FSO
Czwartek, 4 stycznia 2024 (16:44)
Aktualizacja Czwartek, 11 stycznia 2024 (17:26)
FSO – Fabryka Samochodów Osobowych – to polskie przedsiębiorstwo działające w przemyśle motoryzacyjnym nieprzerwanie od 1948 roku. Firma powstała w celu odbudowy i restrukturyzacji polskiej motoryzacji po II wojnie światowej. Właśnie w tym okresie, pod koniec 1939 roku, w wyniku niemieckich bombardowań zniszczono Państwowe Zakłady Inżynieryjne w Warszawie.
FSO - najważniejsze informacje
FSO – najważniejsze informacje
Firma FSO na przestrzeni wielu lat istnienia wyprodukowała kilkaset tysięcy pojazdów różnych klas i na rozmaitych licencjach. Poza wyrobami własnymi, w tym Polonezami i Syrenami, z taśm produkcyjnych zjeżdżały także ikony PRLu, w tym auta Daewoo – Matiz, Tico, Espero czy Nubira.
Koncern wielokrotnie zmieniał właściciela, lecz na szczęście nie spowodowało jego zniknięcia z rynku. Obecnie firma nie zajmuje się produkcją samochodów osobowych. Zakończyła się ona ostatecznie w 2011 roku, wraz z wygaśnięciem licencji produkcji modelu Aveo.
Historia FSO
FSO powstało w 1948 roku i od początku zajmowało się produkcją aut osobowych na podstawie licencji udzielanej przez różne podmioty gospodarcze. Przedsiębiorstwo miało rozpocząć pracę od produkcji Fiata 1100, lecz niestety nie doszło to do skutku z powodu działań politycznych. Z uwagi na imperialistyczne zapędy Józefa Stalina i ostrzeżenie względem produkcji „kapitalistycznych aut”, polskie władze pospiesznie wycofały się z tego pomysłu. W miejsce włoskiego Fiata 1100 na taśmy produkcyjne przez pierwsze kilka lat istnienia FSO trafiła radziecka, wysoce nieudana, choć tania, Pobieda M20. Auto to stanowiło konstrukcję łatwą w adaptacji do ówczesnych wyższych oczekiwań polskich kierowców. Tak właśnie powstała Warszawa M20. Był to poprzednik produkowanego później, również na licencji, polskiego Fiata 125p.
W kolejnych latach w fabrykach FSO powstało wiele historycznych „perełek” motoryzacji. Produkcję polskich aut zapoczątkowała FSO Syrena, w tym Syrena 100, która pojawiła się w 1957 roku. Taśmy produkcyjne FSO objęły kolejne generacje Syreny (101, 102, 103, 104, 110 – do 1983 roku), jak i modelu Warszawa (201, 203, 204 – do końca 1973 roku).
W ofercie FSO, w wyniku umowy między polskimi władzami a włoskim koncernem FIAT, w 1967 roku pojawił się polski Fiat 125p. Był on pośrednim następcą modelu Warszawa w generacji 223 (224). Na bazie projektu ItalDesign powstał także samochód Polonez w fazie prototypowej, który po kilku zmianach wszedł do produkcji w 1978 roku.
W kolejnych latach rozpoczęte projekty były kontynuowane, a wraz z nimi do oferty były wprowadzane zupełnie nowe. Początek końca produkcji własnych aut nastąpił w 1995 roku, kiedy firma FSO została przejęta przez południowokoreańską grupę Daewoo. Wskutek tej współpracy powstał Polonez Atu, a na linii montażowej rozpoczęła się produkcja różnych aut Daewoo, w tym Leganza, Matiz, Tico, Espero i wielu innych. W 2005 roku doszło do kolejnego przejęcia. Tym razem od koncernu Daewoo firmę FSO wykupił ukraiński ZAZ. W kolejnych latach, po wygaśnięciu umowy na produkcję Chevroleta Aveo (2007-2011), działalność w zakresie wytwarzania aut została całkowicie wstrzymana.
FSO w Polsce
FSO to polska fabryka pojazdów osobowych, zatem nic dziwnego, że jej produkty, w tym samochody osobowe i pick-upy, były skierowane głównie do rodzimych klientów. Auta dobrze się sprzedawały, a liczby podkreślały sukces polskiej firmy motoryzacyjnej. Sprzedało się niespełna 180 000 egzemplarzy samochodu FSO Syrena, ponad 250 000 aut FSO Warszawa, a ponad 1 000 000 FSO Polonez.
Z taśm zjechało wielokrotnie więcej aut licencjonowanych, w tym aż 1 500 000 polskich Fiatów 125p oraz niespełna 500 000 Daewoo Lanosów (w 2005 roku przemianowanych na FSO Lanos).
Klienci mogli zakupić wszystkie auta produkowane na liniach FSO w ramach oficjalnej sieci dealerskiej, korzystając z dobrych rabatów i szybkiej realizacji.
FSO – popularne modele
W FSO powstało wiele aut znanych także obecnie. Większość z nich, z uwagi na upływ czasu, stało się klasykami cenionymi wśród kolekcjonerów typowo polskiej motoryzacji.
W 1951 roku rozpoczęła się masowa produkcja pierwszego modelu FSO Warszawa, będącego licencyjną wersją radzieckiego samochodu Pobieda M20. Była limuzyną klasy średniej, wyposażoną w dość mocny silnik, klasycznie wystylizowaną karoserię oraz solidne zawieszenie odpowiednie na krajowe drogi.
FSO Syrena to kolejny kultowy samochód produkowany w latach 1957-1983. Była dostępna w różnych wersjach nadwoziowych, charakteryzowała się wyjątkowym i niepowtarzalnym designem. Małolitrażowy silnik sprawiał, że doskonale się sprawdziła w Polsce w roli taniego i oszczędnego środka transportu.
Nie można także zapomnieć o Polonezie. To kolejny model polskiego przemysłu motoryzacyjnego produkowany w latach 1978-2002. Kompaktowe miejskie auto zastąpiło starsze modele FSO, w tym Warszawę. Charakteryzowało się nowoczesnym designem, jak i dużą liczbą wariantów nadwozia: było sprzedawane jako sedan, hatchback i kombi.
FSO w filmach i serialach
Firma FSO była szeroko reklamowana w całej Polsce z uwagi na jej rodzimy charakter. Jej auta pojawiły się w wielu zupełnie różnych produkcjach kinowych, w tym w komedii „Fuks”, filmie „To ja, złodziej” oraz w wielu serialach telewizyjnych. Gościnnie samochody FSO można było zobaczyć w „Zmiennikach”, „39 i pół” oraz „07 zgłoś się”. Fabryka Samochodów Osobowych była także przedmiotem wielu filmów dokumentalnych oraz reportaży telewizyjnych. Jednym z najciekawszych był „The FSO Rally Team Polonez”.
Temat FSO znajdziesz również w serwisie:
FSO - Wiadomości
-
Sensacyjne oświadczenie FSO. Co z benzyną E10 w Polonezach i Dużych Fiatach?
Czwartek, 18 stycznia (08:15)Fabryka Samochodów Osobowych S.A. umieściła na swoich stronach internetowych informacje dotyczące tankowania wyprodukowanych na Żeraniu samochodów nową benzyną E10. Zaskoczenia nie ma -... -
Tereny po fabryce FSO bez wstępu dla samochodów? Jest plan dewelopera
Środa, 13 września 2023 (21:37)62 hektary terenu na Żeraniu, na których przez lata powstawały legendarne wyroby polskiej motoryzacji, znalazły swoje finalne przeznaczenie. Deweloper będący jedynym właścicielem... -
Polonez sprzedany za przeszło 100 tysięcy na aukcji. Skarb w garażu
Czwartek, 13 lipca 2023 (15:17)Zakończyła się głośna aukcja fabrycznie nowego Poloneza z 1989 roku. Zgodnie z początkowymi przewidywaniami ekspertów – cena polskiego klasyka przeszła najśmielsze oczekiwania i osiągnęła... -
O tym aucie marzył kiedyś każdy. 50 lat temu zakończono produkcję Warszawy
Czwartek, 30 marca 2023 (15:00)30 marca 1973 roku w FSO na Żeraniu powstał ostatni egzemplarz Warszawy. Produkcja tego modelu, opartego na radzieckim modelu GAZ-M20 Pobieda trwała ponad 20 lat. Warszawa była pierwszym... -
22 lata bez FSO. Jak zmieniła się polska motoryzacja?
Poniedziałek, 27 marca 2023 (06:00)Mówiąc o "polskiej motoryzacji" najczęściej patrzymy na sprawę przez pryzmat samochodów produkowanych w okresie PRL, gdy - zgodnie z oficjalnym przekazem - "przemysł motoryzacyjny działał... -
Fiat 125p kończy 55 lat. W literze "p" skrywał wstydliwą, polską tajemnicę
Poniedziałek, 28 listopada 2022 (11:47)Fiat 125p kończy właśnie 55 lat. 28 listopada 1967 roku z Fabryki Samochodów Osobowych na Żeraniu wyjechały pierwsze przedseryjne egzemplarze Polskiego Fiata 125p. "Duży Fiat", pod koniec... -
11 lat temu z FSO wyjechał ostatni nowy samochód, Chevrolet Aveo
Poniedziałek, 21 lutego 2022 (12:31)Luty to czarny miesiąc dla fanów motoryzacji w Polsce. To właśnie luty zabrał nam wspaniałych kierowców - Mariana Bublewicza i Janusza Kuliga. W lutym - na dobre - zatrzymała się też... -
Muzeum Skarb Narodu zmienia lokalizację. Wiemy, gdzie się przenosi!
Środa, 17 listopada 2021 (09:48)Mamy ważne informacje dla fanów polskiej motoryzacji. Warszawskie Muzeum Skarb Narodu zmienia lokalizację. Zła wiadomość jest taka, że słynna wystawa opuści halę lakierni, która - po...