Oto najbardziej bezawaryjne samochody. Są niespodzianki!
Liczne apele o pozostanie w domach przyniosły spodziewany efekt. Tzw. "żółte anioły", czyli mobilni mechanicy ADAC, zanotowały w ubiegłym roku aż o 10 proc. mniej interwencji niż zwykle. Które z modeli najrzadziej korzystać musiały z ich pomocy?
3,386 mln zgłoszeń. Tyle razy interweniowali w ubiegłym roku mechanicy świadczący usługi w ramach oferowanego przez niemiecki automobilklub pakietu assistance. Za blisko połowę - aż 47,1 proc. - wezwań odpowiadały... wyładowane akumulatory. Dłuższy postój w marcu, gdy niemieckie władze apelowały o pozostawanie w domach, spowodował wysyp tego typu usterek w kwietniu.
Ranking ADAC mocno różni się od podobnych zestawień Dekry czy TUV, które bazują na danych z przeglądów rejestracyjnych pojazdów. W tym przypadku, chociaż nie uwzględnia on wielu pomniejszych usterek, daje dobry obraz tego, jak długo dany model sprawnie wywiązuje się ze swojej podstawowej fukcjonalności. Nie ulega przecież wątpliwości, że kierowcy wzywają pomoc drogową dopiero wówczas, gdy auto zostanie unieruchomione...
Biorąc pod uwagę średni wiek pojazdu w Polsce, skupiliśmy się na - najstarszych uwzględnionych w raporcie ADAC pojazdach z roczników 2011-2012. Które z nich powinny szczególnie zainteresować kierowców, którzy przede wszystkim cenią sobie niezawodność swojego pojazdu?
W przypadku samochodów miejskich najlepszy wybór to zdaniem ADAC: Hyundai i10 oraz Toyota Aygo. Współczynnik interwencji (mierzony na 100 tys. zarejestrowanych pojazdów tego typu) wynosił dla i10 zaledwie 6,2, a dla Aygo - 7,9. To rewelacyjne rezultaty biorąc pod uwagę, że mowa przecież o pojazdach mających za sobą dziesięć lat eksploatacji! Zaskakująco dobrze wypadły też: Renault Twingo (16,9) oraz Chevrolet Spark (17,0).
W segmencie B nieoczekiwanym królem wśród 10 latków okazał się być - uwaga - Fiat Punto. Współczynnik interwencji wyniósł tu zaledwie 8,9! Drugie miejsce zajęło Mini (10,9) przed: Audi A1 (11,7), Hondą Jazz (13,3) i Suzuki Swift (13,4).
W segmencie aut kompaktowych zwyciężyły auta niemieckie. Najmniej interwencji wymagały: BMW X1 (7,5) oraz Mercedes klasy A (9,1). Za nimi uplasowała się - uwaga - Dacia Duster (15,4). Wyprzedzając m.in.: BMW serii 1 (15,8), Audi A3 (15,9), Mitsubishi ASX (16,0), Toyotę Auris (17,6) czy Mazdę 3 (18,5).
Klasa średnia również zdominowana została przez auta made in Germany. Wśród 10-latków zwyciężyły: BMW X3 (7,6), BMW serii 3 (14,1) oraz Audi A4 (11,6). Dobre wyniki zanotowały ponadto: Audi A5 (14,9), Audi Q5 (16,5) i Mercedes klasy C (17,4).
Audi i BMW zdominowały też klasę wyższą. Za najmniej usterkowe 10-latki ADAC uznało Audi A6 (17,6) i BMW serii 5 (18,2). Niezły wynik zanotował również - sklasyfikowany przez ADAC w tej kategorii - osobowy Volkswagen Transporter (21,3).
***