Audi RS Q3 Sportback edition 10 years. Wyjątkowe z kilkuset powodów

Każda okazja jest dobra do świętowania, a zwłaszcza jubileusz. W tym roku obchodzimy 10. urodziny Audi RS Q3, które producent z Ingolstadt postanowił hucznie uczcić - z tej okazji powstała limitowana seria 555 egzemplarzy w specjalnej wersji "edition 10 years”. Co sprawia, że ten model jest tak wyjątkowy?

Audi RS Q3 Sportback edition 10 years
Audi RS Q3 Sportback edition 10 yearsJan Guss-GasińskiINTERIA.PL

Niemcy kochają pielęgnować swoje tradycje i hucznie świętować ważne wydarzenia. Audi  RS Q3 "edition 10 years", które ujrzało światło dzienne pod koniec ubiegłego roku, jest tego świetnym przykładem, bowiem ten specjalny wariant powstał - jak sama nazwa wskazuje - z okazji jubileuszu powstania tego sportowego SUV-a. Miałem tę przyjemność, że "dorwałem się" do jednego z 555 limitowanych egzemplarzy.

Audi RS Q3 - sportowy SUV ma już 10 lat

Kompaktowy sportowiec w nadwoziu SUV zadebiutował w 2013 roku i prawdę mówiąc, na tamten moment nie miał konkurencji. BMW X1 nie występowało w Europie w tak rasowej odmianie, zaś Mercedes GLA nie spodziewał się jeszcze mocnego wariantu spod znaku AMG. Propozycja z Ingolstadt była więc jedyna w swoim rodzaju - napędzana 5-cylindrowym silnikiem 2.5 TFSI (310 KM i 420 Nm), z napędem na cztery koła i pierwszą “setką" po ok. 5,2 sekundy. Tak, kiedyś takie wartości były zarezerwowane dla najszybszych.

Audi RS Q3 Sportback edition 10 years

Audi RS Q3 Sportback edition 10 yearsJan Guss-GasińskiINTERIA.PL
Audi RS Q3 Sportback edition 10 yearsJan Guss-GasińskiINTERIA.PL
Audi RS Q3 Sportback edition 10 yearsJan Guss-GasińskiINTERIA.PL
Audi RS Q3 Sportback edition 10 yearsJan Guss-GasińskiINTERIA.PL
Audi RS Q3 Sportback edition 10 yearsJan Guss-GasińskiINTERIA.PL
Audi RS Q3 Sportback edition 10 yearsJan Guss-GasińskiINTERIA.PL
Audi RS Q3 Sportback edition 10 yearsJan Guss-GasińskiINTERIA.PL
Audi RS Q3 Sportback edition 10 yearsJan Guss-GasińskiINTERIA.PL
Audi RS Q3 Sportback edition 10 yearsJan Guss-GasińskiINTERIA.PL
Audi RS Q3 Sportback edition 10 yearsJan Guss-GasińskiINTERIA.PL
Audi RS Q3 Sportback edition 10 yearsJan Guss-GasińskiINTERIA.PL
Audi RS Q3 Sportback edition 10 yearsJan Guss-GasińskiINTERIA.PL
Audi RS Q3 Sportback edition 10 yearsJan Guss-GasińskiINTERIA.PL
Audi RS Q3 Sportback edition 10 yearsJan Guss-GasińskiINTERIA.PL
Audi RS Q3 Sportback edition 10 yearsJan Guss-GasińskiINTERIA.PL
Audi RS Q3 Sportback edition 10 yearsJan Guss-GasińskiINTERIA.PL
Audi RS Q3 Sportback edition 10 yearsJan Guss-GasińskiINTERIA.PL
Audi RS Q3 Sportback edition 10 yearsJan Guss-GasińskiINTERIA.PL
Audi RS Q3 Sportback edition 10 yearsJan Guss-GasińskiINTERIA.PL
Audi RS Q3 Sportback edition 10 yearsJan Guss-GasińskiINTERIA.PL
Audi RS Q3 Sportback edition 10 yearsJan Guss-GasińskiINTERIA.PL
Audi RS Q3 Sportback edition 10 yearsJan Guss-GasińskiINTERIA.PL
Audi RS Q3 Sportback edition 10 yearsJan Guss-GasińskiINTERIA.PL
Audi RS Q3 Sportback edition 10 yearsJan Guss-GasińskiINTERIA.PL
Audi RS Q3 Sportback edition 10 yearsJan Guss-GasińskiINTERIA.PL
Audi RS Q3 Sportback edition 10 yearsJan Guss-GasińskiINTERIA.PL
Audi RS Q3 Sportback edition 10 yearsJan Guss-GasińskiINTERIA.PL
Audi RS Q3 Sportback edition 10 yearsJan Guss-GasińskiINTERIA.PL

Na osiągi nikt nie narzekał, bo i tak nie było się do kogo porównać. Jednakże, niektórzy zarzucali stylistom brak polotu i mogli mieć w tym trochę racji. Topowa odmiana crossovera nie wyglądała na rasową. Miała nieco inne zderzaki, emblematy świadczące o dużej mocy, większe hamulce i tylko jedną rurę wydechową.

Pierwsze Audi RS Q3 w kolorze "Misano Red"Audimateriały prasowe

Audi RS Q3 - dekadę później

Po 10 latach Audi RS Q3 to wciąż jedna z ciekawszych propozycji w segmencie. BMW nadal nie zaprezentowało godnego rywala, a Mercedes-AMG GLA 45 S - choć napędzany mocniejszą jednostką (421 KM i 500 Nm) - nie brzmi tak rewelacyjnie, a ze spojlerem na dachu wygląda jak przebieraniec. W ciągu dekady Audi poprawiło wiele rzeczy i poszerzyło ofertę o wersję Sportback ze ściętym dachem. Nie zmieniło się jedno.

Wymiary
Audi RS Q3 Sportback
Długość
4507 mm
Szerokość
1851 mm
Wysokość
1557 mm
Rozstaw osi
2680 mm
Masa własna
1775 kg
Pojemność bagażnika
530-1400 l (VDA)
Pojemność baku paliwa
60 litrów
Audi RS Q3 Sportback edition 10 years napędza 5-cylindrowy silnik 2.5 TFSI o mocy 400 KM i 480 NmJan Guss-GasińskiINTERIA.PL

Pod maską drugiej generacji Audi RS Q3 wciąż pracuje niepodrabialny 5-cylindrowiec, który dziś oferuje równe 400 KM (przy 5850 obr/min.) i 480 Nm (od 2250 do 5850 obr/min.). W połączeniu z przekładnią S-tronic i napędem na wszystkie koła quttro, pierwsza “setka" to kwestia 4,5 sekundy, a prędkość maksymalna bez elektronicznego “kagańca" to 280 km/h. (250 km/h z ograniczeniem).

Projektanci zadbali, by najmniejszy SUV spod znaku "RS" prezentował się godnie. Na przód wstawiono jeszcze większy grill single frame, poszerzono go w biodrach i zauważalnie obniżono, a także zadbano, by widok tylnego dyfuzora powodował gęsią skórkę: zdobią go dwie gigantyczne, owalne końcówki - w najmocniejszych sportowcach Audi to znak rozpoznawczy.

Dla topowych wariantów "RS" owalne końcówki układu wydechowego są znakiem rozpoznawczymJan Guss-GasińskiINTERIA.PL

Audi RS Q3 edition 10 years - jak świętować, to z przytupem

Audi RS Q3 “edition 10 years" jest wyjątkowe z co najmniej kilkuset powodów - w końcu powstanie ich tylko 555 sztuk. Limitowane egzemplarze powinniśmy rozpoznać po dedykowanych lakierach “Chronos metalik" lub “Dew Silver matt", choć nasz przykład pokazuje, że ów wariant można zamówić także w innych odcieniach, tj. “Tau silver matt" z palety Audi Exculsive. Ponadto ekskluzywne dla tej edycji producent oferuje czarne, 21-calowe felgi z podwójnymi ramionami (225/35 R21).

Audi RS Q3 edition 10 years wyróżniają 21-calowe felgi z podwójnymi ramionamiJan Guss-GasińskiINTERIA.PL

W kabinie wyjątkowy egzemplarz rozpoznamy m.in. po kubełkowych fotelach, których "plecy" są wykonane z matowego karbonu, zamszowych wykończeniach na boczkach drzwi i kierownicy obszytej alcantarą, a także diamentowym wykończeniu na fotelach z miedzianymi szwami. Charakterystyczne dla tej edycji są również podświetlane listwy progowe, które po otwarciu drzwi rzucają na ziemię czerwone, trójwymiarowe światło w kształcie diamentu.

Audi RS Q3 Sportback edition 10 yearsJan Guss-GasińskiINTERIA.PL

Pakiet "10 years RS Q3", figurujący w polskim konfiguratorze Audi RS Q3, kosztuje dokładnie 47 250 zł. Po wybraniu tej opcji, do już bogatego wyposażenia, otrzymujemy:

  • Fotele kubełkowe RS obszyte tapicerką skórzaną i Dinamica, zdobione szwem w kształcie plastra miodu w kolorze miedzianym;
  • Podłokietnik centralny i podparcia w drzwiach zdobione szwem w kolorze miedzianym;
  • Segmenty w desce rozdzielczej obszyte czarną tapicerką Dynamica;
  • Kierownicę obszyte czarną Alcantarą ze szwem w kolorze miedzianym;
  • Aplikacje z matowego karbonu;
  • Dywaniki welurowe z przodu i z tyłu ze szwem w kolorze miedzianym;
  • Ogrzewanie przednich foteli;
  • Audi connect;
  • Audi virtual cockpit plus;
  • MMI Navigation Plus;
  • Pakiet stylistyczny Czerń z pierścieniami Audi w kolorze czarnym;
  • Obudowy lusterek zewnętrznych w kolorze czarnym;
  • Przedni spoiler w kolorze czarnym;
  • Przednie reflektory Matrix LED z przyciemnianym kloszem;
  • Projekcja świetlna LED w drzwiach;
  • Obręcze 21" w połyskującej czerni, polerowane.
Kokpit jest ciągle bardzo manualny - przyciski i klasyczny panel klimatyzacjiJan Guss-GasińskiINTERIA.PL

Audi RS Q3 edition 10 years - to (nie) jest samochód do miasta

Audi Q3 drugiej generacji jest częstym widokiem na polskich drogach, ale drugiego takiego jak "moje", nie widziałem. Widziałem natomiast, z jakim błyskiem w oku zerkali na mnie właściciele "cywilnych" wariantów. Ba, nawet szczęściarze za kierownicą tych sportowych RS-ów byli ciekawscy. No cóż, trudno ich winić - to naprawdę udana konfiguracja i prawdopodobnie jedyna z nielicznych w Polsce.

Jednak już po przejechaniu kilku kilometrów, wiedziałem, że wszyscy ci ludzie niesłusznie mi zazdroszczą. Owszem, przemieszczam się bardzo drogim autem i całkiem nieźle w nim wyglądam, ale życie z takim samochodem to nie rurka z kremem. W komfortowych nastawach RS Q3 - a w zasadzie jego skrzynia biegów, zachowuje się zbyt ospale, zupełnie jakby zapomniało skąd się wywodzi.

Z kolei w sportowych ustawieniach (Dynamic & RS mode) zachowuje się tak, jakby chciało rozerwać kierowcę na strzępy - brakuje tu równowagi. Dodatkowo w ciasnych "kubłach" z manualną regulacją siedzi się wysoko - jak na taborecie - przez co znalezienie dobrej pozycji, jak na sportowe auto przystało, jest niemal niemożliwe. Stoję w korku i przesuwam się nieśpiesznie, a komputer życzy sobie prawie 14 litrów na "setkę".

Alcantarą obszyto boczki drzwi, elementy deski rozdzielczej, kierownicę i dźwignię zmiany biegówJan Guss-GasińskiINTERIA.PL

Audi RS Q3 edition 10 years - uczciwe na trasie

W trasie Audi RS Q3 okazało się nieco lepszym kompanem, bo gdy już dostało rozkaz, to sprawnie go wykonywało. Granica przesunięta jest tu bardzo wysoko, a silnik... w żadnym zakresie nie traci pary. Gang pięciu cylindrów jest fenomenalnym tłem długich wycieczek, a osiągi na tyle dobre, by każdy manewr zakończyć tak szybko, jak go zaczęliśmy.

Mimo nie najwygodniejszych foteli, po przejechaniu kilkuset kilometrów nie wysiadłem z auta obolały. Zmęczony nie był również portfel, bowiem 2,5-litrowy silnik o mocy 400 KM i 480 Nm "wciąga" przy autostradowych prędkościach średnio 11-12l/100 km - przy takim zapleczu mocy to słuszne wartości.

Kubełkowe fotele RS wyglądają obłędnie, ale należą do tych bardzo ciasnychJan Guss-GasińskiINTERIA.PL

Audi RS Q3 edition 10 years - nie ma dużej konkurencji

Jak wcześniej wspomniałem, Audi RS Q3 od momentu swojego debiutu nie miało zbyt wielu rywali. W tym samym segmencie gra znacznie słabsze BMW X1 M35i xDrive o mocy 300 KM i 400 Nm napędzane rzędową "czwórką", zaś fani gwiazdy mogą wyjechać z salonu zbliżonym osiągami GLA 45 S, które napędza 2-litrowy motor o mocy 421 KM i 500 Nm.

W jednym i drugim modelu nie znajdziemy tyle charakteru i cylindrów, a co w Audi RS Q3, jednak na liście potencjalnych przeciwników od niedawna znajduje się ktoś jeszcze. To Cupra Formentor VZ5 - crossover z tym samym silnikiem, napędem i oferujący nieco lepsze osiągi. Wszystkie wyżej wymienione kosztują krocie, co nie powinno raczej dziwić. Mowa w końcu o kompletnych i sowicie wyposażonych kompaktach, które oferują iście sportowe osiągi.

Model
Audi RS Q3
Cupra Formentor VZ5
Mercedes-AMG GLA 45 S 4MATIC
BMW X1 M35i xDrive
Silnik
R5, 2,5-litra
R5, 2,5-litra
R4, 2-litry
R4, 2-litry
Skrzynia
S-tronic. 7-stopniowa
DSG, 7-stopniowa
AMG SPEEDSHIFT DCT 8G
Steptronic, 8-stopniowa
Napęd
AWD
AWD
AWD
AWD
Moc
400 KM & 480 Nm
390 KM & 480 Nm
421 KM i 500 Nm
300 KM i 400 Nm
0-100 km/h
4,5 s
4,2 s
4,3 s
5,4 s
Cena
od 307 000 zł
od 343 500 zł
ceny wkrótce
ceny wkrótce
Sylwetka coupe "Sportback" pasuje do rasowego charakteru Audi RS Q3Jan Guss-GasińskiINTERIA.PL

Audi RS Q3 edition 10 years - podsumowanie

Jest kilkaset powodów, dla których warto wybrać Audi RS Q3 w limitowanej wersji. Pomijając fakt, że wolumen jest naprawdę niewielki, to jedno z ostatnich aut z 5-cylindrowym silnikiem, którego dźwięku nie da się podrobić. To również jedyny na rynku kompaktowy crossover odpowiadający na wszystkie potrzeby - jest szybki, praktyczny i w odpowiedniej konfiguracji z daleka krzyczy, jak gruby jest portfel właściciela. Jednakże, czy na miejskiego, kompaktowego crossovera warto przeznaczyć grubo ponad 300 tys. (437 930 zł testowany)? Na to pytanie każdy musi odpowiedzieć sobie sam.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas