Volkswagen Polo

Volkswagen Polo to przedstawiciel niemieckiej marki w segmencie B. Niewielkie auto miejskie oferowane od 1975 roku należy do najpopularniejszych modeli Volkswagena. Sprzedano już ponad 14 mln egzemplarzy popularnego VW Polo.
Volkswagen Polo - najważniejsze informacje
Volkswagen Polo to auto miejskie z segmentu B. /materiały prasowe

Volkswagen Polo - najważniejsze informacje

Volkswagen Polo to przedstawiciel niemieckiej marki w segmencie B. Niewielkie auto miejskie oferowane od 1975 roku należy do najpopularniejszych modeli Volkswagena. Sprzedano już ponad 14 mln egzemplarzy popularnego VW Polo.

Historia Volkswagen Polo

Nowy model Polo został zaprezentowany w 1975 r. Niewielki i lekki, a zarazem dość pojemny i praktyczny pojazd spod znaku VW szybko zdobył uznanie klientów. Obecnie w salonach sprzedawana jest szósta generacja modelu. Główni konkurenci to: Ford Fiesta, Renault Clio, Opel Corsa i Toyota Yaris.

Volkswagen Polo – generacje

Pierwsza generacja modelu Polo weszła na rynek w 1975 r., nieco ponad rok po premierze bliźniaczego modelu Audi 50. Volkswagen Polo był oferowany w większej liczbie wersji oraz był nieco tańszy. Trzy lata po premierze modelu Polo wycofano z produkcji Audi 50. W 1977 roku do trzydrzwiowego hatchbacka dołączył dwudrzwiowy sedan sprzedawany pod nazwą Derby. Oba warianty czerpały swoje nazwy od konnych zawodów sportowych.

Druga odsłona modelu Polo zawitała do salonów w 1981 roku. Od strony technicznej była to znacznie zmodyfikowana wersja poprzednika. W ofercie pojawiła się usportowiona wersja G40 z silnikiem doładowanym sprężarką mechaniczną.

Trzecia generacja Volkswagena Polo z 1994 roku była zupełnie nową konstrukcją. Stonowaną, nowoczesną stylistykę połączono ze znacznie poprawioną jakością materiałów użytych we wnętrzu pojazdu. Samochód zyskał też znacznie większe i przestronniejsze nadwozie. VW Polo po raz pierwszy był oferowany jako 3- i 5-drzwiowy hatchback. Nieco później do oferty dołączyły wersje sedan (classic) oraz kombi (variant).

W 1998 r. do oferty wprowadzono usportowioną wersję GTI stylistycznie wzorowaną na większym Volkswagenie Golfie. Rok później przeprowadzono dość szeroko zakrojony lifitng modelu. Poza zmianami w stylistyce nadwozia zaprezentowano zupełnie nową deskę rozdzielczą.

Czwarta odsłona modelu Polo została zaprezentowana w 2001 roku. Nadwozie ponownie zyskało na wielkości. Zdecydowano się na nieco odważniejszą stylistykę przodu pojazdu z podwójnymi okrągłymi reflektorami. W 2003 roku wprowadzono odmianę sedan, która była oferowana na niektórych rynkach, podobnie jak uterenowiona wersja Cross Polo, zaprezentowana dwa lata później. Zrezygnowano z wersji kombi.

Pod koniec 2009 roku rozpoczęto sprzedaż piątej generacji VW Polo. Stylistyka nadwozia autorstwa Waltera Da Silva zyskała większą wyrazistość. Uzupełniono wyposażenie modelu z zakresu komfortu i bezpieczeństwa. Nowa odsłona w 2010 roku zdobyła 1. miejsce w europejskim i światowym plebiscycie na samochód roku.

Najnowsza generacja Polo zawitała do salonów Volkswagena w 2017 roku. Stylistycznie podążono ścieżką wytyczoną przez poprzednika. Natomiast technologicznie i konstrukcyjnie jest to bardzo nowoczesny pojazd z komfortowym wyposażeniem. Zrezygnowano z trzydrzwiowej wersji nadwozia, a sedan oferowany m.in. na rynkach Ameryki Południowej jest sprzedawany pod nazwą Vitrus.

Volkswagen Polo – dane techniczne

Wszystkie wersje silnikowe VW Polo są dostępne wyłącznie z przednim napędem. Większość egzemplarzy niewielkiego Volkswagena jest wyposażona w manualne skrzynie biegów o 4,5 lub 6 przełożeniach. Od 3. generacji modelu są oferowane opcjonalne automatyczne przekładnie o 4,6 lub 7 biegach.

Podstawowe wersje VW Polo zostały wyposażone w benzynowe silniki wolnossące o pojemności od 0,9 do 1,3 l i mocy wynoszącej od 40 do 75 KM. Od 1995 roku do oferty dołączyły większe jednostki o pojemności 1,4–1,6 l i mocy od 60 do 125 KM. Pierwszą wersją silnikową z doładowaniem był model G40 o pojemności 1,3 l i mocy 116 KM. Później do oferty dołączyły silniki turbodoładowane o pojemności 1,0 do 2,0 l i mocy 90 do 200 KM w najnowszej generacji VW Polo GTI.

Do niewielkiej wolnossącej jednostki wysokoprężnej o poj. 1,4 l i mocy 48 KM sukcesywnie dodawano większe silniki 1,7 oraz 1,9 o mocy do 64 KM. Najlepsze osiągi oferują turbodoładowane jednostki diesla o pojemności od 1,2 do 1,6 l i mocy 75–105 KM.

Volkswagen Polo – opinie kierowców

Model Polo to jeden z najpopularniejszych samochodów w segmencie B. Samochód jest chwalony za praktyczne i ergonomiczne wnętrze oraz dobre właściwości jezdne. Spora liczba używanych egzemplarzy ma niezłe wyposażenie. 

Najsłabsze silniki nie zapewniają dostatecznej dynamiki. Starsze generacje borykają się z korozją. Lepiej unikać awaryjnych silników TSI z roczników 2007–11.

Volkswagen Polo - Wiadomości

Volkswagen Polo - Zdjęcia