Via Carpatia między Lublinem a Lubartowem. Sprawdzamy, jak idą prace
Droga ekspresowa S19, mająca docelowo połączyć przejście graniczne z Białorusią w Kuźnicy z granicą ze Słowacją w Barwinku, ma stać się jednym z głównych szlaków transportowych we wschodniej części Unii Europejskiej. Od grudnia ubiegłego roku trwają prace budowlane na odcinku zlokalizowanym w okolicach Lublina. Sprawdzamy, jak na chwilę obecną przebiega realizacja tej inwestycji.

W skrócie
- Droga ekspresowa S19 połączy Kuźnicę na granicy z Białorusią z Barwinkiem na granicy ze Słowacją, przebiegając przez województwa podlaskie, lubelskie i podkarpackie.
- Na odcinku między Białymstokiem a południową granicą Polski droga stanie się częścią korytarza transportowego Via Carpatia.
- Trwają intensywne roboty budowlane między Lubartowem a Lublinem, a zaawansowanie prac wynosi około 20 procent.
- Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Interii
Docelowo trasa ekspresowa S19 będzie liczyć ponad 580 kilometrów i połączy Kuźnicę przy granicy z Białorusią z Barwinkiem na granicy ze Słowacją. Droga przebiegać będzie przez trzy województwa: podlaskie, lubelskie oraz podkarpackie. Na odcinku między Białymstokiem a południową granicą Polski stanie się częścią międzynarodowego korytarza transportowego Via Carpatia.
Via Carpatia w woj. lubelskim. Docelowo ok. 190 km długości
Jeden z kluczowych fragmentów międzynarodowego korytarza transportowego przebiega przez województwo lubelskie. Całość została podzielona na kilka strategicznych odcinków, które razem utworzą 190-kilometrową trasę ekspresową. Od grudnia ubiegłego roku trwają prace budowlane na jednym z nich - między Lubartowem a Lublinem.

Budowany odcinek drogi ekspresowej S19 poprowadzony zostanie zachodnią stroną Lubartowa, częściowo w śladzie istniejącej już jednojezdniowej obwodnicy miasta, a następnie ominie od wschodu miejscowość Niemce. Na przecięciu drogi krajowej nr 19 z drogą wojewódzką nr 815 zaplanowano budowę węzła Lubartów Północ. Natomiast na skrzyżowaniu z drogą powiatową łączącą Nowodwór z Kozłówką powstanie węzeł Lubartów Zachód.
W ramach realizowanej inwestycji powstanie dwujezdniowa trasa ekspresowa, z przewidzianą rezerwą terenu na ewentualną budowę trzeciego pasa ruchu w przyszłości. Dodatkowo zaplanowano budowę ponad 40 kilometrów dróg serwisowych do obsługi lokalnego ruchu oraz 29 obiektów inżynieryjnych, w tym cztery węzły drogowe, wiadukty oraz inne konstrukcje umożliwiające sprawną komunikację w regionie.
Jak idą prace na S19 Lublin - Lubartów?
Obecnie na wspomnianym odcinku trasy S19 prowadzone są intensywne roboty ziemne, w tym budowa nasypów oraz wykopów. Równolegle powstają obiekty inżynieryjne, takie jak mosty, wiadukty czy przepusty - ich realizacja osiągnęła już poziom 9 proc. zaawansowania. Trwają również prace związane z przebudową istniejącej infrastruktury: sieci gazowej, wodociągowej, elektroenergetycznej, a także kanalizacji deszczowej i sanitarnej. Wykonawca rozebrał już fragment starej drogi krajowej pomiędzy Ciecierzynem a Leonowem (w kierunku Lubartowa), gdzie rozpoczęto budowę nowej nitki ekspresówki.
W związku z realizacją przejścia dla zwierząt w rejonie wiaduktu kolejowego w Wandzinie, wprowadzono tymczasowy objazd o długości około 100 metrów. Dodatkowo, w połowie roku planowane są kolejne zmiany w organizacji ruchu - tym razem na obwodnicy Lubartowa. Wykonawcy apelują do kierowców o zachowanie szczególnej ostrożności oraz o przestrzeganie wprowadzonych ograniczeń prędkości i tymczasowego oznakowania.
S19 Lublin - Lubartów. Zaawansowanie robót sięga 20 proc.
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, zaawansowanie prac na odcinku drogi ekspresowej S19 między Lubartowem a Lublinem wynosi obecnie około 20 procent. Inwestycja prowadzona jest w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku, a jej wykonawcą jest firma Duna Polska. Łączna wartość kontraktu to 835 milionów złotych.