Dacia nieustannie królem sprzedaży. Tesla poza rankingiem
Dacia Sandero ponownie znalazła się na szczycie listy najlepiej sprzedających się samochodów w Europie. W lutym 2025 roku ten miejski hatchback trafił do 20 832 klientów, wyraźnie wyprzedzając niemiecką i francuską konkurencję. Największy spadek sprzedaży odnotowała amerykańska Tesla.

Spis treści:
Dacia Sandero to model, który od lat pojawia się w czołówce najchętniej kupowanych samochodów w Europie. W 2023 roku rumuński pojazd musiał uznać wyższość Tesli Model Y, ale w zeszłym roku Sandero było ju bezkonkurencyjne. I popyt na Sandero nie spada. Według danych firmy analitycznej Dataforce w lutym 2025 roku ten miejski model ponownie znalazł się na szczycie listy najchętniej wybieranych samochodów w Europie, odnotowując 3,5-proc. wzrost sprzedaży. W sumie trafił do 20 832 klientów i zwyciężył drugi miesiąc z rządu.
Sprzedaż samochodów w Europie. Dacia Sandero na prowadzeniu
Drugie miejsce na liście bestsellerów zajmuje Citroen C3, który ustępuje Dacii Sandero o ponad 2 600 sprzedanych egzemplarzy. Na trzeciej pozycji znalazło się Renault Clio z wynikiem 17 588 sprzedanych sztuk. Jak widać, całe podium należy do samochodów francuskich (Dacia należy do Renault).
Na czwarte miejsce spadł dotychczasowy wicelider rankingu - Volkswagen Golf. Najpopularniejszy model niemieckiego producenta odnotował w lutym 18-procentowy spadek sprzedaży, trafiając do 16 081 klientów. Tuż za nim uplasował się Peugeot 208 z wynikiem 15 555 sprzedanych egzemplarzy, a szóste miejsce przypadło Volkswagenowi Tiguanowi, który osiągnął sprzedaż na poziomie 15 373 sztuk.
Co ciekawe, kompaktowy SUV Volkswagena zanotował aż 31-procentowy wzrost sprzedaży w porównaniu z lutym ubiegłego roku.

Tesla z ogromnym spadkiem. Model Y poza czołową "dwudziestką"
Zawirowania w Stanach Zjednoczonych oraz kontrowersyjna polityka Donalda Trumpa i Elona Muska miały znaczący wpływ na sprzedaż Tesli. Amerykański producent, który jeszcze niedawno zajmował czołowe miejsca w rankingach, teraz nie tylko wypadł z pierwszej "dziesiątki", ale nawet z pierwszej "dwudziestki".
Według najnowszych danych Tesla Model Y spadła na 23. pozycję, odnotowując aż 57-procentowy spadek sprzedaży. Tym samym najpopularniejszy model marki trafił do zaledwie 8679 klientów.
Tesla boryka się z problemami nie tylko w Europie. W Stanach Zjednoczonych sprzedaż marki spadła w styczniu o 11 proc., podczas gdy cały rynek pojazdów elektrycznych zanotował wzrost o 44 proc. Jeszcze większe spadki odnotowano w Chinach, gdzie w lutym sprzedaż Tesli zmniejszyła się aż o 49 proc. Słabe wyniki zbiegły się z dodatkowymi trudnościami producenta, w tym gigantyczną akcją serwisową obejmującą około 47 tys. egzemplarzy Cybertrucka.
Chińskie samochody zyskują popularność. Wzrosty nawet powyżej 300 proc.
A jak na początku 2025 roku poradzili sobie w Europie chińscy producenci? Według danych Dataforce, liczba sprzedanych modeli pochodzących z Chin wzrosła w lutym o 64 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, osiągając łącznie 38 902 egzemplarze.
Liderami sprzedaży wśród chińskich marek były MG, BYD oraz Chery. Szczególnie dynamiczny wzrost zanotowały modele wyposażone w układy hybrydowe typu plug-in, które nie podlegają unijnym cłom. Ich sprzedaż w lutym osiągnęła poziom 4744 sztuk, co oznacza wzrost w stosunku do lutego 2024 roku o 321 proc.