoszących ruch o charakterze gospodarczym i turystyczno-rekreacyjnym.
W przypadku dróg o znaczeniu gospodarczym zaobserwowano, że natężenie ruchu było zbliżone do danych z 2019 i 2022. Podobne wnioski można wysnuć, obserwując dane dotyczące dróg turystyczno-rekreacyjnych. W miesiącach wakacyjnych tj. lipiec i sierpień, ruch nieznacznie wzrósł o ok. 9 proc. na drogach gospodarczych, natomiast w przypadku dróg o charakterze turystyczno-rekreacyjnych zaobserwowano wzrost o 32-36 proc.
Jak ocenia GDDKiA, dane wakacyjne pokazują, że pomimo wzrostów, zarejestrowane wartości są mniejsze niż w ubiegłych latach. Jedynie w przypadku dróg turystyczno-rekreacyjnych zauważono, że w 2024 roku większy ruch był w sierpniu, natomiast w 2023 roku, nietypowo, w lipcu. Było to najpewniej spowodowane pogodą.
Uśrednione dane tygodniowe. W te dni podróżujemy najczęściej
Równie interesująco prezentują się uśrednione dane tygodniowe. Pokazują one w jaki sposób zmienia się ruch w zależności od dnia tygodnia. W 2024 roku zaobserwowano, że uśrednione wahania ruchu dobowego na drogach o gospodarczym charakterze były zbliżone do tych, które obserwowano w poprzednich latach. We wtorki ruch miał zbliżoną wartość do SDRR, czyli średniej dobowej ruchu rocznego, a w piątki najwyższą. Z kolei w soboty i niedziele wartości były najniższe.
Analizując wykres dotyczący dróg turystyczno-rekreacyjnych, można zaobserwować z kolei, że największy ruch zarówno w miesiącach wakacyjnych, jak również w pozostałej części roku odbywał się w piątki. W pozostałej części roku to weekendy odznaczały się najmniejszą aktywnością, natomiast w okresie wakacyjnym, wtorki.