Nowe naklejki do stref SCT. Co to oznacza dla polskich kierowców?
Zaledwie trzy lata po wprowadzeniu obowiązkowych stref czystego powietrza, władze Hiszpanii przygotowują się do gruntownej reformy systemu naklejek ekologicznych. Zmiany mają wejść w życie już w 2026 roku i całkowicie zmienić sposób klasyfikacji pojazdów.

Obecny system, obowiązujący od 2023 roku we wszystkich hiszpańskich miastach liczących powyżej 50 tysięcy mieszkańców, wzorowany był na niemieckich rozwiązaniach. Naklejki wydawane przez Dyrekcję Generalną Ruchu Drogowego określają, które pojazdy mogą wjeżdżać do stref ograniczonego ruchu. System ten szybko jednak okazał się problematyczny, szczególnie w przypadku klasyfikacji pojazdów hybrydowych.
Naklejki do SCT w Hiszpanii
Głównym problemem obecnych regulacji jest sposób przyznawania oznaczeń, który opiera się przede wszystkim na rodzaju napędu i normie emisji Euro. Ta metoda prowadzi do paradoksalnych sytuacji - pojazdy hybrydowe typu plug-in otrzymują naklejki zeroemisyjne, mimo że w praktyce mogą (i często tak się dzieje) głównie na silniku spalinowym. Z kolei hybrydy typu mild otrzymują drugie w hierarchii oznaczenie Eco, choć ich rzeczywiste zużycie paliwa i emisja CO₂ niewiele różnią się od tradycyjnych aut spalinowych.
Hiszpański parlament przyjął nowelizację ustawy o zrównoważonej mobilności, która zobowiązuje rząd do przeglądu systemu klasyfikacji w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy. Utworzona zostanie specjalna grupa robocza składająca się z przedstawicieli różnych ministerstw oraz organizacji pozarządowych, której zadaniem będzie opracowanie nowych, bardziej realistycznych kryteriów oceny.
Kluczową zmianą będzie przejście na system oparty na rzeczywistej emisji dwutlenku węgla, określanej podczas procesu homologacji typu pojazdu. To rozwiązanie ma wyeliminować obecne nieprawidłowości i zapewnić bardziej sprawiedliwą klasyfikację wszystkich kategorii pojazdów. Nowe naklejki będą przyznawane wyłącznie nowo rejestrowanym pojazdom, podczas gdy auta mające już oznaczenia w starym systemie zachowają je bez zmian.
Podobne dyskusje toczą się w wielu krajach Unii Europejskiej, gdzie systemy stref niskiej emisji stają się coraz powszechniejsze.
Szczegóły nowego systemu, w tym konkretne progi emisyjne dla poszczególnych kategorii naklejek, pozostają na etapie opracowywania. Wiadomo jednak, że zmiany nie wpłyną na zasady dotyczące pojazdów zarejestrowanych za granicą. Turyści i osoby podróżujące do Hiszpanii nadal będą musiały rejestrować się online w systemie DGT, otrzymując tymczasowe pozwolenia na wjazd do stref ograniczonego ruchu.
Wjazd do SCT w Hiszpanii autem z za granicy
Polscy kierowcy wybierający się autem do Hiszpanii, którzy będą chcieli wjechać do ekologicznych stref (Zona de Basas Emisiones) muszą zarejestrować się w systemie przez internet na jednej ze stron internetowych danego miasta - najlepiej więc w wyszukiwarce wpisać miasto, po którym chcemy się poruszać oraz frazę podaną wyżej w nawiasie. Na przykład dla Barcelony, która jest popularnym kierunkiem, koszt zezwolenia to 7 euro. Weryfikacja trwa do 15 minut, ale zezwolenie obejmuje tylko jeden dzień. W ciągu roku można starać się o dwadzieścia cztery takie zezwolenia. Mandat za jego brak może wynieść nawet 200 euro.