Chiński koncern zawstydził konkurencję. Wkrótce podbije Europe
Chery stawia sobie ambitny cel – zostać liderem wśród wschodnich marek motoryzacyjnych na rynku europejskim. Tylko w pierwszym kwartale bieżącego roku łączna sprzedaż wszystkich pojazdów należących do koncernu pozwoliła firmie wyprzedzić Mitsubishi i uplasować się na 32. miejscu na Starym Kontynencie. Dla porównania, w tym samym okresie roku poprzedniego Chery zajmowało dopiero 59. pozycję.

W skrócie
- Chery dąży do zdobycia pozycji lidera wśród wschodnich marek motoryzacyjnych na rynku europejskim.
- Strategia wielomarkowa Chery przyczynia się do sukcesu na Starym Kontynencie, obejmując marki takie jak Omoda, Jaecoo i Jetour.
- Chery planuje dalszą ekspansję w Europie i globalnie, wprowadzając nowe modele i inwestując w lokalną produkcję.
- Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Interii
Chery Automobile powstało stosunkowo niedawno, bo w 1997 roku. Jednak dynamiczny rozwój chińskiego giganta sprawił, że już w ósmym roku działalności z fabryki wyjechał milionowy pojazd. Marka Chery należy do Chery Holding Group, w której skład wchodzi również Omoda i Jaecoo. Od 22 lat Chery nieprzerwanie utrzymuje pozycję lidera wśród chińskich producentów samochodów osobowych pod względem eksportu. W 2024 r. globalna sprzedaż marki osiągnęła poziom 2,6 miliona pojazdów, z czego aż 1,14 miliona trafiło na rynki zagraniczne.
Jakie marki samochodów należą do Chery?
Globalna ekspansja Chery przynosi oczekiwane rezultaty dzięki zastosowaniu strategii wielomarkowej, polegającej na oferowaniu różnych marek pojazdów dostosowanych do potrzeb europejskich kierowców. Do koncernu należą:
- Omoda - oferuje kompaktowe SUV-y, które zadebiutowały w siedmiu krajach Europy w 2024 r. W pierwszym kwartale bieżącego roku sprzedano 15 799 egzemplarzy, a największymi rynkami były Wielka Brytania i Hiszpania.
- Jaecoo - marka premium, która planuje wprowadzenie w pełni elektrycznych pojazdów oraz hybryd plug-in z przedłużonym zasięgiem. Obecnie w ofercie chińskiej marki w Polsce można znaleźć tylko jeden model - Jaecoo 7. Dostępny jest on jednak w dwóch wariantach.
- Exlantix - elektryczna marka premium, będąca europejskim odpowiednikiem chińskiej Exeed, której debiut zaplanowano w wybranych krajach skandynawskich w 2025 r.
- Jetour - marka "terenowych SUV-ów", która ma rozpocząć sprzedaż w Europie w trzecim kwartale 2025 r.
- iCaur - elektryczna marka terenowa, wcześniej znana jako iCar (nazwa została zmieniona, by uniknąć konfliktu z Apple), której premiera planowana jest na 2026 rok.
Chery chce zdobić Europę. Polska ważnym elementem planu
Aby uniknąć wysokich ceł na importowane pojazdy oraz kosztów transportu samochodów z Chin do Europy, Chery zdecydowało się na lokalną produkcję na Starym Kontynencie w celu maksymalnego obniżenia kosztów. W 2024 roku chiński producent rozpoczął montaż aut w dawnej fabryce Nissana w Barcelonie we współpracy z hiszpańskim producentem EV Motors. Pierwszym modelem wytwarzanym w tej lokalizacji był elektryczny SUV Ebro S700. Chiński producent nie zamierza na tym poprzestawać i planuje dalszą ekspansję produkcji w Europie, rozważając budowę kolejnej fabryki w Niemczech. Ważnym punktem w planie europejskiej ekspansji Chery jest Polska, gdzie już dziś oferowane są marki Omoda i Jaecoo. W kolejnych tygodniach w kraju pojawi się też oficjalny importer marki Chery. Chińczycy nie kryją, że to właśnie Polska ze stosunkowo bogatą klientelą, brakiem producenta krajowego i stosunkowo dużym rynkiem stanowić ma "trampolinę" do kolejnych krajów UE.
Chiński gigant podbija nie tylko Stary Kontynent
Chery nie zamierza ograniczać swojej ekspansji wyłącznie do Europy - chiński gigant skutecznie zdobywa kolejne kluczowe rynki na całym świecie. Po wycofaniu się zachodnich producentów z Rosji marka wykorzystała nadarzającą się okazję i stała się jednym z liderów sprzedaży. W 2024 roku Chery uplasowało się na 3. miejscu w rankingu sprzedaży, osiągając wynik 157 040 sprzedanych pojazdów. Marki należące do koncernu - Omoda, Exeed i Jetour - zajęły odpowiednio 6., 7. i 8. miejsce na tamtejszym rynku.
Z kolei Jetour, specjalizująca się w terenowych SUV-ach, została drugą najpopularniejszą marką w Katarze i czwartą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich w marcu 2025 roku. W tym samym miesiącu model Tiggo 2 stał się najlepiej sprzedającym się samochodem w Chile.

Chery nie łapie zadyszki. Plany są ambitne
Dalsza podbijanie europejskiego rynku to priorytetowy cel, aby do 2030 r. osiągnąć roczną sprzedaż - obejmującą wyłącznie rynki zagraniczne - na poziomie 1,4 mln pojazdów. Jeszcze w bieżącym roku Chery planuje wprowadzić 19 nowych modeli elektrycznych i hybrydowych zachowując przy tym konkurencyjność cenową oraz bogate wyposażenie, aby skutecznie konkurować chociażby z Hyundaiem, Kią czy Toyotą.