Co oznaczają symbole na oponach? Sprawdź przed kupnem i wymianą
Opony samochodowe pokryte są licznymi oznaczeniami. To litery, cyfry i symbole, które wiele o nich mówią, o ile umiemy je poprawnie odczytać. Warto na nie zwrócić szczególną uwagę przy zakupie, by dobrać opony odpowiednie do danego pojazdu, a także spełniające wszystkie nasze potrzeby i wymagania. Co oznaczają symbole na oponach i jak odczytać rozmiar oraz indeksy prędkości i nośności?
Na powierzchni opony znajdziemy wiele cennych informacji, które powiedzą nam o niej niemal wszystko. Informacje te przyjmują formę skrótów lub symboli, dzięki czemu są łatwiejsze do naniesienia. Ujednolicony system skrótów sprawia też, że można łatwo odczytać ukryte komunikaty na oponach. Trzeba tylko wiedzieć, jak to zrobić i co oznacza dany symbol, litera czy cyfra.
Zwykle pierwszą rzeczą, jaka rzuca się w oczy na oponie, jest logo producenta. Może sąsiadować z oznaczeniem modelu opony. W tych treściach nie ma żadnych dodatkowych, ukrytych informacji, choć w nazwie modelu mogą się czasem znajdować słowa wskazujące na zastosowanie — na przykład "winter", oznaczające, że opona jest zimowa.
Czytaj też: Czy warto zakładać zeszłoroczne zimówki? Zrób test "dwójki" lub "piątaka"
Największą czcionką oznaczone są rozmiary opony. Oznaczenia te przyjmują formę ciągu liter i cyfr, i zostały ujednolicone na terenie Unii Europejskiej. Posłużmy się na przykład rozmiarem 205/55 R16.
- Pierwsza liczba (w tym przypadku 205) wskazuje na szerokość opony, wyrażoną w milimetrach.
- Kolejna liczba z kolei (w tym przypadku 55) wskazuje na profil opony, czyli jej wysokość. Dokładnie jest to stosunek wysokości do szerokości, wyrażony w procentach. Aby więc poznać rozmiar w milimetrach, trzeba wyliczyć 55% z szerokości podanej na początku zapisu (w tym przypadku 205).
- Ostatnia informacja (na przykład R16) to średnica felgi, wyrażona w calach.
Indeks prędkości opon określa maksymalną, dopuszczalną prędkość, z jaką samochód może poruszać się na nich po drodze. Wartość tego indeksu wyrażona jest w kilometrach na godzinę. Zaraz po symbolach wskazujących na rozmiar opony, znajdują się liczby oznaczające jej nośność, a także prędkość maksymalną. Przekroczenie dopuszczalnej prędkości maksymalnej grozi rozerwaniem opony. Należy więc rozsądnie podejść do tej wartości.
Jak odczytać indeks prędkości na oponie? Jest on wyrażony jedną z następujących liter:
- J - do 100 km/h,
- K - do 110 km/h,
- L - do 120 km/h,
- M - do 130 km/h,
- N - do 140 km/h,
- P - do 150 km/h,
- Q - do 160 km/h,
- R - do 170 km/h,
- S - do 180 km/h,
- T - do 190 km/h,
- H - do 210 km/h,
- V - do 240 km/h,
- W - do 270 km/h,
- Y - do 300 km/h,
- VR - powyżej 210 km/h,
- ZR - powyżej 240 km/h.
Czytaj również: Jak kupić używane zimowe opony? Diabeł tkwi w szczegółach
Symbole na oponach mogą nam o nich naprawdę wiele powiedzieć. Wskażą między innymi indeks nośności opony, opisujący maksymalne obciążenie, pod jakim dana opona może pracować, zachowując jednocześnie swoje właściwości. Indeks nośności informuje, jaki ciężar jest w stanie udźwignąć opona, w czasie jazdy z maksymalną dopuszczalną prędkością. Wyrażany jest za pomocą międzynarodowego wskaźnika nośności LI (Load Index) i umieszczany na boku opony, tuż za rozmiarem. Możemy więc znaleźć na niej na przykład zapis 205/50R15 91V. To właśnie liczba 91 jest indeksem nośności dla tej opony i oznacza tyle, że jedna opona ma nośność 615 kg.
Warto wiedzieć, co oznacza dokładnie dana cyfra:
- 50 - 190 kg na jedną oponę,
- 51 - 195 kg na oponę,
- 52 - 200 kg na oponę,
- 53 - 206 kg na oponę,
- 54 - 212 kg na oponę,
- 55 - 218 kg na oponę,
- 56 - 224 kg na oponę,
- 57 - 230 kg na oponę,
- 58 - 236 kg na oponę,
- 59 - 243 kg na oponę,
- 60 - 250 kg na oponę,
- 61 - 257 kg na oponę,
- 62 - 265 kg na oponę,
- 63 - 272 kg na oponę,
- 64 - 280 kg na oponę,
- 65 - 290 kg na oponę,
- 66 - 300 kg na oponę,
- 67 - 307 kg na oponę,
- 68 - 315 kg na oponę,
- 69 - 325 kg na oponę,
- 70 - 335 kg na oponę,
- 71 - 345 kg na oponę,
- 72 - 355 kg na oponę,
- 73 - 365 kg na oponę,
- 74 - 375 kg na oponę,
- 75 - 387 kg na oponę,
- 76 - 400 kg na oponę,
- 77 - 412 kg na oponę,
- 78 - 425 kg na oponę,
- 79 - 437 kg na oponę,
- 80 - 450 kg na oponę,
- 81 - 462 kg na oponę,
- 82 - 475 kg na oponę,
- 83 - 487 kg na oponę,
- 84 - 500 kg na oponę,
- 85 - 515 kg na oponę,
- 86 - 530 kg na oponę,
- 87 - 545 kg na oponę,
- 88 - 560 kg na oponę,
- 89 - 580 kg na oponę,
- 90 - 600 kg na oponę,
- 91 - 615 kg na oponę,
- 92 - 630 kg na oponę,
- 93 - 650 kg na oponę,
- 94 - 670 kg na oponę,
- 95 - 690 kg na oponę,
- 96 - 710 kg na oponę,
- 97 - 730 kg na oponę,
- 98 - 750 kg na oponę,
- 99 - 775 kg na oponę,
- 100 - 800 kg na oponę,
- 101 - 825 kg na oponę,
- 102 - 850 kg na oponę,
- 103 - 875 kg na oponę,
- 104 - 900 kg na oponę,
- 105 - 925 kg na oponę,
- 106 - 950 kg na oponę,
- 107 - 975 kg na oponę,
- 108 - 1000 kg na oponę,
- 109 - 1030 kg na oponę,
- 110 - 1060 kg na oponę,
- 111 - 1090 kg na oponę,
- 112 - 1120 kg na oponę,
- 113 - 1150 kg na oponę,
- 114 - 1180 kg na oponę,
- 115 - 1215 kg na oponę,
- 116 - 1250 kg na oponę,
- 117 - 1285 kg na oponę,
- 118 - 1320 kg na oponę,
- 119 - 1360 kg na oponę,
- 120 - 1400 kg na oponę,
- 121 - 1450 kg na oponę,
- 122 - 1500 kg na oponę,
- 123 - 1550 kg na oponę,
- 124 - 1600 kg na oponę,
- 125 - 1650 kg na oponę,
- 126 - 1700 kg na oponę.
Warto pamiętać, że to oznaczenie wskazujące na jedną oponę. Wskazaną wartość mnożymy razy cztery (ponieważ w samochodzie są cztery opony). Powinniśmy wówczas uzyskać wartość nieznacznie większą od dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu (pole F2 w dowodzie rejestracyjnym).
Oznaczenia na oponach mogą nam wiele powiedzieć także o ich konkretnym przeznaczeniu, a dokładnie o preferowanym czasie ich użytkowania. Jeśli na oponach zauważymy symbol 3PMSF (znany także jako symbol alpejski), przypominający górę z trzema szczytami i płatkiem śniegu, wskazuje to na opony zimowe. Skrót pochodzi od wyrażenia Three-Peak Mountain Snowflake.
Z kolei opony M+S (Mus and Snow) przystosowane są do jazdy w błocie i śniegu. Nie jest to jednak oficjalne ogumienie zimowe.
Opony letnie oznacza się chmurką z padającym deszczem lub symbolem słońca. Z kolei opony całoroczne mają na powierzchni napis "All Season" lub oznaczone są symbolami czterech pór roku.
Czytaj też:
Czy warto przejść na opony całoroczne? Oto największe wady i zalety
Kolorowe paski i kropki na nowych oponach. Nie zgadniesz do czego służą
Mandat za stare opony. Policjant się nie zawaha
Zobacz też: