Euro NCAP: Renault ZOE dostało 0 gwiazdek w teście zderzeniowym!
Euro NCAP, czyli niezależna organizacja badająca poziom ochrony oferowany przez nowe, debiutujące na europejskich rynkach, samochody osobowe opublikowała wyniki testów aż dwunastu modeli. Wśród nich znalazło się kilka modeli elektrycznych i - produkowany w Polsce - Volkswagen Caddy. Nie obyło się bez spektakularnych wpadek! Wynik zera (!) gwiazdek otrzymało Renault Zoe!
Tym razem z wyśrubowanymi testami zderzyły się: BMW ix, Dacia Spring, Fiat 500e, Genesis G70, Genesis GV70, Mercedes-EQ EQS, MG Marvel R, Nissan Qashqai, Nissan Townstar, Renault Zoe, Volkswagen Caddy, Skoda Fabia.
Zaledwie siódemce z testowanych samochodów udało się zaliczyć serię testów zderzeniowych z maksymalnym wynikiem ogólnym - 5 gwiazdek. W tym elitarnym gronie znalazły się:
- BMW iX,
- Genesis G70,
- Genesis GV70,
- Mercedes EQ-EQS,
- Nissan Qashqai,
- Volkswagen Caddy
- Skoda Fabia.
Z polskiej perspektywy szczególnie cieszy maksymalna nota ogólna, na jaką w Euro NCAP zapracował - budowany w Poznaniu - Volkswagen Caddy. Pięć gwiazdek i wysokie noty w poszczególnych kategoriach (84 proc. za ochronę dorosłych, 82 proc. za ochronę dzieci, 69 proc. za zabezpieczenie przed skutkami wypadków niechronionych uczestników ruchu i 79 proc. za systemy wspomagające bezpieczeństwo) pozwalają wróżyć Volkswagenowi z Polski długą karierę rynkową.
Największym zaskoczeniem nowej serii testów Euro NCAP jest bez wątpienia druzgocący wynik dwóch aut Grupy Renault - elektrycznych modeli: Renault ZOE oraz Dacii Spring. Produkowana w Chinach Dacia otrzymała zaledwie 1 gwiazdkę. Jeszcze gorzej poszło Renaut Zoe, które otrzymało notę ogólną ZERA gwiazdek! To szokujący wynik, zwłaszcza że w ostatnich latach to właśnie samochody spod znaku Renault wyznaczały najwyższe standardy bezpieczeństwa na europejskich drogach! Skąd wzięły się skandalicznie niskie noty?
Podobnie, jak było to niegdyś w przypadku Fiata Punto, 0 gwiazdek Renault Zoe to wynik braków w wyposażeniu francuskiego pojazdu. EuroNCAP przetestowało podstawową odmianę - Renault Zoe Life - która, jako jedyna w gamie, pozbawiona jest systemu ADAS, czyli elektroniki automatycznie wspomagającej nagłe hamowanie. Ponieważ ten znajduje się na liście wyposażenia minimalnego wymaganego przez Euro NCAP, auto automatycznie otrzymało wynik 0 gwiazdek w kategorii systemów wspomagających prowadzenie. W efekcie, zgodnie z metodyką testów NCAP, auto "automatycznie" ocenione zostało na 0 gwiazdek w zestawieniu ogólnym.
Niestety, nawet gdyby na pokładzie Zoe znajdował się układ ADAS, ostateczne rezultaty nie byłyby o wiele lepsze. Auto pozostaje w produkcji od 2012 roku (z głębokim liftingiem w 2019 roku), a w tym czasie w konstrukcji pojazdów i wymogach dotyczących bezpieczeństwa dokonały się ogromne zmiany. Efekt: dramatycznie niski wynik ledwie 43 proc. punktów za ochronę dorosłych, 52 proc. za ochronę dzieci, 41 proc. za zabezpieczenie niechronionych uczestników ruchu i... 14 proc. za systemy wspomagające bezpieczeństwo.
Niewiele lepiej z testami Euro NCAP poradziła sobie Dacia Spring, czyli europejska odmiana, oferowanego w Chinach, Renault K-ZE (sam bazuje na "budżetowym" Renault Kwid oferowanym np. w Brazylii). W przeciwieństwie chociażby do Dacii Logan i Sandero, które otrzymały ledwie 2 gwiazdki głównie z uwagi na niedoskonałości elektroniki wspomagającej (gdyby nie problemy z aktywnym radarem, auta zasługiwały na pełne 4 gwiazdki), rezultaty Springa również nie zachwycają. Wprawdzie dodatkowe systemy wspomagające oceniono "aż" na 32 proc., co biorąc pod uwagę politykę cenową marki jest całkowicie zrozumiałe, ale wyniki w pozostałych kategoriach (49 proc. ochrona dorosłych, 56 proc. ochrona najmłodszych i 39 proc. za zabezpieczenie niechronionych uczestników ruchu drogowego) pozostawiają dużo do życzenia.
Wśród testowanych modeli znalazły się też trzy auta z czterogwiazdkowym wynikiem w Euro NCAP.
Były to: Fiat 500e, MG Marvel R Nissan Townstar.
Szczegółowe wyniki najnowszych testów zderzeniowych Euro NCAP znajdziecie w naszej galerii.
Wszystkie prezentowane wyniki dotyczą aut w podstawowej wersji wyposażeniowej (bez tzw. "safety pack").
***