Pola O.1 i O.2 w dowodzie - popatrz do nich, zanim zamontujesz hak
Dokumentem, który jednoznacznie rozstrzyga możliwość legalnego montażu haka holowniczego, jest dowód rejestracyjny pojazdu. Najważniejsze informacje kryją się w rubrykach oznaczonych jako O.1 i O.2. Pierwsza z nich określa dopuszczalną masę całkowitą przyczepy z hamulcem najazdowym, druga zaś informuje o maksymalnej masie przyczepy bez układu hamulcowego.

Spis treści:
Rubryki O.1 i O.2 w dowodzie rejestracyjnym a montaż haka
Sytuacja jest prosta - jeśli w obu polach widnieją konkretne wartości liczbowe (przykładowo 1500 kg w O.1 i 750 kg w O.2), samochód ma stosowną homologację umożliwiającą montaż haka. Natomiast obecność kresek w tych miejscach to sygnał, że producent nie przewidział dla tego modelu możliwości holowania przyczepy, a zatem legalny montaż haka jest niemożliwy.
Znane są przypadki zakupu samochodu z myślą o montażu haka, a następnie odkrycia, że konstrukcja pojazdu lub brak stosownej homologacji przekreślają te zamiary. Szczególnie dotyczy to niektórych współczesnych modeli, w których centralne umiejscowienie układu wydechowego, specyficzna konstrukcja tylnego zderzaka lub zwyczajny brak certyfikacji producenta z uwagi na wyposażenie pojazdu uniemożliwiają legalną instalację haka.
W przypadku samochodów fabrycznie nowych kwestię tę należy jednoznacznie wyjaśnić ze sprzedawcą przed finalizacją zakupu. Dla aut używanych weryfikacja jest prostsza - wystarczy rzut oka we właściwe rubryki dowodu rejestracyjnego.
Holowanie przyczepy na prawo jazdy kat. B
W przypadku haka stosowanego do montażu przyczepy ważne jest posiadanie odpowiednich uprawnień i wiedza o tym, jaką konkretnie przyczepę zamierzamy ciąnąć. Standardowe prawo jazdy kategorii B pozwala na:
- Holowanie przyczepy lekkiej (bez hamulca) o DMC do 750 kg
- Prowadzenie zestawu z przyczepą cięższą, o ile łączna DMC całego zestawu nie przekroczy 3500 kg
- W specyficznym przypadku pojazdu o DMC 3500 kg (np. lekkiego dostawczego) z przyczepą lekką, łączna masa może sięgnąć 4250 kg
- Dla cięższych zestawów niezbędne są dodatkowe uprawnienia w postaci kodu 96 rozszerzającego kategorię B lub prawa jazdy B+E.
Jak zalegalizować hak holowniczy?
Sam montaż homologowanego haka to dopiero początek drogi. Aby korzystać z niego legalnie, konieczne jest przejście kilkuetapowej procedury:
- Montaż certyfikowanego haka z oznaczeniem homologacji (litera "E" z numerem kraju, dla Polski to 20) oraz tabliczką znamionową określającą parametry obciążeniowe.
- Wizyta na stacji kontroli pojazdów w celu przeprowadzenia badania technicznego potwierdzającego prawidłowy montaż (koszt to 35 zł).
Wizyta w wydziale komunikacji właściwym dla miejsca rejestracji pojazdu, gdzie na podstawie zaświadczenia ze stacji diagnostycznej zostanie dokonany stosowny wpis w dowodzie rejestracyjnym.
Mandat za brak wpisu “hak” w dowodzie rejestracyjnym
Jazda z nielegalnie zamontowanym hakiem (bez wpisu w dowodzie lub w ogóle bez homologacji) może skutkować mandatem w wysokości 500 zł. To jednak nie koniec problemów - pojazd zostanie skierowany na dodatkowe badanie techniczne, co wiąże się z zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego. W zależności od sytuacji konieczne będzie albo zalegalizowanie haka (jeśli producent przewidział taką możliwość), albo jego całkowity demontaż.