Do 700 km na jednym ładowaniu, a cena? Wiemy, ile kosztuje nowy Peugeot E-3008
Krótko po światowej premierze nowy Peugeot E-3008 debiutuje nad Wisłą. Trzecia generacja SUV-a to pierwszy model koncernu Stellantis, który powstał na zupełnie nowej platformie STLA Medium, zapewniającej do 700 km zasięgu na jednym ładowaniu. Ile zapłacimy na francuską nowość w Polsce?
Nowy Peugeot E-3008 debiutuje nad Wisłą. Krótko po zaprezentowaniu trzeciej odsłony we francuskiej fabryce w Sochaux, francuski producent wprowadza kompaktową nowość na polski rynek. Poznaliśmy szczegóły oferty i polskie ceny.
Peugeot 3008 to kompaktowy SUV, którego w ciągu ostatnich 7 lat sprzedano w 130 krajach ponad 1 320 000 egzemplarzy. Trzecia generacja rozpoczyna swoją rynkową przygodę od wersji w pełni elektrycznej. Producent pokłada w niej wielkie nadzieje i na ku temu powody, bowiem nowy Peugeot E-3008 to pierwszy model koncernu Stellantis zaprojektowany na zupełnie nowej płycie podłogowej STLA Medium, który oferuje do 700 km na jednym ładowaniu. Francuska nowość musi być więc nie tylko lepszym Peugeotem, ale też lepszym “elektrykiem", bowiem w przyszłości z tych samych rozwiązań będą korzystać samochody innych marek koncernu tj. Citroen, DS, Opel, Jeep, Fiat, Abarth, Alfa Romeo, Maserati czy Lancia.
We francuskiej nowości pojawia się nowa technologia, nowe rozwiązania, a także nowa sylwetka. Peugeot E-3008 ciągle jest SUV-em, jednak w trzecim wydaniu to fastback. Ma krótkie zwisy, nisko opadającą linię dachu i ostro zakończony pas tylny. Klientom najwidoczniej spodobał się mniejszy 408, skoro producent znad Sekwany postanowił “nieco" zmienić swoją sprawdzoną koncepcję.
Peugeot E-3008 mierzy 4542 mm długości, 1895 mm szerokości, 1641 mm wysokości, a rozstaw osi ma 2739 mm. Prześwit to z kolei 198 mm, a pojemność bagażnika wynosi 520 litrów (470 litrów dla wersji z napędem na obie osie). Jak z wagą? Ta waha się od 2114 do 2199 kg (zależna od wersji). Inżynierowie chwalą się także niskim współczynnikiem oporu powietrza Cx 0,28.
We wnętrzu nowego E-3008 miejsca nie brakuje - zarówno na przednich siedzeniach, jak i na tylnej kanapie. Pasażerów przedniego rzędu oddziela wysoki tunel, w który wkomponowano dotykowe przyciski do sterowania klimatyzacją i ogrzewaniem szyb, selektor trybów jazdy, a także przycisk świateł awaryjnych. Od strony pasażera znalazło się sporo miejsca na drobiazgi czy napoje. Na wyciągnięcie ręki jest także panel i-Toggles, który fani marki poznali już w nowym 308. Widgety na ekranie można konfigurować i ustawiać według własnych preferencji.
Gdzie zatem zmieniamy biegi? Niektórzy producenci przenieśli już przełączniki na deskę rozdzielczą, więc i Peugeot idzie tą samą drogą. Przykład z innych aut wzięto również podczas projektowania nowej kierownicy. Teraz wszystkie przyciski są schowane pod wspólnym panelem. Pierwsze skrzypce w nowej kabinie gra jednak wielki, zakrzywiony i lewitujący wyświetlacz o przekątnej 21-cali.
Zgodnie z zapowiedziami, E-3008 debiutuje w dwóch wersjach wyposażenia - Allure oraz GT. Wybrany wariant będzie można doposażyć w wybrane pakiety, co - zdaniem producenta - jest świetnym rozwiązaniem, bowiem tak skrojona oferta ułatwi klientom podejmowanie decyzji i przyspieszy proces realizowania zamówień.
Do wyboru są także trzy elektryczne wersje - bazowa o mocy 210 KM będzie wyposażona w jeden silnik na przedniej osi. Środkowa o mocy 230 KM będzie oferowała większy zasięg, zaś topowa o mocy 320 KM, z dwoma silnikami (po jednym na oś), będzie oferować lepsze osiągi.
Z nową platformą STLA Medium nowy Peugeot E-3008 ma oferować do 700 km zasięgu na jednym ładowaniu. Taki dystans powinniśmy móc pokonać z pełnymi akumulatorami za kierownicą wersji “Long Range" wyposażonej w jeden silnik na przedniej osi (230 KM i 343 Nm) i litowo-jonowy akumulator (400V) o pojemności 98 kWh. Bazowa odmiana Peugeota E-3008 (210 KM i 343 Nm), podobnie jak ta topowa z dwoma motorami (320 KM i 343 Nm (przód) oraz 163 Nm (tył), ma przejechać na jednym ładowaniu do 525 km.
Auto będzie wyposażone w pokładową ładowarkę o mocy 11 kW, jednak opcjonalnie dostępna będzie także mocniejsza (22 kW). Maksymalna moc jaką przyjmuje litowo-jonowa bateria (73 kW i 98 kW) to 160 kW. Mniejszy akumulator naładujemy od 20 do 80 proc. w równe 30 minut, zaś ten większy w mniej niż 30 minut. Zgodnie z założeniami producenta, bateria przez pierwsze 8 lat (lub do 160 tys. Km.) utrzyma do 70 proc. żywotności.
Ceny nowego Peugeota 3008 startują w Polsce od 169 900 zł. Tyle zapłacimy za bazową odmianę “Allure" z 3-cylindrowym silnikiem benzynowym o mocy 136 KM i momencie obrotowym 230 Nm. Jednostka o pojemności 1,2-litra z 6-biegową skrzynią automatyczną pozwala przyspieszyć do pierwszej “setki" w 10,4 sekundy oraz osiągnąć prędkość maksymalną 200 km/h. Na liście wyposażenia znalazły się m.in.:
- Podgrzewany fotel kierowcy z certyfikatem AGR
- Wielofunkcyjna kierownica skórzana
- Elektrycznie sterowane szyby z przodu i tyłu
- Klimatyzacja elektroniczna dwustrefowa
- Czujniki parkowania z tyłu i kamera cofania
- Światła LED do jazdy dziennej i reflektory przednie Eco LED
- Wyświetlacz panoramiczny o przekątnej 10 cali
- Peugeot i-Connect z radio DAB, Bluetooth i bezprzewodową łącznością Apple CarPlay oraz Android Auto
- Ładowarka pokładowa o mocy 11 kW
Za bogatszą wersję “GT" w wersji spalinowej zapłacimy 186 250 zł. Wówczas lista standardowego wyposażenia wzbogaca się o takie pozycje jak:
- Czujniki parkowania z tyłu i z przodu
- Reflektory przednie Matrix LED
- Tempomat adaptacyjny
- Elektryczne sterowanie drzwi bagażnika
- Podgrzewanie kierownicy
- Dodatkowy ekran i-Toggles
- Panoramiczny ekran o przekątnej 21 cali
- Indukcyjna ładowarka telefonu
- Dodatki dla wersji “GT"
Peugeot E-3008 w wersji “Allure" to wydatek rzędu 233 600 zł. W tej cenie otrzymujemy SUV-a z jednym silnikiem elektrycznym na przedniej osi, generującym moc 210 KM i momencie obrotowym 343 Nm. Całość zasila litowo-jonowy akumulator o pojemności 74 kWh. Na liście wyposażenia standardowego znajdziemy m.in.:
- Podgrzewany fotel kierowcy z certyfikatem AGR
- Wielofunkcyjna kierownica skórzana
- Pompa ciepła
- Elektrycznie sterowane szyby z przodu i tyłu
- Klimatyzacja elektroniczna dwustrefowa
- Czujniki parkowania z tyłu i kamera cofania
- Światła LED do jazdy dziennej i reflektory przednie Eco LED
- Wyświetlacz panoramiczny o przekątnej 10 cali
- Peugeot i-Connect z radio DAB, Bluetooth i bezprzewodową łącznością Apple CarPlay oraz Android Auto
- Ładowarka pokładowa o mocy 11 kW
Peugeot E-3008 w topowej wersji "GT" kosztuje w polskich salonach 251 650 zł. Wówczas lista wyposażenia standardowego wzbogaca się o takie pozycje jak:
- Czujniki parkowania z tyłu i z przodu
- Reflektory przednie Matrix LED
- Tempomat adaptacyjny
- Elektryczne sterowanie drzwi bagażnika
- Podgrzewanie kierownicy
- Dodatkowy ekran i-Toggles
- Panoramiczny ekran o przekątnej 21 cali
- Indukcyjna ładowarka telefonu
- Dodatki dla wersji “GT"
Nowy model będzie od początku do końca produkowany we francuskiej fabryce w Sochaux. Producent znad Sekwany zapowiedział, że pierwsze egzemplarze trafią do klientów w pierwszym kwartale 2024 roku.