Które auta elektryczne opłaca się kupić? ADAC zrobiło listę
Niemiecki ADAC przeanalizował blisko 500 samochodów elektrycznych pod kątem najczęstszych dylematów towarzyszących ich przyszłym właścicielom. Sprawdzono nie tylko cenę, ale również zasięg analizowanych modeli. To pozwoliło wyselekcjonować samochody o najlepszym stosunku zasięgu do ceny.

Spis treści:
Koszt oraz oferowany zasięg okazują się jedną z kluczowych informacji, które wpływają na decyzje zakupowe w przypadku samochodów elektrycznych. Zestawienie tych dwóch parametrów pozwala ocenić opłacalność ewentualnego zakupu. W ten sposób 480 modeli aut elektrycznych znalazło się pod lupą ekspertów Allgemeiner Deutscher Automobil-Club, którzy sprawdzili i porównali cenę z deklarowanym zasięgiem przez producenta, a następnie wybrali najlepsze oraz najgorsze opcje.
Najlepsze samochody w całym zestawieniu. Te modele warto kupić
Po uwzględnieniu stosunku ceny do oferowanego zasięgu wyselekcjonowano 20 modeli oferujących najwięcej w zamian za najmniej. Najlepszym wynikiem w tym zestawieniu może pochwalić się Tesla Model 3. Samochód kosztuje 44 990 euro i jest w stanie pokonać 702 km na jednym ładowaniu. Auto deklasuje w ten sposób konkurencyjne modele, a koszt jednego kilometra zasięgu w przeliczeniu na cenę pojazdu w jego przypadku jest najmniejszy i wynosi zaledwie 64 euro. Na drugim miejscu znajduje się Kia EV3, w której jeden kilometr zasięgu kosztuje 68 euro. Niewiele gorzej wypada Hyundai Inster, w którego przypadku kilometr kosztuje 69 euro.
Dalej uwagę zwraca na siebie Mercedes-Benz CLA Coupé 250+ EQ, który zabrnął zaskakująco wysoko. Samochód kosztuje 56 tys, euro, lecz zasięg 791 km sprawia, że koszty jednego kilometra zasięgu są stosunkowo niskie i wynoszą 71 euro.
Następnie mamy Leapmotor T03 (71 eur/km), Citroen ë-C3 (71 eur/km), a także Opel Corsa Electric (54 kWh) (73 eur/km). Spośród 13 modeli wyróżniających się najlepszym stosunkiem ceny do zasięgu, najliczniej powtarzającą się klasą jest niższa klasa średnia - 11 samochodów, następnie są małe samochody (5 aut), klasa średnia (4 auta) i mini samochody - 2.
Ekstrawaganckie, ale za to z małym zasięgiem. To one znalazły się w najgorszej 20-stce
Spośród 480 wyselekcjonowanych modeli, wyodrębniono także 20 samochodów o najgorszym stosunku ceny do oferowanego zasięgu. Niechlubne pierwsze miejsce zajmuje w nim Lotus Evija, który kosztuje ponad 2 mln euro, a oferuje zaledwie 345 km zasięgu. W jego przypadku kilometr kosztuje prawie 6 tys. euro, lecz pod względem zasięgu deklasuje go nawet elektryczny Opel Corsa.
Dalej uplasował się Rolls-Royce Spectre (734 eur/km), Maserati GranCabrio Folgore (455 eur/km), Maserati GranTurismo Folgore (437 eur/km), a także Mercedes-Benz G 580 EQ (305 eur/km). Dominującą w tym zestawieniu klasą samochodów jest klasa wyższa, reprezentowana przez 13 aut. Co ciekawe, znajdują się tu również auta przeznaczone szerszej grupie klientów, jak np. elektryczne vany i autobusy reprezentowane przez Tourneo Custom, VW T7 e-Caravelle, czy Mercedes EQV.
Najbardziej opłacalne samochody z podziałem na klasy
ADAC przygotowało również listę najlepszych samochodów, jeśli chodzi o stosunek ceny do możliwych do przejechania kilometrów z podziałem na klasy. Może okazać się ono pomocne dla tych, którzy szukają najlepszego auta w konkretnej klasie, a nie najlepszego auta z ogółu wszystkich samochodów ujętych w analizowanym zestawieniu.
Wygląda ono następująco:
- Auta miejskie: Dacia Spring Electric 45, Fiat 500e (42 kWh) i Abarth 500e (42 kWh).
- Auta małe: Hyundai Inster (49 kWh), Citroën ë-C3 i Opel Corsa Electric (54 kWh).
- Niższa klasa średnia Kia EV3 (81,4 kWh) , Mercedes CLA Coupé 250+ EQ , Peugeot e-3008 230 Long Range i Škoda Elroq 85.
- Klasa średnia: Tesla Model 3, Polestar 2 i Tesla Model Y.
- Wyższa klasa średnia: VW ID.7/Tourer Pro S, XPeng P7 i Zeekr 7X.
- Klasa wyższa: Lucid Air Single Motor RWD, Mercedes 450+ i Nio ET7