Legenda branży motoryzacyjnej na sprzedaż. Firma przegrała z kryzysem
Według informacji przekazanych przez włoskie związki zawodowe, marka Audi przymierza się do sprzedania Italdesign – legendarnej firmy motoryzacyjnej zajmującej się projektowaniem i produkcją samochodów. Plany te mają być wynikiem polityki oszczędnościowej wdrażanej przez prezesa niemieckiego koncernu, ukierunkowanej na redukcję kosztów.

W skrócie
- Audi planuje sprzedaż Italdesign, legendarnej włoskiej firmy motoryzacyjnej, w ramach strategii redukcji kosztów.
- Proces analizy i wyceny spółki jest już w toku, co może być wstępem do sprzedaży.
- Italdesign ma ogromny wpływ na współczesną motoryzację, projektując wiele ikonicznych modeli.
- Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Interii
Z informacji ujawnionych przez włoski dziennik Il Corriere della Sera wynika, że związkowcy z Italdesign zostali poinformowani o trwającym procesie analizy i wyceny spółki. Procedury te mogą być wstępem do sprzedaży legendarnej firmy znanej z wieloletniej historii w projektowaniu samochodów. Za decyzję ma odpowiadać sam prezes Grupy Volkswagen - Oliver Blume .
Jednym z kluczowych powodów planowanej sprzedaży Italdesign ma być chęć ograniczenia wydatków w ramach szeroko zakrojonej strategii oszczędnościowej Grupy Volkswagena. Decyzja ta wpisuje się w szerszy kontekst trudnej sytuacji europejskiego rynku motoryzacyjnego, który zmaga się ze spadkiem popytu oraz rosnącymi kosztami działalności. Dodatkowo coraz większym wyzwaniem staje się konkurencja ze strony chińskich producentów, którzy intensyfikują swoją obecność w Europie.
Italdesign to legenda branży motoryzacyjnej
Studio projektowe Italdesign zostało założone przez dwóch wybitnych Włochów - Giorgetto Giugiaro oraz Aldo Mantovaniego. To właśnie dzięki ich wizji narodziła się marka Italdesign Giugiaro, która z czasem stała się symbolem stylu i elegancji w świecie motoryzacji. Już na początku działalności firma zyskała uznanie wśród czołowych europejskich producentów samochodów, a jej projekty przez dekady wyznaczały kierunki stylistyczne i odciskały piętno na wyglądzie europejskich ulic.

Nie sposób przecenić wpływu, jaki Italdesign wywarł na współczesną motoryzację. To właśnie włoskie studio miało decydujący udział w nadawaniu formy wielu ikonicznym modelom, które na lata wpisały się w krajobraz europejskich dróg. Projektanci Italdesign odpowiadali za stylistykę pierwszych generacji takich bestsellerów Volkswagena jak Golf , Passat , Jetta czy Scirocco . Z ich desek kreślarskich wyszły również sylwetki legendarnych modeli, m.in. Alfy Romeo (Alfasud, Alfetta GTV , 159 , Brera ), DeLoreana DMC-12 , Lancii Delta , Lamborghini Gallardo , Maserati Quattroporte czy Lotusa Esprit .
Włosi odpowiadają za wygląd polskiego Poloneza
Warto również przypomnieć, że Italdesign Giugiaro odegrało istotną rolę na polskiej scenie motoryzacyjnej. To właśnie w tym renomowanym włoskim studiu - we współpracy z Fiat Centro Stile - powstał projekt FSO Poloneza , bazującego na Fiacie 125 . Pierwsze prototypy opracowane przez Włochów nosiły oznaczenie FSO PN, gdzie litery "PN" były skrótem od włoskiego określenia Polacco Nuova, czyli "nowy polski". Przez wiele lat Italdesign odpowiadało także za stylistykę licznych modeli Fiata.

W 2010 roku słynne włoskie biuro projektowe, odpowiedzialne za wiele legendarnych prototypów, trafiło w ręce niemieckiego koncernu. Zakupu dokonano formalnie przez Lamborghini. Natomiast w 2015 roku Giorgetto Giugiaro, po sprzedaży swoich pozostałych 10 proc. udziałów w firmie Audi, przeszedł na zasłużoną emeryturę, kończąc swoją działalność zawodową w wieku 76 lat.
Mieszkańcy Turynu zaniepokojeni informacjami o sprzedaży
Według włoskich mediów, wiadomość o potencjalnej sprzedaży tej legendy motoryzacji wywołała duże poruszenie w Turynie. Dla wielu Włochów marka Italdesign jest symbolem artystycznego dziedzictwa południowego kraju. Obecnie firma zatrudnia około 1000 pracowników i ma oddziały w takich krajach jak Włochy, Hiszpania, Niemcy, Chiny i Stany Zjednoczone. Po spotkaniu zaplanowanym na 12 maja, kolejne odbędzie się 19 maja, a wśród uczestników pojawić ma się także przedstawiciel Turyńskiego Związku Przemysłowego.