​Co oznacza tajemniczy symbol auta ze strzałką? Nie znajdziemy go w każdym aucie

Charakterystyczny symbol samochodu ze strzałką może pojawić się w niektórych autach jako kontrolka w desce rozdzielczej, lub funkcja na przycisku w konsoli. Czy zastanawiałeś się co to za funkcja? To HDC, które czyni z samochodu prawdziwą terenówkę.

Nowoczesne auta terenowe nie są tak proste jak to było kiedyś, a producenci zbroją je w coraz to nowsze i bardziej zaawansowane systemy elektroniczne ułatwiające jazdę. Także poza utwardzonymi drogami. Jednym z takich systemów jest HDC, którego symbolem jest charakterystyczna ikona auta ze strzałką.

Co to jest HDC?

Skrót HDC oznacza Hill Descent Control, czyli system kontroli zjazdu z wzniesienia. Jest to funkcja, która pomaga kierowcy utrzymać kontrolę nad pojazdem podczas zjazdu ze stromego zbocza, lub po prostu z górki. System HDC automatycznie ogranicza prędkość poprzez hamowanie silnikiem, a także hamowanie poszczególnymi kołami, sterując ciśnieniem w układzie hamulcowym tak, aby utrzymać stałą, zadaną prędkość pojazdu (zwykle około 7-10 km/h) i zapobiec poślizgowi, czy też ześlizgnięciu się ze stromego zbocza.

Reklama

System HDC został stworzony po to, aby pomóc kierowcom w utrzymaniu kontroli nad samochodem podczas jazdy w terenie, gdzie zjazdy ze stromych zboczy to często zadania, które przysparzają im najwięcej problemów. Oto ogólny opis działania tego systemu:

  • Aktywacja HDC: Zwykle kierowca musi samodzielnie aktywować HDC, korzystając z przycisku lub włączając tę funkcję na ekranie multimedialnym w samochodzie. Niektóre terenówki i SUV-y aktywują HDC automatycznie, gdy wykryją, że samochód porusza się w dół stromego zbocza. HDC działa zwykle tylko na pierwszym biegu lub na wstecznym, a także dostępnym 1 biegu w samochodach terenowych z automatyczną skrzynią biegów.
  • Wybór prędkości: W niektórych samochodach korzystając z funkcji HDC możemy wybrać zadaną prędkość, którą powinien utrzymać samochód. W przeciwnym razie system samodzielnie dostosuje prędkość zjazdu do bezpiecznego poziomu.
  • Czujniki: Podczas zjazdu ze wzniesienia, czy stromego zbocza HDC wykorzystuje różne sensory, takie jak czujniki prędkości kół, czujniki ustawienia kół oraz system ABS, aby na bieżąco monitorować i regulować prędkość pojazdu podczas zjazdu.
  • Regulacja siły hamowania: Jeśli samochód zacznie przyspieszać podczas zjazdu, HDC automatycznie zacznie hamować odpowiednie koła, aby obniżyć prędkość. Często samo hamowanie silnikiem nie wystarcza aby utrzymać zadaną prędkość. Cały "myk" polega na tym że system musi tak wykorzystywać hamulce, aby nie powodować blokowania kół.
  • Utrzymania stałej prędkości: Głównym celem HDC jest utrzymanie stałej, bezpiecznej prędkości zjazdu. Dzięki temu kierowca może skoncentrować się na kierowaniu samochodem i nie musi ciągle używać hamulca.
  • Dezaktywacja HDC: System wyłączamy tak samo jak go włączyliśmy - za pomocą przycisku, lub opcji wyboru na ekranie. Niektóre samochody samoistnie wyłączają system HDC, gdy tylko wykryją, że nie znajduje się na stromym zboczu.

W jakich autach dostępny jest system HDC?

System kontroli zjazdu z wzniesienia dostępny jest głównie w samochodach mocniej nastawionych na jazdę terenową, a także SUV-ach i crossoverach, czyli autach, którym może zdarzyć się zjazd z utwardzonej drogi. HDC możemy spotkać w niemal wszystkich modelach Land Rovera i Range Rovera (to właśnie Land Rover stworzył system HDC), a także w wielu autach marki Jeep, SUV-ach Toyoty, BMW, VW, Mercedesach i Audi. W ostatnich latach system ten jest coraz popularniejszy i pojawia się w samochodach Skody, Nissana a nawet Dacii w modelu Duster. Należy jednak pamiętać, że w większości tych samochodów system HDC jest wyposażeniem opcjonalnym, za które trzeba dopłacić.

Czy HDC to to samo co reduktor?

Niektórzy kierowcy mylą system HDC z reduktorem - mechanizmem popularnym w samochodach terenowych. HDC i reduktor to dwa różne systemy, które pomagają kierowcom podczas jazdy w trudnym terenie, ale mają różne zastosowania i działanie:

Hill Descent Control to system pomagający HDC jest systemem, który pomaga utrzymać kontrolę nad pojazdem podczas zjazdów po stromych zboczach lub górkach. HDC jest szczególnie przydatne w terenie, gdzie kontrolowanie prędkości zjazdu jest trudne.

Reduktor jest mechanicznym układem połączonym ze skrzynią biegów, montowanym w samochodach terenowych, a rzadziej w SUV-ach i crossoverach. Reduktor to zestaw przekładni, który zmniejsza prędkość obrotową kół i zwiększa moment obrotowy przenoszony na koła, niejako poprzez zmianę przełożenia wtórnego. Po włączeniu reduktora samochód ma więcej "siły" aby pokonać trudne przeszkody, ale robi to z relatywnie niewielką prędkością.

Podsumowując, HDC i reduktor są dwoma różnymi systemami, które służą do zwiększenia zdolności pojazdu do poruszania się w trudnych warunkach terenowych. HDC skupia się na kontroli prędkości podczas zjazdów po stromych terenach, podczas gdy reduktor zwiększa moment obrotowy i siłę napędową pojazdu, co pomaga mu pokonywać przeszkody na trasie.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy