Urzędnicy zdecydowali. Kup auto do 25 czerwca, bo potem nie wjedziesz do miasta
Od 1 stycznia 2026 roku w Krakowie zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, której celem jest ograniczenie wjazdu pojazdów niespełniających określonych norm emisji spalin. Ograniczenia będą dotyczyć głównie samochodów benzynowych z normą Euro niższą niż 4 oraz diesli niespełniających normy Euro 6. Co istotne, mieszkańcy Krakowa nie będą zmuszeni do wymiany obecnie użytkowanych aut o ile te zostały zakupione przed tzw. datą graniczną. Wiemy kiedy mija ostateczny termin.

W skrócie
- Od 1 stycznia 2026 roku w Krakowie wprowadzona zostanie Strefa Czystego Transportu, ograniczająca wjazd starszym pojazdom niespełniającym określonych norm emisji spalin.
- Mieszkańcy Krakowa unikną ograniczeń, jeśli zdążą zarejestrować swoje auta przed datą graniczną. Dla osób spoza miasta przewidziano opłaty za wjazd starszymi autami.
- Nowe przepisy budzą kontrowersje wśród mieszkańców i sąsiednich gmin, a prowadzona debata dotyczy m.in. potencjalnych korzyści finansowych dla miasta.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Mimo sprzeciwu ze strony znacznej części mieszkańców oraz władz sąsiednich gmin, Rada Miasta Krakowa przyjęła uchwałę wprowadzającą Strefę Czystego Transportu. Nowe przepisy, choć nieco zmodyfikowane względem pierwotnej wersji, która została wcześniej uchylona przez Wojewódzki Sąd Administracyjny, nadal budzą kontrowersje.
Strefa Czystego Transportu w Krakowie. Nowe zasady
Przede wszystkim wprowadzenie strefy nastąpi z opóźnieniem względem pierwotnych planów i zacznie obowiązywać dopiero od 1 stycznia 2026 roku. Poza tym, obszar strefy został nieco ograniczony - jej granice będą mniej więcej wyznaczać IV obwodnica Krakowa, obejmująca autostradę A4 od południa i zachodu, drogę S52 od północy oraz S7 od wschodu. W praktyce oznacza to, że najodleglejsza, wschodnia część Nowej Huty nie będzie objęta nowymi ograniczeniami.
Co istotne z perspektywy mieszkańców Krakowa, Strefa Czystego Transportu nie będzie obejmowała osób zameldowanych w mieście oraz tych, którzy płacą tutaj podatki. Takie osoby będą mogły korzystać ze swoich obecnych pojazdów aż do momentu ich naturalnego wycofania z eksploatacji lub sprzedaży. Oznacza to, że aby uniknąć ograniczeń związanych z SCT, wystarczy, by samochód został zakupiony przed oficjalnym opublikowaniem uchwały.
Od zakazu wjazdu do Strefy zwalnia się mieszkańców Krakowa zameldowanych na pobyt stały lub czasowy, jeśli stali się ich właścicielami lub współwłaścicielami przed datą wejścia w życie uchwały.
Planujesz zakup starszego auta? Masz niewiele czasu
Niestety także w tej kwestii nie mamy dobrych wieści. Uchwała dotycząca Strefy Czystego Transportu została przyjęta 12 czerwca i oficjalnie opublikowana 18 czerwca. Zgodnie z § 13, przepisy zaczną obowiązywać po upływie 7 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego. W praktyce oznacza to, że wszyscy, którzy chcą poruszać się po Krakowie pojazdem niespełniającym nowych norm, muszą zdążyć z jego zakupem przed 26 czerwca 2025 roku. Po tym terminie nabycie starszego auta, uprawniający do ruchu w strefie bez ograniczeń, nie będzie już możliwe.
Nie jest ważne, kiedy doszło do przerejestrowania pojazdu. Liczy się to, kiedy ktoś stał się właścicielem podjazdu, który chce do zwolnienia zgłosić. Jeśli dowód rejestracyjny jest wydany przed wejściem w życie uchwały, to nie ma co do takiego właściciela żadnych wątpliwości. Jeśli natomiast dowód rejestracyjny zgłaszanego samochodu został wydany po wejściu w życie uchwały, konieczne jest również załączenie dokumentu, zaświadczającego o tym, że jesteśmy właścicielem pojazdu, który ma datę sprzed uchwały
Po upływie wskazanego terminu, przy zakupie samochodu trzeba będzie uwzględnić obowiązujące w Krakowie restrykcje związane ze Strefą Czystego Transportu. Przede wszystkim bez ograniczeń do miasta będą mogły wjechać samochody benzynowe, które spełniają normę emisji co najmniej Euro 4 lub zostały wyprodukowane od 2005 roku. Mowa tu zatem o blisko 20-letnich samochodach, których ceny na serwisach sprzedażowych oscylują w granicach kilku tys. zł.
Znacząco wyższe wymagania dotyczą samochodów z silnikiem Diesla - w ich przypadku konieczne będzie spełnienie normy Euro 6 lub wyprodukowanie pojazdu nie wcześniej niż w 2014 roku (w przypadku ciężarówek i autobusów od 2012 roku). Dla porównania w Warszawie SCT wymaga Euro 5 w przypadku diesli (auta od 2010 roku, choć w przypadku niektórych modeli wymóg spełniają już auta z 2009 roku).
Opłaty za wjazd do SCT w Krakowie
W gorszej sytuacji będą kierowcy spoza Krakowa. Osoby niezameldowane w stolicy małopolski również wjadą do miasta, jednak wiązać się to będzie z koniecznością uiszczenia opłaty. W 2026 roku stawka za wjazd wyniesie 2,5 zł za godzinę lub 5 zł za cały dzień, natomiast w 2027 roku ceny wzrosną odpowiednio do 2,5 zł za godzinę i 15 zł za dzień. Dla osób korzystających częściej przygotowano także abonament miesięczny, którego koszt wyniesie 100 zł w 2026 roku, 250 zł w 2027 roku oraz 500 zł w 2028 roku.
Miasto Kraków przewiduje, że wpływy z opłat za wjazd do Strefy Czystego Transportu mogą wynieść rocznie od 5 do 20 milionów złotych. Z kolei przeciwnicy tej inicjatywy podkreślają, że to właśnie potencjał finansowy jest głównym powodem jej wprowadzenia, a nie tylko troska o poprawę jakości powietrza.