Alfa Romeo 159

Wtorek, 5 września 2023 (10:34) Aktualizacja Środa, 10 stycznia 2024 (15:14)
Alfa Romeo, której historia sięga 1910 roku, zachwyciła miłośników motoryzacji modelem 159. Duży, luksusowy samochód w dwóch wersjach nadwozia – sedan oraz kombi – był produkowany od 2005 do 2011 roku. W tym czasie doczekał się jednego liftingu, który jednak nie zmienił zbyt wiele. Samochód zdobył kilka nagród, głównie za design. Auto zastąpiło Alfę Romeo 156 i stało się zarazem pośrednim poprzednikiem modelu Giulia, produkowanego od 2016 roku.
Alfa Romeo 159 - najważniejsze informacje
Alfa Romeo 159 powstała w wyniku współpracy z General Motors. /materiały prasowe

Alfa Romeo 159 - najważniejsze informacje

  • Marka:

  • Rozpoczęcie produkcji:

    2005

  • Zakończenie produkcji:

    2011

Alfa Romeo 159 – historia

Marka Alfa Romeo od początku istnienia przywiązywała dużą wagę do kwestii stylistyki aut. Nie inaczej było z modelem 159, który to, podobnie jak wiele innych samochodów z Włoch, zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Jego biuro nie zostało wybrane bez powodu. Giugiaro za pomocą pióra kreślarskiego stworzył karoserię takich legend jak DeLorean DMC-12, Ferrari GT 250 Bertone, Alfa Romeo Brera czy Maserati Quattroporte.

Alfa Romeo 159 była przejawem artystycznego podejścia włoskiego producenta względem stylistyki. Najbardziej wyróżniającym się elementem pojazdu jest jego front. Po dwóch przeciwległych stronach znajdują się reflektory. W przeciwieństwie do innych pojazdów, składają się one nie z pojedynczych kloszy, a z trzech pozornie oddzielnych soczewek. Na samym środku z kolei znajduje się scudetto – osłona chłodnicy w kształcie odwróconego trójkąta.

Alfa Romeo 159 została zaprezentowana w 2005 na Salonie Motoryzacyjnym w Genewie oraz w Lipsku na AMI – imprezie Auto Mobil International, wraz z Alfą Romeo Brera. 

Alfa Romeo 159 – generacje

Pierwsza generacja Alfy Romeo 159 (2005-2011) – pojawiła się na rynku w 2005 roku. Początkowo w katalogu producenta była dostępna wyłącznie w nadwoziu sedan. Po roku do oferty dołączyło przestronne, duże i wyróżniające się o nazwie Sportwagon. Auto powstało w wyniku współpracy pomiędzy koncernem General Motors i Fiatem (do którego należała Alfa Romeo). Trwała ona od 2000 do 2005 roku. Z tego też powodu cała konstrukcja samochodu opiera się na płycie podłogowej tego amerykańskiego producenta, a pod maskę trafiło kilka jednostek napędowych rodem z USA. 

Produkcją od początku zajmowała się fabryka w Pomigliano d'Arco. Samochód miał wielkością, wyposażeniem oraz ogólną stylistyką i funkcjonalnością konkurować z najbardziej znanymi przedstawicielami segmentu D, w tym z BMW serii 3 oraz Audi A4 czy Mercedesem Benz klasy C

Auto było, mimo ekskluzywnej estetyki, także dość wygodne i przestronne. To wynik zastosowania karoserii dłuższej o około 20 cm względem poprzednika oraz nieco niższej wagi. W efekcie zastosowania takich rozwiązań konstrukcyjnych poprawiły się osiągi, a spadło spalanie. W 2008 roku nastąpił lifting, w ramach którego koncern zredukował wagę auta o 45 kg. Wprowadził także funkcję otwierania klapy bagażnika poprzez wciśnięcie logotypu.

Alfa Romeo 159 – dane techniczne

  • Pierwsza generacja Alfy Romeo 159 (2005-2011) – pojemność silników: 1,8-3,2 l; moc silników: 120-260 KM; napęd na przednie lub wszystkie koła; skrzynie biegów: manualne 6b, automatyczne 5b i 6b

Alfa Romeo 159 – ciekawostki

Koncern Alfa Romeo stawia na sportowe akcenty i nie sposób ich nie zauważyć także w modelu 159. Uwagę zwracają między innymi konsola środkowa, która jest zwrócona w stronę kierowcy, a także zestawy okrągłych, zatopionych głęboko w konsoli wskaźników. Samo wykończenie kokpitu nie pozostawia złudzeń co do sportowych korzeni auta. Jedynym „dekorem” do wyboru było szczotkowane, atrakcyjne aluminium. Początkowo w kolorze jasnosrebrnym, a po liftingu – w ciemnym.

Auto, mimo dbałości producenta o zredukowanie wagi, niestety było ciężkie na tle konkurentów. To wynik zastosowania amerykańskiej płyty podłogowej – jej użycie sprawiało, że dalsze zmniejszanie wagi auta nie było ekonomicznie uzasadnione. W efekcie, mimo 260 KM mocy w sześciocylindrowej jednostce silnikowej 3,2 JTS, samochód przyspieszał do 100 km/h w ciągu 7,0 s.

Alfa Romeo 159 była szeroko wykorzystywana w kilku europejskich krajach jako samochód dla policji. Miało to miejsce przede wszystkim w Polsce i we Włoszech. W Italii pracowała w Polizia di Stato i występowała z charakterystyczną panterą na przednich błotnikach (Squadra Volante). Ponadto model ten był używany przez Carabinieri jako pojazd ratunkowy.
Auto zostało wielokrotnie docenione za stylistykę, w tym przez niemiecką prasę, między innymi Auto Bild. Pojazd uzyskał w konkursie tytuł Najpiękniejszego Samochodu Świata roku 2006 w kategorii aut w nadwoziu sedan i kombi.

Alfa Romeo 159 – opinie kierowców

Opinie kierowców na temat Alfy Romeo 159 są różne, choć przeważają te pozytywne. Z jednej strony, część z nich zwraca uwagę na sportowy charakter auta przemycony do skądinąd komfortowego sedana. Z drugiej podkreśla się owianą złą sławą awaryjność. Ta opinia nie ma wbrew pozorom zbyt wiele wspólnego z rzeczywistością. Poza dość niepewnymi jednostkami JTS (rozciągające się łańcuchy rozrządu), samochód raczej rzadko ulega usterkom, szczególnie takim, które unieruchomią go na wiele kolejnych dni czy tygodni. 

Dobre opinie dotyczą skrzyń, w tym manualnych i automatycznych, a także silników Diesla. Te są uznawane za jedne z lepszych w swojej klasie, podobnie zresztą jak 1,75 TBi – jednostka wprowadzona pod maskę 159 w 2008 roku w wyniku modernizacji. Silnik był lekki, a przez to, mimo dwukrotnie mniejszej pojemności od 3,2 JTS, zapewniał podobne osiągi (7,7 s do 100 km/h).

Więcej na temat Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159 - Wiadomości

  • Używane: Alfa Romeo 159, Audi A4, Honda Accord

    Używane: Alfa Romeo 159, Audi A4, Honda Accord

    Sobota, 26 grudnia 2015 (15:30)
    Nawet w okresie wyprzedaży, za nowe auto klasy kompaktowej trzeba zapłacić ok. 50 tys. zł. A gdyby tak zaszaleć i sprawić sobie prezent w postaci używanej, eleganckiej limuzyny?
  • Używana Alfa Romeo 159 (2005-2011)

    Używana Alfa Romeo 159 (2005-2011)

    Czwartek, 26 listopada 2015 (00:00)
    Negatywnie o Alfie Romeo 159 wypowiadają się głównie ci, którzy nią nie jeździli. Użytkownicy wzruszają ramionami: uroda tego auta wiele rekompensuje, a diesle nie odbiegają awaryjnością...
  • Używana Alfa Romeo 159 (2005-2011)

    Używana Alfa Romeo 159 (2005-2011)

    Środa, 5 listopada 2014 (14:00)
    Fani włoskiej motoryzacji mają powody, by żałować zakończenia produkcji Alfy Romeo 159. Był to bowiem najlepszy model tej marki od niepamiętnych lat.
  • Reklama
  • Używana Alfa Romeo lepsza niż VW Passat!

    Używana Alfa Romeo lepsza niż VW Passat!

    Czwartek, 25 września 2014 (15:03)
    Jeszcze dziesięć lat temu o takim porównaniu mogło być mowy. Nikt o zdrowych zmysłach nie odważyłby się zestawić ze sobą używanej Alfy Romeo i Volkswagena - wynik, łagodnie rzecz ujmując,...
  • Typowe usterki z sieci

    Typowe usterki z sieci

    Środa, 7 maja 2014 (20:30)
    Internetowe fora to dobre źródło informacji o typowych usterkach aut i sposobach ich usuwania. Uwaga! Niektóre pomysły forumowiczów mogą okazać się szkodliwe.
  • Używane: Saab 9-3, Alfa Romeo 159

    Używane: Saab 9-3, Alfa Romeo 159

    Czwartek, 3 kwietnia 2014 (15:30)
    Czasem propozycja niszowa może okazać się lepszym wyborem niż auto popularne. Udowadniają to Alfa i Saab. Czym przekonują na rynku wtórnym?
  • Reklama
  • Używana Alfa Romeo 147 1.9 JTD (2003)

    Używana Alfa Romeo 147 1.9 JTD (2003)

    Poniedziałek, 24 lutego 2014 (11:00)
    Używana Alfa Romeo to ponoć pewna recepta na pasmo awarii. Właściciel tego egzemplarza twierdzi, że to nieprawda. Przez dwa lata tylko raz wzywał lawetę.
  • Alfy romeo są OK, to policjanci uszkodzili felgę!

    Alfy romeo są OK, to policjanci uszkodzili felgę!

    Czwartek, 3 marca 2011 (09:06)
    Nie milkną echa przetargu na policyjne alfy romeo 159. Oto wyjaśnienia, jakie w sprawie "odpadających kół" otrzymaliśmy od policji.