240 tys. nowych aut do serwisu. Ryzyko pożaru w silnikach 1.2 EB2
Koncern Stellantis ogłosił we Francji akcję serwisową, która obejmie aż 237 992 pojazdy. Usterka dotyczy nowego silnika 1.2 EB2 trzeciej generacji, z łańcuchem rozrządu. Wada może prowadzić do wycieku paliwa, nadmiernego zużycia, a w skrajnych przypadkach nawet do pożaru. Sprawdziliśmy, czy problem może dotyczyć również samochodów jeżdżących po polskich drogach.

W skrócie
- Stellantis ogłosił dużą akcję serwisową obejmującą pojazdy z nowym silnikiem 1.2 EB2 trzeciej generacji.
- Usterka może prowadzić do wycieku paliwa, nadmiernego zużycia oraz ryzyka pożaru.
- W Polsce akcja obejmie 12 400 samochodów, a naprawa będzie bezpłatna i potrwa mniej niż pół godziny.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Trzeba przyznać, że Stellantis nie ma ostatnio szczęścia do swoich silników. Po problemach z jednostkami 1.5 BlueHDi oraz 1.2 PureTech, teraz kłopoty dotknęły również następcę tego drugiego - silnik 1.2 EB2 trzeciej generacji. Jak informuje serwis "L'argus", producent ogłosił we Francji szeroko zakrojoną akcję serwisową.
1.2 EB2 Gen3 to następca owianego złą sławą 1.2 PureTech
Jednostka EB2 Gen3 zadebiutowała na rynku w 2023 roku jako następca owianego złą sławą silnika 1.2 PureTech. Na początku trafiła pod maski modeli DS3 oraz Opla Mokki, a później znalazła zastosowanie w niemal wszystkich nowych samochodach marek należących do grupy Stellantis. Koncern zapewniał, że nowy silnik został gruntownie przeprojektowany, aby wyeliminować bolączki poprzednika. Jak się jednak okazuje - nawet najlepsze projekty nie są w pełni odporne na problemy produkcyjne - zwłaszcza takie jak zbyt delikatne dokręcenie nakrętek na linii montażowej.
Usterka może prowadzić do większego zużycia, a nawet pożaru
Właśnie z tego powodu grupa Stellantis ogłosiła akcję serwisową dla nowego silnika 1.2. Inżynierowie wykryli ryzyko wycieku paliwa z przewodu wysokiego ciśnienia, który łączy pompę wysokiego ciśnienia z listwą wtryskową. Może to prowadzić do nadmiernego zużycia paliwa, a w skrajnych przypadkach nawet do pożaru. Jak dotąd odnotowano dziewięć takich incydentów, na szczęście obyło się bez osób poszkodowanych.
W reakcji na wykryte zagrożenie koncern uruchomił szeroko zakrojoną kampanię serwisową. Obejmuje ona wszystkie pojazdy wyprodukowane w latach 2023-2025, wyposażone w silnik 1.2 o mocy 100 KM (w wersji benzynowej lub hybrydowej) oraz jednostki hybrydowe o mocy 136 KM. Pełną listę modeli objętych akcją serwisową publikujemy poniżej:
- Alfa Romeo Junior
- Citroen Basalt, C3, C3 Aircross, C4 i C4X, C5 Aircross i C5X
- DS3 II i DS4 II
- Fiat Grande Panda i 600
- Jeep Avenger
- Lancia Ypsilon
- Opel Corsa, Mokka, Frontera, Astra i Grandland
- Peugeot 208 II, 308 III, 408, 2008 II, 3008 II i III oraz 5008 II i III
Cała operacja naprawcza trwa rzekomo mniej niż pół godziny i polega na dokręceniu nakrętek na przewodzie wysokiego ciśnienia i śrubach listwy wtryskowej. Wszyscy francuscy kierowcy, których pojazdy mogą być objęte usterką, zostali powiadomieni listem poleconym i zaproszeni do umówienia wizyty w autoryzowanym serwisie.
Akcja serwisowa w Polsce obejmie 12 400 pojazdów
A co z kierowcami w Polsce? W tej sprawie zwróciliśmy się do polskiego oddziału koncernu Stellantis. Z uzyskanych przez nas informacji wynika, że kampania serwisowa związana z potencjalną usterką przewodu wysokiego ciśnienia paliwa obejmie w naszym kraju 12 400 pojazdów.
W niektórych samochodach Peugeot, Citroën, DS Automobiles, Opel/Vauxhall, Lancia, Alfa Romeo, Jeep i Fiat z lat 2023-2025, wyposażonych w silnik benzynowy 1.2 Turbo, może dojść do wycieku paliwa z przewodu wysokiego ciśnienia, pomiędzy pompą a listwą wtryskową z powodu poluzowanych nakrętek. Może to prowadzić do zwiększonego zużycia paliwa, a w skrajnym przypadku – do wystąpienia pożaru w komorze silnika
Akcja serwisowa w Polsce ruszy tak szybko, jak tylko będzie to możliwe. Właściciele pojazdów zostaną poproszeni o skontaktowanie się z autoryzowaną siecią serwisową w celu umówienia wizyty. Naprawa będzie polegała na dokręceniu połączeń nakrętek na przewodzie wysokiego ciśnienia oraz śrub listwy wtryskowej. Cała procedura będzie bezpłatna.