Używana Alfa Romeo 159 (2005-2011)

Negatywnie o Alfie Romeo 159 wypowiadają się głównie ci, którzy nią nie jeździli. Użytkownicy wzruszają ramionami: uroda tego auta wiele rekompensuje, a diesle nie odbiegają awaryjnością od konkurencji.

Na zdjęciach ilustrujących materiał występuje Alfa 159 po liftingu, wersja z silnikiem Diesla 2.0 JTDm i pakietem Ti. Orientacyjna cena 35 tys. zł.
Na zdjęciach ilustrujących materiał występuje Alfa 159 po liftingu, wersja z silnikiem Diesla 2.0 JTDm i pakietem Ti. Orientacyjna cena 35 tys. zł.Motor

ALFA ROMEO 159lata produkcji: 2005-2011ceny: od 17 000 zł

Alfa Romeo 159 zastąpiła model 156. Jest większa (dłuższa o 22 cm, szersza o 9 cm) i cięższa średnio o ok. 130 kg (co ciekawe - po liftingu waga zmalała o ok. 45 kg!) Auto oferuje swoim pasażerom więcej miejsca we wnętrzu, gwarantuje lepszy komfort jazdy i znacznie wyższą odczuwalną jakość wykonania. Godny odnotowania jest także komplet gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP.

Uwag nie mamy do zabezpieczenia antykorozyjnego. Jeśli gdzieś pojawiają się rdzawe plamki, to tylko w okolicach przedniej części maski (efekt odprysków lakieru) oraz pod nadkolami (tylko w niektórych egzemplarzach).

Samochód był produkowany w dwóch wersjach nadwoziowych - sedan i kombi. Na bazie "159" powstały jeszcze czteromiejscowe coupe Brera i dwumiejscowy Spider. Piszemy o nich w oddzielnej ramce.

Alfa, znaczy diesel...

W czasach modelu 155 diesle stanowiły margines oferty silnikowej. W modelu 156 dzięki zasilaniu common rail wywalczyły sobie równouprawnienie, a w gamie "159" stanowią już "siłę" dominującą (w ogłoszeniach mają aż 80-procentowy udział).

Po liftingu zmieniono jedynie detale - m.in. kolorystykę panelu konsoli środkowej i czcionkę zegarów. Na zdjęciu po prawej - wnętrze wersji Ti z charakterystyczną, sportową kierownicą.Motor

Jeśli ktoś szuka samochodu do jazdy na co dzień, to właśnie wysokoprężna wersja będzie najlepszym wyborem. Chodzi nie tylko o koszty paliwa, ale także o trwałość. Diesle montowane w Alfach Romeo należą do najlepszych na rynku w swojej klasie pojemności i mocy. Okazują się także tanie w naprawach.

Gamę otwiera 8-zaworowa jednostka 1.9 JTDm o mocy 120 KM. Cieszy się opinią najbardziej niezawodnej, ale pod względem osiągów - rozczarowuje. Optymalny wybór to 16-zaworowy silnik 1.9 JTDm o mocy 150 KM. Godny uwagi jest także wprowadzony pod koniec produkcji silnik 2.0 JTDm o mocy 170 KM (pod względem konstrukcyjnym to rozwinięcie jednostki 1.9 JTDm).

Fotele przednie w wersji Ti są wyjątkowe. Na dodatek mają elektryczną regulację i pamięć. (kliknij, żeby powiększyć)Motor
Z tyłu 159 nie grzeszy przestronnością. Wyraźnie wyprofilowane są tylko dwa miejsca. (kliknij, żeby powiększyć)Motor

Na szczycie wysokoprężnej gamy znajduje się silnik 5-cylindrowy 2.4 JTDm (200-210 KM). Ma on bardzo przyjemne brzmienie i gwarantuje świetne osiągi, ale to typowy pożeracz autostrad. W mieście wyraźnie się męczy i na każde 100 km potrzebuje ponad 9 litrów ropy.

Gama benzynowa jest dosyć skromna. Na dodatek brak w niej porywających, włoskich konstrukcji. Najtańszą propozycją jest zapożyczony z Opla silnik 1.8 mocy 140 KM. Nie sprawia większych problemów, nieźle spisuje się po przystosowaniu do zasilania gazem. Kolejny w gamie to turbodoładowany, włoski 1.75 TBi. Ma świetne osiągi, nieźle brzmi, ale trwałość nie jest jego najmocniejszą stroną. Godny polecenia okazuje się natomiast silnik 1.9 JTS z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Osoby, które dużo jeżdżą w trasy, cenią sobie jego niezły komfort akustyczny oraz rozsądne zużycie paliwa. Podobnie wypada ocenić jednostkę 2.2 JTS, choć trzeba przyznać, że nie warto za nią dopłacać.

Ofertą topową jest skonstruowany przez firmę Holden (należy do GM) silnik 3.2 V6. To w pewnym sensie policzek dla Alfy, która do czasów "159" słynęła z najwyższej jakości V-szóstek. Jest paliwożerny, mocny, ale brakuje mu donośnego dźwięku i kultury pracy.

Za wysokie progi?

Chodzi oczywiście o progi zwalniające i delikatne podwozie. Zawieszenie "159" jest rozwinięciem wielowahaczowej konstrukcji znanej z modelu 156. Trzeba jednak podkreślić, że producent poprawił jego jakość i wprowadził w nim kilka zmian, które ułatwiają wykonywanie napraw i obniżają ogólne koszty serwisowe. Alfa 159 ma także odrobinę większy prześwit niż "156". Paradoksalne jest to, że z pokonywaniem progów zwalniających najlepiej radzi sobie... Brera.

Uwaga - odporność na nierówności zależy od pakietu wyposażenia i założonych kół. Najbardziej muszą uważać użytkownicy wersji Ti, czyli takich jak na głównych zdjęciach.

Najsłabszym punktem Alfy Romeo 159 są... mechaniczne skrzynie biegów. Po przebiegu 200 tys. km zaczynają pracować głośno, co zwiastuje kłopoty. Narastający hałas poprzedza całkowitą awarię tego elementu. Naprawa wymaga specjalistycznych urządzeń - niektóre firmy oferują na rynku skrzynie po regeneracji, w cenie do 2500 do 3000 zł. Oczywiście na zużycie ma wpływ sposób eksploatacji. Ale fakt, że z tematem borykają się głównie użytkownicy diesli wskazuje, że nie bez znaczenia jest także wysoki moment obrotowy.

Bagażnik sedana ma 405 l i wąski otwór załadunkowy. „Winą” należy obarczyć stylistów nadwozia.Motor

Poniżej oczekiwań

W założeniach model 159 miał skutecznie rywalizować w klasie średniej premium. Wyniki sprzedaży pokazały jednak, że główni niemieccy konkurenci są poza zasięgiem. Pod względem handlowym najlepszy dla Alfy był rok 2007, w którym nabywców znalazło niewiele ponad 65 tys. egzemplarzy. W tym samym czasie do klientów trafiło ponad 295 tys. "trójek", 220 tys. "A-czwórek" i ok. 176 tys. Mercedesów klasy C (dane dotyczą rynku europejskiego). W kolejnych latach było już tylko gorzej. Kiedy w 2011 roku sprzedaż spadła do ok. 10 tys. egzemplarzy, producent podjął decyzję o zakończeniu produkcji modelu bez wprowadzania następcy.

W salonach auto było oferowane aż do 2014 roku (wyprzedaż aut wyprodukowanych).

INNE WERSJE I MODELE BAZUJĄCE NA ALFIE ROMEO 159

159 Q4Motor

ALFA ROMEO 159 Q4 Q4 oznacza w Alfie napęd na cztery koła. W przypadku modelu 159 to napęd stały, z centralnym dyferencjałem Torsen. Był dostępny wyłącznie w wersjach 3.2 V6 oraz 2.4 JTDm. Oferowano go zarówno w "159", jak też w modelu Brera. W 2009 roku wycofano go z produkcji.

BrearaMotor

ALFA ROMEO BRERA (2005-2010) Oryginalne Coupe zastąpiło dwa modele - GT oraz GTV. Wersje 2.2 JTS oraz 2.4 JTDm miały napęd przedni, a topowa 3.2 JTS - stały napęd na wszystkie cztery kola. Ceny - od 30 do 60 tys. zł. Za ładny egzemplarz trzeba zapłacić ok. 40 tys. zł.

SpiderMotor

ALFA ROMEO SPIDER (2006-2010) Spider to kabriolet na bazie Brery. Jest jeszcze mniej popularny i w przeciwieństwie do niej - wyłącznie dwumiejscowy. Auto powstawało w zakładach Pininfariny. Dolna granica cen to 40 tys. zł.

ALFA ROMEO 159 KOMBI

W ogłoszeniach z niewielką przewagą dominują odmiany kombi.

Jak na kombi – bagażnik jest niewielki – ma tylko 445 l. Nad błotnikami znajdują się małe schowki.Motor

ALFA ROMEO 159 (2005-2011): HISTORIA MODELU

Poprzednik: Alfa Romeo 156 - Samochód Roku 1998. (kliknij, żeby powiększyć)Motor

2005: debiut wersji sedan2006: do gamy dołączają kombi oraz coupe Brera2008: niewielka modernizacja2009: nowy silnik 1750 TBi2010: nowy silnik 2.0 JTDm2011: koniec produkcji

 
1.75 TBi
1.8
1.9 JTS
3.2 V6
1.9 JTDm
1.9 JTDm
2.0 JTDm
2.4 JTDm
Silnik
benzynowy, turbo
benzynowy
benzynowy
benzynowy
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1742 cm3
1796 cm3
1859 cm3
3195 cm3
1910 cm3
1910 cm3
1956 cm3
2387 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
R4/16
V6/24
R4/8
R4/16
R4/16
R5/20
Moc maksymalna
200/5000 KM
140 KM/6500
160 KM/6500
260 KM/6300
120 Km/4000
150 KM/4000
170 KM/4000
210 KM/4000
Maksymalny moment obrotowy
320 Nm/1400
175 Nm/3800
190 Nm/4500
322 Nm/4500
280 Nm/2000
320 Nm/2000
360 Nm/1750
400 Nm/2000
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
235 km/h
208 km/h
214 km/h
250 km/h
197 km/h
207 km/h
218 km/h
231 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,9 s
10,2 s
9,5 s
7,0 s
10,7 s
 9,6 s
8,8 s
8,1 s
Średnie zużycie paliwa
8,1 l/100 km
7,8 l/100 km
8,7 l/100 km
11,4 l/100 km
5,2 l/100 km
 6,8 l/100km
5,1 l/100 km
6,8 l/100 km

ALFA ROMEO 159 (2005-2011): TYPOWE USTERKI

  • Nieszczelność przekładni kierowniczej. Problem dotyczy głównie egzemplarzy sprzed liftingu.
  • Nieszczelne kolektory ssące w 16-zaworowych silnikach wysokoprężnych. Rozszczelniają się klapy sterujące przepływem powietrza. Problem typowy dla diesli różnych marek. Ale JTDm to jedyny silnik, do którego cały nowy kolektor można kupić stosunkowo tanio - za niespełna 1000 zł.
  • Awarie łańcuchowych rozrządów w silnikach benzynowych.

ALFA ROMEO 159 (2005-2011): CENY, SYTUACJA RYNKOWA

Największym zainteresowaniem cieszą się dwie grupy aut. Pierwsza to egzemplarze najtańsze w przyzwoitym stanie do 20 tys. zł, druga - egzemplarze w perfekcyjnym stanie, z lat 2008-2010. za ok. 28-30 tys. zł. Największym wzięciem cieszą się silniki Diesla 1.9/150 KM oraz 2.0/170 KM.

MODEL
2010
2009
2008
2007
2006
2005
1.8
25 000 zł
23 000 zł
21 000 zł
19 000 zł
18 000 zł
17 000 zł
1.9 JTDm
32 000 zł
28 000 zł
25 000 zł
23 000 zł
20 000 zł
18 000 zł

ALFA ROMEO 159 (2005-2011): PODSUMOWANIE

W wersjach benzynowych Alfa Romeo 159 to wciąż samochód dla pasjonatów (no, może z wyjątkiem zwykłego 1.8). Diesle to zupełnie inna bajka - może się nimi zainteresować każdy, kto szuka auta tej klasy. Pod względem awaryjności samochód wypada co najmniej nieźle. Dodatkowym plusem jest fakt, że w tej samej cenie można kupić "159" o 2-3 lata młodszą od dowolnego rywala z Niemiec.OCENA 4/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Alfa Romeo 159 (2005-2011)

Alfa Romeo 159 (2005-2011)Motor
Alfa Romeo 159 (2005-2011)Motor
Alfa Romeo 159 (2005-2011)Motor
Alfa Romeo 159 (2005-2011)Motor
Alfa Romeo 159 (2005-2011)Motor
Alfa Romeo 159 (2005-2011)Motor
Alfa Romeo 159 (2005-2011)Motor
Alfa Romeo 159 (2005-2011)Motor
Alfa Romeo 159 (2005-2011)Motor
Alfa Romeo 159 (2005-2011)Motor
Alfa Romeo 159 (2005-2011)Motor
Alfa Romeo 159 (2005-2011)Motor
Alfa Romeo 159 (2005-2011)Motor
Alfa Romeo 159 (2005-2011)Motor
Alfa Romeo 159 (2005-2011)Motor
Alfa Romeo 159 (2005-2011)Motor
Alfa Romeo 159 (2005-2011)Motor
Alfa Romeo 159 (2005-2011)Motor
Alfa Romeo 159 (2005-2011)Motor
Alfa Romeo 159 (2005-2011)Motor
Alfa Romeo 159 (2005-2011)Motor
Alfa Romeo 159 (2005-2011)Motor
Alfa Romeo 159 (2005-2011)Motor
Alfa Romeo 159 (2005-2011)Motor
Alfa Romeo 159 (2005-2011)Motor
Alfa Romeo 159 (2005-2011)Motor
Alfa Romeo 159 (2005-2011)Motor
Alfa Romeo 159 (2005-2011)Motor
Alfa Romeo 159 (2005-2011)Motor
Alfa Romeo 159 (2005-2011)Motor
Alfa Romeo 159 (2005-2011)Motor

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum; "Motor" 31/2015

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas